Tri (Drei)

Tri_5_resize„Vo svojom filme skúmam generáciu ľudí, ktorá viac či menej tvrdohlavo bojuje s určitými konvenciami spoločnosti a bráni sa zaužívaným modelom,“ povedal scenárista a režisér Tom Tykwer o svojom ôsmom celovečernom hranom filme Tri (Nemecko, 2010).

Rodák z Wuppertalu (1965) sa venoval filmu od detstva, veď po prvý raz skúsil nakrúcať  ako jedenásťročný. Debutoval v roku 1993 snímkou Smrtiaca Maria, po ktorej nasledovali Zimní hostia (1997), no slávu získal až tretím filmom Lola beží o život Tri_10_resize(1998). O dva roky neskôr vznikol film Princezná a bojovník a po ňom tri snímky v zahraničí v angličtine – okrem Neba (2002), Internationalu (2009) a participácie na poviedkovom filme Paríž, milujem ťa (2006) to bol jeho najväčší komerčný úspech - realizácia „nesfilmovateľnej“ románovej predlohy Patricka Suskinda Parfum: Príbeh vraha (2006). Filmom Tri sa Tykwer vrátil domov, do Nemecka, a navyše k autorskému filmu, ktorý mu zrejme sedí najlepšie.

Komorný provokatívny milostný príbeh sa odohráva v súčasnom Berlíne. Štyridsiatnici, TRi_6_resizetelevízna redaktorka Hanna a umelecký staviteľ Simon, žijú v pokojnom, vyrovnanom, po dvadsiatich rokoch už trochu nudnom vzťahu bez sexu. Nezávisle od seba sa zoznámia s príťažlivým rovesníkom Adamom, ktorý sa úspešne venuje genetike, a po prvých vydarených milostných kontaktoch sa doňho zaľúbia. Nová láska pôsobí vzpružujúco nielen na nich samých, ale aj na ich doterajšie spolužitie, akoby potvrdzovala zaužívané príslovie, že nevera utužuje vzťahy. Nikto z trojice netuší, aký je skutočný stav vecí. Manželia nevedia, že ich utajovaná „bokovka“ je jeden a ten istý človek, bezstarostný bisexuál Adam nemá potuchy o vzájomnej zviazanosti svojich dvoch partnerov, ktorí už medzitým uzavreli Tri_1_resizemanželstvo. Až do chvíle, kým so správou o Hanninom tehotenstve všetko nepraskne a jednotlivé vrcholy nekonvenčného trojuholníka sa nebudú musieť vyrovnať s novou situáciou.

Tom Tykwer je známy tým, že vo svojich filmoch experimentuje s formou, no pritom zostáva divácky komunikatívny. Potvrdzuje to aj svojím novým dielom, ktoré do našich kín uvádza Asociácia slovenských filmových klubov. Film sa začína jednoslovnými vetami, ktorými Simon rekapituluje život svoj i život všeobecne. Nasleduje štylizovaný scénický tanec, v ktorom trojica baletných umelcov prerozpráva nasledujúci milostný príbeh. Do premyslenej mozaiky režisér zakomponoval nadprirodzené prvky – rozhovor Simona s Tri_2_resizematkiným duchom, ktorý recituje jej obľúbené Hesseho verše, citácie zo slávneho talianskeho filmu Zázrak v Miláne režiséra Vittoria de Sicu z roku 1951, či úryvky zo známeho Melvillovho románu Moby Dick (Biela veľryba). Často – podobne ako vo filme Lola beží o život – zobrazuje paralelné deje vďaka použitiu techniky „split screen“ (rozdelené plátno), čo mimoriadne dynamizuje príbeh a umožňuje konfrontáciu viacerých postáv a ich konania v tom istom okamihu. Nielen výtvarnú stránku filmu obohacuje občasné vystriedanie farebných záberov čiernobielymi obrazmi. Hoci niektoré dieliky tejto mozaiky sa môžu zdať nadbytočné a rušivé, v konečnom dôsledku navzájom výborne fungujú a slúžia na zvýraznenie hlavných TRi_9_resizemyšlienok o láske a medziľudských vzťahoch, o búraní zaužívaných konvencií v mene hľadania vlastného šťastia, ale aj o živote a smrti, ktorá sa objavuje v rozličných podobách: ako fakt v matkinom prípade, ako potenciálne nebezpečenstvo pri Simonovom onkologickom ochorení, ako ošúchaná informácia v katastrofami naplnenom televíznom spravodajstve.

Určiť presne žáner Tykwerovho filmu Tri je náročné. Je to komédia? Tragikomédia? Psychologická dráma? Skôr všetko dohromady. Režisér veľmi zručne balansuje medzi žánrami, pričom chvíľami má prevahu jeden, potom zasa iný. Po odhalení netradičnej milostnej aféry snímka smeruje až ku groteske, hoci humor jej nechýba ani predtým, a záver je priam romanticko-melodramatický. Možno ho vnímať vážne? Môže takáto netradičná rodina spoľahlivo fungovať? Alebo je to dokonca prognóza do budúcnosti?

Tri_8-jpg_resizeAko sme už  povedali, pri všetkom experimentovaní je Tykwerov film divácky komunikatívny, hoci to neznamená, že adresát spoľahlivo odčíta každú narážku a každý prvok mnohostrannej mozaiky, že správne pochopí každú vetu komplikovaných a intelektuálne náročných vedeckých dišpút, ktoré sa zaoberajú najvážnejšími otázkami prítomnosti a budúcnosti ľudstva. Určite ho však zaujme príbeh a jeho aktéri – dobre napísané a skvele zahrané postavy. Z trojice ústredných hercov vyniká Sophie Rois v úlohe Hanny. Na pohľad obyčajná žena, nie veľmi sympatická, no šarmantná a tvrdo cieľavedomá, je priam dievčensky rozpačitá zoči-voči prvému sexuálnemu kontaktu s Adamom, aby následne prešla celou bohatou škálou pocitov zaľúbenej, žiarlivej i zneistenej ženy. Simon (Sebastian Schipper) je sústredený najmä na prácu a potom na svoju chorobu, Tri_3_resizektorá mu uberá sily i sebavedomie. Nová životná skúsenosť – nevera s mužom (tie bežné so ženami má už za sebou) mu akoby odkrývala nové dimenzie existencie, v ktorých sa cíti istejší a šťastnejší. Adam v interpretácii Devida Striesowa je renesančne obdarený človek, úspešný vedec, športovec, spevák, otec dospievajúceho syna, príťažlivý pre obe pohlavia, s „kupidovským“ úsmevom prechádzajúci z jednej postele do druhej, kým ho nezaskočí dovtedy nepoznaný cit. Početné erotické scény sú nakrútené decentne, skôr s umeleckými ambíciami kameramana Franka Griebeho, ktorý má veľkú zásluhu na vybudovaní osobitej atmosféry filmu, spojenej najmä s novým, moderným Berlínom. Možno si tvorcovia mohli odpustiť niektoré naturalistické prvky, napríklad do krvavých detailov snímanú Simonovu urologickú operáciu, či Hanninu nevoľnosť na Adamovej jachte, no zrejme si režisér povedal, že keď zachytiť skutočný život, tak so všetkými „šťavami“... Rôznorodé prvky spája do účinnej mozaiky vynikajúci strih Mathilde Bonnefoyovej, odmenený národnou cenou 2011, a podfarbuje „chytľavá“ hudba, na ktorej sa, ako zvyčajne, podieľal aj Tom Tykwer.

Tri_resizeTri (Drei), Nemecko, 2010
Scenár a réžia: Tom Tykwer
Kamera: Frank Griebe