Jana Eyrová (Jane Eyre)

Jana_Eyrov_14_resizeRomán Charlotte Brontëovej Jana Eyrová vznikol v roku 1847, preložili ho do takmer všetkých svetových jazykov, patrí k najobľúbenejším knihám svetovej literatúry a je tiež na zozname povinného školského čítania. Milujú ho aj filmári inak by nevzniklo 18 celovečerných adaptácií a 9 televíznych filmov. Príbeh zaujal aj režiséra Caryho Joji Fukunagu a do kín prichádza zatiaľ posledná filmová adaptácia románu pod názvom (akože inak) Jana Eyrová.

Po prvých adaptáciách románu v roku 1910, nemý film Jane Eyre Taliana Maria Casciniho a Jane Eyre Theodora  Marstonazu z americkej produkcie,  je najznámejšia jeho podoba   z roku 1944, v ktorej si pod taktovkou režiséra Roberta Stevensona hlavné úlohy zahrali Joan Jany_Eyrov_8_resizeFontaine a Orson Welles pod názvom Jana Eyrová – sirota Lowoodská. Aj v Čechách vznikol v roku 1972  štvordielny miniseriál Věry Jordánovej o osude chudobnej siroty, a to s Martou Vančurovou a Janom Kačerom v hlavných úlohách. V roku 1996 sa témy ujal taliansky tvorca  Franco Zefirelli, a ten do ústredných postáv obsadil Charlotte Gainsbourgovú a Wiliama Hurta. Malú Jane si zahrala Anna Paquinová. O tom, kto všetko režíroval a hral Janu Eyrovú a Eduarda Rochestera by sme mohli napísať ďalší román. Nás však zaujíma v akom šate uvidíme novú Janu Eyrovú.

Jqana_Eyrov_5_resizeCary Joji Fukunaga, scenárista, režisér a kameraman, skončil vysokú školu v kalifornskom Santa Cruz a v štúdiách pokračoval na univerzite v New Yorku. Študentského Oscara dostal v roku 2005 za krátky film Victoria para Chino a uviedli ho v tom istom roku na festivale v Sundance. Mladý talentovaný tvorca precestoval celý svet a definitívne upriamil na seba pozornosť opäť na festivale Sundance v roku 2009  kde uviedol svoj celovečerný debut Sin Nombre ocenený mnohými cenami. Jana Eyrová je v poradí jeho druhý celovečerný film a k spolupráci si opäť prizval kameramana svojej prvotiny  Adriana Goldmana. Fukunagov pohľad na tento romantický príbeh sa výrazne neodkláňa od ducha predlohy (dovolil si niekoľko korekcii), ale jeho snahou bolo posunúť dianie bližšie k  duchu 21. storočia, s dôrazom zachovať strhujúcu romantickú atmosféru doby.

V expozícii filmu uteká akoby o život z panstva Thornfield Hall Jany_Eyrov_2_resizemladé dievča, vyčerpané a na konci svojich síl upadne pred dverami reverenda Johna Riversa, ktorý sa jej so sestrami ujme. Tu sa snaží usporiadať si svoje myšlienky a pocity z toho, čo dovtedy pretrpela a prežila. Tvorcovia, scenáristka Moira Buffini a režisér Fukunaga, sa rozhodli v retrospektíve zrekapitulovať životné peripetie navonok krehkej a mlčanlivej Jany, zdôrazňujúc pritom je vnútornú silu a pokoru. Detstvo siroty bolo neradostné, teta ju vyhodila z domu a poslala do charitatívnej školy Lowood, kde sa s ňou tiež nezachádzalo v rukavičkách, ale získala tam veľmi slušné vzdelanie. To jej pomohlo dostať miesto vychovávateľky dievčatka Adèle Varensovej na panstve Thornfielde u šarmantného, ale záhadného majiteľa Rochestera. I keď si ju gazdiná domu pani Fairfaxová zoberie pod svoje krídla a všemožne i lsťou sa snaží zabrániť zblíženiu Jany a Rochestra, nič proti vzájomnej príťažlivosti nezmôže. Pravdu jej však ani ona, ani Rochester nedokážu povedať. Sklamanie však mladé dievča ešte viac zocelí a postaví na nohy. Naznačiť, ako sa to  všetko skončí je nazdávam sa nosením dreva do lesa, veď ľúbostný príbeh dvoch životom skúšaných mladých ľudí, v konvenciách spútanom 19. storočí v Anglicku,  je notorický známy. Napriek tomu, že väčšina  z nás pozná aj román, aj niektorú filmovú podobu Jany Eyrovej, žiada sa konštatovať, Jana_Eyrov_1_resizeže Fukunaga ho síce neobohatil o novú dimenziu, ale dodal mu tajomnosť a noblesu. A veľmi presne obsadil štvoricu hlavných aktérov tejto romantickej drámy.

Mia Wasikowská zaujala už vo filme Alenka v krajine zázrakov, ale postava Jany Eyrovej jej bola akoby viac ušitá na telo. Jej herecké výrazové prostriedky sú na jednej strane strohé,  na druhej veľavravné. Zdôraznila čistotu, zraniteľnosť, pravdovravnosť, tvrdohlavosť, cieľavedomosť i uvzatosť hrdinky, a to všetko s úspornými gestami. Všetko čo cíti má vpísané v tvári a vyčítame z jej očí. Našťastie, z nej neurobili neodolateľnú krásavicu, ale  vnútorné krásne stvorenie, čo podčiarkli aj decentným maskovaním. Svoje party uhrala s nadhľadom a vierohodne. Michael Fassbender ako Eduard Rochester, ktorý celý život trpí za neuvážený krok, tiež podal vyvážený a výborný herecký výkon. Fassbender, ktorého si možno mnohí  pamätajú z Tarantinových Nehanebných bastardov, zdôraznil charizmu hrdinu, jeho rozpoltenosť, zlosť, pretvárku i zraniteľnosť, ale najmä túžbu po človeku, ktorý by mu rozumel. A našiel ho v Jane, nechce sa jej vzdať, lenže lož má krátke nohy. Oba výkony sú rovnocenné i keď Fassbender je trochu v tieni Wasikowskej. Tretia, ktorá udalosťami priamo i nepriamo hýbe je vzdialená príbuzná domáceho pána a zároveň  gazdiná, pani Fairfaxová, Jana_Eyrov_7_resizestelesnená bravúrne oscarovou herečkou Judi Denchovou. Chápavá stará dáma to tiež nemá ľahké, vyhovieť rapsodickému pánovi a zároveň ukrývať jeho tajomstvo nie je jednoduché. A navyše chod celej domácnosti je na jej pleciach. Pani Fairfaxová praje Jane, chápe ju, a preto sa ju všetkými možnými prostriedkami snaží odradiť od pána domu. Vie, že je to zbytočné, ale jej dobrá duša sa snaží uchrániť dievča od ďalšieho sklamania. Mimoriadne farbistou postavou  na malom priestore je aj reverend John Rivers v podaní Jamieho Bella. Na začiatku chápavý a citlivý človek sa vo chvíli, keď ho Jana odmietne zmení, spadne maska pochopenia a jeho patriarchálny postoj k manželstvu triumfuje.

Film má podľa mojej mienky tri kľúčové scény charakterizujúce tak hrdinov, ako aj dobu. Janin charakter, ale najmä túžba po blízkom človeku, sa formuje už  medzi stenami pochmúrneho sirotinca. Priateľstvo a spolupatričnosť Jany_Eyrov_6_resizeso smrteľne chorou Helen Burnsovou (Freya Parksová) a jej smrť predznamenávajú Eyrovej vývoj a charakter. Jej čistota sa v plnej miere ukáže vo chvíli, keď jej Eduard vyzná lásku a ona netuší, že hovorí o nej a k nej. Herci sa v tejto sekvencii blysli v plnej paráde. A konečne vážny rozpor na nehostinných planinách s reverendom Riversom, ktorý nechce pochopiť, že ho odmieta a ona zrazu vie kde je jej miesto. Volí radšej neistotu, ako žiť v klamstve. O to, aby tento príbeh nadobudol čo najväčšiu hodnovernosť sa však postaral kameraman Adriano Goldman. Hra so svetlom a tieňom, celkové pohrávanie sa s interiérom, evokujúcim pochmúrnosť, krásu i majestátnosť Thornfieldu, je bravúrna. Goldman vtiahne diváka do doby, ten cíti chlad i pach sviečok a nepochybuje, že je v Anglicku 19. storočia. A to všetko ešte umocňuje krásnymi zábermi krajiny.

Neodvážim sa odhadnúť, ako tento romantický príbeh zapôsobí na dnešných mladých ľudí zvyknutých na rýchle tempo a celkom iný životný pocit. Jana Eyrová je klasika so všetkým čo k tomu patrí, vrátane kultivovaného vyjadrovania, inteligentných dialógov, viery vo veľkú lásku. Možno to mnohým bude pripadať už nepravdepodobné, čo však nič nemení na fakte, že Jana Eyrová je kultivované kino s ponaučením, že s citmi sa nehodno zahrávať. A to platí dodnes.

Jany_Eyrov_resizeJana Eyrová (Jane Eyre) Veľká Británia, 2011
Réžia: Cary Joji Fukunaga
Scenár: Moira Buffini (podľa románu Charlotte Brontëovej)