Piráti Karibiku 4: V neznámych vodách (Pirates of the Carribean: On Stranger Tides)

pirati_01Päť rokov po záverečnej časti filmovej trilógie Piráti Karibiku prichádza štvrtý film Piráti Karibiku 4: V neznámych vodách. V trojrozmernom stereoskopickom formáte, s novými hrdinami i novým režisérom. A vlastne aj v trošku inom žánri. Diváci sa však nemusia báť. Nebudú sklamaní. Len film snáď lepšie vystihuje jeho český distribučný názov: Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna.

V roku 2003 sa v podobe snímky Piráti Karibiku: Prekliatie Čiernej perly zrodila novodobá filmová legenda. Žáner kedysi populárnych pirátskych filmov ožil ako farbisté hravé fantastické dobrodružstvo hodné barónov Munchhausena a či Prášila. V poetike dokonca skutočne do značnej miery čerpal z filmu montypythonovca Terryho Gilliama The Adventures of Baron Munchausen. Divácky úspech bol nevídaný, a tak v rokoch 2006 a 2007 pribudli pokračovania Truhlica mŕtveho muža a Na konci sveta. Len samotná trilógia utŕžila na vstupnom do svetových kín 2,6 miliardy dolárov. Prirátajte desiatky miliónov tržieb z videa, televíznych práv, videohier, hračiek, kostýmov, suvenírov – a máte dôvod, prečo Piráti Karibiku už viac nemôžu byť takí bezbožní, blázniví, búrliví, rebelujúci, čiže nápadití, novátorskí a hraví ako predtým. Odpoveď je jasná: nesmú riskovať. Musia byť opatrní. Producenti Jerry Bruckheimer a Walt Disney Pictures chcú, aby im táto zlatá sliepočka priniesla naspäť násobok každého z investovaných dvesto miliónov dolárov.

pirati_02Rozpočet, o tretinu menší ako pri tretej a o 25 miliónov ako pri druhej časti, tiež naznačuje mnohé. Podobne ako samoúčelný módny formát 3D, ktorý rozprávaniu, ladenému to pološera, viac škodí ako pomáha (možno s výnimkou u nás nedostupného IMAXu). Piráti nemusia bojovať o divákov. Majú ich istých. S ohľadom na možné ďalšie pokračovania ich však teraz musia čo najmenej odrádzať, poburovať. Dôležité už nie je nadchnúť, očariť a rozdávať radosť, ale neznechutiť. Tento minimalistický cieľ nový film určite spĺňa.

Autormi scenára sú síce tí istí Ted Elliott s Terrym Rossiom ako v predchádzajúcich častiach, no kým námetom na rozohranie minulých bláznivých pirátskych dobrodružstiev bola atrakcia z Disneylandu, štvorka sa inšpirovala románom Tima Powersa On Stranger Tides, po ktorom ju aj pomenovali. Neznamená to však, že by Piráti Karibiku konečne mali jasný a zrozumiteľný príbeh. Práve naopak, mýty z najrôznejších kultúr – prameň večnej mladosti, morské panny aj zombie – sa tu prepletajú bez ladu a skladu, ba čo je ešte smutnejšie – bez hlavy a päty. Paradoxne jediní Piráti Karibiku, ktorí vznikli podľa knihy, sú ešte zmätenejšou zbierkou nesúrodých prvkov, ako tí podľa lunaparku. Prekáža to tým viac, že sa snažia byť menej lunaparkoví, zato vážnejší, racionálnejší, tradičnejší.

pirati_03Pôvodného režiséra Gora Verbinského nahradil Rob Marshall, divadelný muzikálový režisér a choreograf, tvorca filmových muzikálov Chicago a Nine. Ako filmár je zručný remeselník, jeho práca je kvalitnou rutinou, vážnym aranžovaním bez nadhľadu. Prejavuje sa to aj v choreografiách súbojov. Možno ho brzdila zodpovednosť za investované peniaze, možno je to jeho naturel (prejavený už vo „felliniovskom“ muzikáli Nine), ak pôsobí vážne, solídne, popisne a ťažkopádne, čo môže väčšine publika vyhovovať. Lenže pod jeho vedením sa vytráca i radosť z rozprávania a hravosť, ba z veľkej časti i vtip – teda práve to, čo robilo Pirátov Karibiku inými, svojskými a zábavnými.

Hlavnou atrakciou a zároveň slabinou je kapitán Jack Sparrow Johnnyho Deppa. Pôvodne vedľajšiu komickú figúrku si publikum tak obľúbilo, že sa postupne stala hlavnou postavou, hoci jej chýba hĺbka, charakter a po troch filmoch už aj prekvapivosť. I keď Depp si postavu určite vychutnáva a užíva, z bezstarostného pohodára Sparrowa, ktorý bol vždy nad vecou, sa stáva čudný bláznivý ustarostený a neurotický mužíček, prežívajúci dobrodružstvá hodné nie baróna Prášila, ale skôr Indiana Jonesa. Dlhá úvodná „suchozemská“ časť sa však snaží evokovať Dumasových Troch mušketierov.

Penélope Cruz ako jeho láska/nepriateľka zvláda svoju úlohu dokonale: je z nej milá mrcha. Pánov v hľadisku azda viac zaujme iná Španielka – dvadsaťpäťročná Astrid Berges-Frisbey v role neodolateľnej morskej panny Syreny. Ian McShane ťažkú úlohu vytvoriť nového svojrázneho bláznivého pirátskeho kapitána Blackbearda nenaplnil celkom. Konkurovať Johnnym Deppovi, Geoffreyovi Rushovi a Keithovi Richardsovi, ktorí tu tiež hrajú pirátskych kapitánov, je ťažké. Zato Richard Griffiths vystihol kráľa Georga presne v intenciách Pirátov Karibiku.

pirati_05Hoci vo filme nechýbajú exotické lokácie ani obľúbení hrdinovia, známi herci, komické situácie, hudba Hansa Zimmera ani dobré digitálne efekty, nie je tu to podstatné. Predchádzajúce tri časti boli láskavou no bláznivou parodickou poklonou sprofanovaným pirátskym príbehom. V neznámych vodách sa takým pirátskym príbehom stal. Oplýva síce romantikou, melodrámou i náznakmi komédie, no je vážnym, poctivo nafilmovaným pirátskym príbehom.

Piráti Karibiku 4: V neznámych vodách nenaplnili obavy, že zmeny v štábe i v hlavných postavách povedú k výraznému poklesu kvality. Zmenil sa predovšetkým žáner – z láskavej paródie na pastiš. Je len málo pravdepodobné, že by sa táto skutočnosť nejako výraznejšie negatívne prejavila v návštevnosti a komerčnej úspešnosti.

pirati_08

Piráti Karibiku 4: V neznámych vodách

Pirates of the Carribean: On Stranger Tides

USA 2011

137 minút

Námet: Tim Powers. Scenár: Ted Elliott, Terry Rossio. Réžia: Rob Marshall. Kamera: Dariusz Wolski. Strih: David Brenner, Michael Kahn, Wyatt Smith. Výprava: John Myhre. Hudba: Hans Zimmer. Účinkujú: Johnny Depp, Penélope Cruz, Geoffrey Rush, Ian McShane, Stephen Graham, Astrid Berges-Frisbey, Gemma Ward, Judi Dench, Kevin McNally, Óscar Jaenada, Sam Claflin, Robbie Kay, Bronson Webb, Steve Evets, Keith Richards, Richard Griffiths a ďalší.

Premiéra 19. mája 2011