Ďalší rok (Another Year)

dalsi_rok_10Chcem nakrúcať európske nezávislé filmy, nie hollywoodske syntetické konzervy,“ povedal britský režisér Mike Leigh (1943) v jednom z rozhovorov. Jeho najnovší film Ďalší rok (Another Year, Veľká Británia 2010), ktorý nastupuje cestu k slovenskému divákovi, je po mnohých stránkach anti-hollywoodskym dielom. Chýbajú v ňom pekní mladí ľudia, dramatická akcia, trikové scény, emocionálne vydieranie. Príbeh, ktorý scenárista a režisér Leigh predkladá, je navonok prostý, civilný, až dokumentárne autentický. Autor v ňom potvrdzuje svoju charakteristiku „antropológa s kamerou“ a majstra britskej sociálno-pychologickej drámy.

Šesťnásobný nominant na Oscara, nositeľ nielen domácich cien, ale aj vavrínov z najväčších európskych festivalov, si vie získať uznanie kritikov i priazeň divákov, ako o tom svedčia napr. jeho filmy Nahý (1993), drsný príbeh o novodobom Ahasverovi – frustrovanom idealistovi z Londýna, Tajnosti a lži (1996) o mladej černoške, ktorá hľadá svoju biologickú matku, prekvapujúco belošku, a o namáhavom budovaní vzťahu medzi nimi, Piate cez deviate (1999), životopisná hudobná komédia o klasikoch anglického muzikálového divadla Gilbertovi a Sullivanovi, Všetko alebo nič (2002), príbeh londýnskej rodiny, ktorá sa po ochorení dieťaťa ocitá v kríze, Dve tváre Very Drake (2004), pesimistická dráma o žene s dobrými, ale nelegálnymi úmyslami, či Happy-Go-Lucky (2008), optimistická komédia o svojráznej učiteľke materskej školy, ktorej životným poslaním je byť šťastná a rozdávať tento pocit iným.

dalsi_rok_01Hlavná hrdinka najnovšieho filmu Mary v brilantnom podaní Lesley Manville, s ktorou Leigh spolupracoval už po siedmy raz, je istým protipólom tejto učiteľky. Starnúca, ale ešte stále pôvabná žena, ktorá si nedokáže nájsť stabilného partnera, kompenzuje svoju nespokojnosť stále väčšími dávkami alkoholu. Zúfalá zo samoty a neutešenej životnej situácie, ku ktorej patrí aj bývanie v prenajatom byte a nedostatok peňazí, sa utieka k svojej dlhoročnej kolegyni, psychologičke Gerri (Ruth Sheen). Tá na rozdiel od Mary žije veľmi spokojne v idylickom rodinnom prostredí s manželom – geológom Tomom (známy Jim Broadbent, nositeľ Oscara za vedľajšiu rolu vo filme Iris) a starosti jej robí iba tridsaťročný, stále slobodný syn Joe (Oliver Maltman). Čítankovo vzorný, priam dokonalý starnúci pár Tom a Gerri (v anglickej výslovnosti to znie rovnako, ako slávny kreslený seriál) magneticky priťahuje nielen nešťastnú Mary, ale aj iných priateľov a príbuzných, ktorí v útulnom dome na londýnskom predmestí nachádzajú vždy otvorené dvere, chutné jedlo (obaja domáci radi a dobre varia), dostatok alkoholu a nadmieru tolerancie. Až postupne sa ukazuje, že táto tolerantnosť hraničí až s ľahostajnosťou, že manželom vlastne ani na Mary, ani na priateľovi Kenovi, ani na Ronniem – Tomovom čerstvo ovdovenom bratovi vlastne nezáleží, že si ich problémami nemienia dať narušiť vlastnú rodinnú idylu, ani sa zaťažovať efektívnejším pomáhaním ľuďom, ktorí rozličným spôsobom, niekedy aj nepríjemným, volajú o pomoc.

dalsi_rok_21Film, ktorý sa odohráva počas jedného kalendárneho roku, je rozdelený do štyroch nerovnako dlhých častí podľa ročných období, ktoré sa od seba líšia základným farebným tónom i prevládajúcou náladou. Jar, ktorá privádza na scénu stresovanú Mary, je plná farieb a radostného očakávania. Manželia spoločne pracujú v predmestskej záhradke a tešia sa aj z prudkého dažďa, Mary sa ešte snaží maskovať svoj sklon k nadmernému pitiu a robí si plány do budúcnosti. Chce si kúpiť malé červené auto, ktoré by jej – ako verí – zaručilo nezávislosť. Tom a Gerri ju pozývajú k sebe často a ochotne, hoci v spôsobe, akým mlčky pozorujú jej opíjanie sa, je niečo podozrivé: akoby sa dívali na exotický hmyz, s ktorým nemajú a nechcú mať nič spoločné.

Leto, ladené do žlto-oranžových tónov, je veselé. V upravenej záhrade rodinného domu sa griluje, spoločnosť sa rozšírila o ďalších hostí, predovšetkým o dlhoročného rodinného priateľa Kena (Peter Wight). Starnúceho opusteného muža, ktorý akoby nevedel pochopiť generačnú výmenu v živote i v štamgastoch pubov, už zaujíma iba jedlo a chľast. Urobí síce chabý pokus nadviazať užší kontakt s Mary, ale po jednoznačnom odmietnutí mizne z jej života i z filmu. Mary sa splnil sen, ale červené autíčko len zväčšuje jej nervozitu a túžbu po víne. V citovom pohnutí, ktoré je sprievodným znakom pohárika, sa eroticky zameria na syna hostiteľov, čo je zárodok ďalších problémov, najmä odcudzenia priateliek. V zlatisto-hnedej jeseni, poznačenej pokojnou melanchóliou, sa totiž Joe zamiluje, avšak do inej ženy. Neustále rozosmiata, nadmieru komunikatívna Katie, vegetariánka a psychoterapeutka, si okamžite získa srdcia domácich a Mary sa výrazne dostáva na druhú koľaj, čo znásobuje jej stres a samotu.

dalsi_rok_24Oddelená opätovne krátkou zatmievačkou prichádza sivo-modrá zima, prinášajúca rodinný smútok. Tomovmu staršiemu bratovi Ronniemu (David Bradley) náhle v spánku zomiera manželka Linda. Po krátkom smútočnom obrade v krematóriu nasleduje vynikajúco nakrútený mĺkvy kar, kde Tom a Gerri márne hľadajú slová útechy pre šokovaného vdovca, roztrpčeného aj bezohľadným správaním syna Carla (Martin Savage). Ronnieho akoby mŕtve oči sa rozjasnia až oveľa neskôr, pri stretnutí s uzimenou a ospalou Mary, ktorá – nie nepodobná ošúchanej bezdomovkyni – hľadá pomoc u svojich niekdajších priateľov. No v dome, ktorý sa zrejme definitívne obohatil o rozjasanú Katie, už iba prekáža. V jej nezvyčajnej tichej uzavretosti cítiť, že si naplno uvedomuje svoju tragickú situáciu, v ktorej už niet miesta pre nádej a ktorej jediná perspektíva sa volá majster alkohol.

Film Ďalší rok je rámcovaný dvoma ženami. Kým posledným obrazom je detail rezignovanej Mary, úvodná scéna patrí Janet v podaní Imeldy Staunton, ktorá bola skvelou Verou Drake. Hrá pacientku, ktorá si príde k lekárke po prášky na spanie, hoci jej problém sa volá neuspokojivý život, ohodnotený na škále jedna až desať najnižšou známkou. A čo je najhoršie, Janet už neverí v žiadnu pozitívnu zmenu. Je v bode, do ktorého Mary dospeje tiež.

dalsi_rok_17Leighov film hovorí o starobe, samote a opustenosti, ako aj o vekom narastajúcom strachu z nich, čo je smutná realita, no pritom nepôsobí depresívne. Niet v ňom sentimentu ani melodramatických scén, len presná atmosféra navonok všedného života. Zásluhu na tom má jednak známy britský zmysel pre humor a sebairóniu, odrážajúci sa v brilantných dialógoch, jednak vynikajúce herecké výkony všetkých účinkujúcich, istá skupinová drobnokresba. Mike Leigh sa opäť spoľahol na svojich obľúbených hercov, ktorí pochádzajú zväčša z divadelného prostredia, ktoré je aj jemu blízke a pravidelne ho strieda s filmom. Je známe, že nakrúca bez pevného scenára, pričom o svojej pracovnej metóde prezradil, že na začiatku má postavy a situácie. Potom nasleduje dlhé skúšanie s hercami, založené na improvizácii, ktoré je také dôsledné, že pred nakrúcaním má už všetko pevne zakotvené. V tejto súvislosti niektorí kritici s pejoratívnym nádychom hovoria o „divadelne naskúšanom realizme“, no neodškriepiteľným faktom zostáva, že scenár filmu Ďalší rok bol nominovaný na Oscara 2011.

dalsi_rok_23Ďalší rok (Another Year), Veľká Británia 2010
Scenár a réžia: Mike Leigh
Kamera: Dick Pope