Princ a pruďas (Your Highness)

2387_D012_00166R_resizeNa prvý pohľad , teda podľa titulu a reklamných  materiálov,  je americký film Princ a pruďas  (pôvodný titul znie Your Highness - Vaša výsosť) rozprávka s prvkami fantasy, príbeh o boji dobra a zla a vzťahu dvoch bratov. Mladší Tadeuš je bezcharakterný povaľač, ktorý závidí staršiemu bratovi Fabiousovi, jeho odvahu, hrdinstvo, obľúbenosť a budúci post kráľa. O to viac ho zaskočí, keď  mu kráľovský otec  prikáže  pomôcť bratovi získať späť unesenú nevestu Beladonnu  a zničiť  jej únoscu – čarodejníka Leezara.

2387_D021_00180_resize

Lenže ešte viac sa môže cítiť zaskočený divák, ktorý už po prvých záberoch pochopí, že ide o netradičné, ale dosť „úchylné“ spracovanie rozprávkového motívu, bez  ktorého sa deti zaobídu a dospelých zaplaší vulgárnosť. I keď pripúšťam, že  aj na Slovensku jestvuje nejeden divák, ktorý sa najlepšie pobaví na "humore" fekálneho a genitálneho charakteru.

Možno tvorbu amerického  režiséra, scenáristu a producenta Davida Gordona Greena  (1975), ktorú poznáme skôr z DVD ako filmového plátna ( apríklad tituly Snežní anjeli  či Trávička zelená), ovplyvňuje „večná puberta“ alebo dlhoročné kamarátstvo, ešte zo školských čias, s mužom menom 2387_D030_00024R_resizeDanny McBride. Práve on stvárňuje nielen hlavného protagonistu, princa Tadeuša, a splnil sa mu tak asi aj jeho herecký sen, ale podieľal sa i na scenári a produkcii filmu.

Nuž a scenár je asi najväčšou slabinou. V prvom rade  pre neujasnenosť žánru. Vznikol guláš, v ktorom sa prelínajú prvky béčkového fantasy, ale aj  paródie na fatasy, komédie, rozprávky a v počiatočnej fáze i akejsi parafrázy komiksu.  V druhom rade pre  vulgárnosť textu, obscénnosť  niektorých akcií a trápnosť vtipov. Jeden z recenzentov sa síce nadchýna  nadhľadom tvorcov, ktorí nechávajú svojich protagonistov „moderne“ fajčiť „trávu“, používať vulgarizmy kde sa len dá, a pri každej vhodnej i nevhodnej príležitosti sa zaoberať sexuálnymi praktikami či narážkami na ne, ale scény napríklad s odrezaným penisom kentaura sú jednoducho nechutné.

2387_D037_00146_resizeNa druhej strane, i keď sa tvorcom nedostávalo skutočne vtipných nápadov, nechýbali im peniaze. Výprava je bohatá, kostýmy prepracované do detailov, kamera Tima Orra pôsobivá. Ale aj tak sa čudujem, že v takejto zlátanine prijala postavu pomstiteľky Izabely oscarová Natalie Portman, nehovoriac o niektorých ďalších hercoch ako je  James Franco ako princ Fabious či Damian Lewis v postave rytiera Borenmota.

Proti gustu žiadny dišputát, v letných horúčavách sa dá v klimatizovanom kine príjemne ochladiť a divák spúšťa z nárokov, ale prečo práve tento film nasadila naša filmová distribúcia?

2387_D040_00151R_resizePrinc a pruďas (Your Highness), USA 2011
Réžia: David Gordon Green