Čertova nevesta (Čertova nevěsta)

Certova_3._jpg_resizeRozprávky, včítane tých filmových, sú neodmysliteľnou súčasťou nášho života, bez ohľadu  na vek a letopočet. Aj  preto sa takej pozornosti teší  najnovšia z nich - Čertova nevesta. Jej  režisér Zdeněk Troška pochádza z južných Čiech, strednú školu navštevoval a zmaturoval vo  Francúzsku. V Prahe absolvoval v roku 1978 odbor filmová a televízna réžia na FAMU. Zaujal začiatkom osemdesiatych rokov réžiou filmu Bota jménem Melichar.

Do pamäti divákov sa však zapísal ako tvorca  série úspešných  komédií  napríklad Slunce, seno a... Neskôr si vyskúšal divadelnú réžiu Certova_2_resizemuzikálu i opery, ale  od konca osemdesiatych rokov je neprehliadnuteľnou osobnosťou predovšetkým českej filmovej rozprávky. Stačí spomenúť tituly O princezně Jasněnce a létajícím ševci, Princezna ze mlejna I a II, Z pekla štěstí I a II (poznáme ich i v podobe televíznych seriálov) či Nejkrásnejší hádanka.  Dalo by sa povedať, že  Čertova nevesta, ktorej scenár napísal Troška spolu s Markom Kališom na motívy rozprávok Boženy Němcovej,  je z nich najvýpravnejšia. Sám režisér hovorí o tom, že chcel zdôrazniť „vizuálnu stránku filmového rozprávania od rokokových kostýmov Josefa Jelínka cez romantickú kameru Davida Ployhara, trikové zábery či výber exteriérov v prírode i interiérov zámkov, vzbudiť dojem akýchsi živých reprodukcií obrazov začiatku minulého storočia...

Certova_10_resizeTo sa mu naozaj podarilo. Možno až natoľko, že  sa divák miestami viac ako na dej samotný sústreďuje na to, kde sa odohráva – hoci aj na tajomnosť prírodných zákutí s poletujúcimi lesnými vílami, pôvab napríklad záhrad Buchlovského zámku, či prepracovanosť detailov  krásnych kostýmov  a podobne. Čo však neuberá na výslednom dojme: príbeh je nakrútený  profesionálne na úrovni.

Známe rozprávkové motívy  namixovali autori  kultivovane. Kráľ (David Suchařípa) sa venuje poľovačkám a netrpezlivá kráľovná Alžbeta (Sabina Laurinová)  sa zmára túžbou po dieťati. Navyše, vidí, že jej  komorná Verunka (Bára Munzarová) ich má štyri. Keď modlitby k svätej  Kryšpíne nezaberajú, je ochotná upísať sa hoci aj diablovi a nemyslí na následky.  Je šťastná, že stala matkou malej princezničky. Verunkin syn Štĕpán (Václav Šanda) jej dá meno Štěpánka (Eva Josefíková) a stane sa jej verným ochrancom a priateľom. Lenže, po rokoch sa  blížia princeznine osemnáste narodeniny a Peklo žiada vyrovnať účet: dievčina sa má stať nevestou vládcu Pekla Lucipera ako prekrstili autori Lucifera (František Němec).Podarí sa milujúcemu páru  zvíťaziť nad temnými silami?

Určite, veď ide o rozprávku, kde na rozdiel od reality, dobro vždy víťazí nad zlom. Ale ako sa to udeje a aké nástrahy Certova__8_resizedvojicu ešte čakajú, to sa už  nepatrí prezrádzať.  Možno iba to, že mladý pár  predstavujú  nádejní študenti herectva na DAMU, o ktorých ešte asi budeme počuť , že je zaujímavé  vidieť dcéru Jany Hlaváčovej a  Zděnka Munzara – Báru  v postave Štěpánovej mamy Verunky a že  František Němec  je ako pekelné knieža pôsobivý aj  na malom priestore.

Ale asi najpríjemnejším prekvapením je pre mňa „herecký výkon“  drevenej sošky svätej Kryšpíny, ktorej prepožičala hlas Martina Hudečková a oživili ju „trikári“ pod vedením Borisa Masníka.  Vďaka Kryšpíne sa  totiž dostáva k slovu aj humor, ktorý je pre Troškove filmy príznačný. Klasické copyright_Certova_nevesta_s._r._o._IMG_1409_resizerozprávky sú od prvopočiatku svojskými kapitolkami lekcií o morálke. Aj preto je chvályhodné vidieť v dobe, ktorá tak zvelebuje peniaze a materiálne statky, na plátne hrdinu, ktorý sa chce stať rytierom srdca a odmieta nečestnosť, bohatstvo za cenu zrady svojich ideálov a cení si statočnosť, dobro, lásku a žičlivosť. To predsa nie sú hodnoty vhodné iba pre rozprávku.

Zdeněk Troška verí, že táto „rokoková rozprávka  poteší malých i veľkých divákov a zaujme ich výtvarnou koncepciou i rozprávkovou atmosférou, ktoré sa z dnešného moderného a technického sveta skoro už vytratili a pozve  všetkých do sveta snov...“ Zároveň si však uvedomuje, že divák sa rokmi mení. Takže, ktohovie ako zareaguje ten náš – slovenský.

Certova_4_resizeČertova nevesta (Čertova nevěsta), Česká republika, 2011
Réžia: Zdeněk Troška
Scenár: Zdeněk Troška, Marek Kališ
Kamera: David Ployhar
Strih: Dalibor Lipský
Hudba: Miloš Krkoška
Kostýmy: Josef Jelínek
Masky: Bobo Sobotka
Hrajú: Eva Josefíková, Václav Šanda, Karel Zima, Sabina Laurinová, David Suchařípa, František Němec, Bára Munzarová, Jana Andresíková, Alexander Hemala, Jan Kuželka, Antonín Hardt, Nina Horáková, Martin Lukáš a ďalší