Všemocný (Limitless)

vsemocny_13Český a po ňom i slovenský distributér si pre preklad názvu snímky Limitless vybrali význam Všemocný. Veľmi nepomohli sebe ani nám, divákom. Jednak preto, že presnejšie a výstižnejšie by bolo „neobmedzený“, „bez hraníc“ ba azda i „neporaziteľný“ - a potom aj preto, že Všemocný viac než je vhodné pripomína názvy nahlúplych komédií Bruce Všemohúci a Evan Všemohúci. A v neposlednom rade tak názov prezrádza i pointu filmu.

Eddie Morra je flákač a stratená existencia. Droga, ku ktorej sa zhodou okolností dostane, však dokáže aktivovať celý potenciál ľudského mozgu. Otázka znie, či nebolo pre Eddieho i pre celý svet lepšie, kým bol lenivým povaľačom...

00099Umelé vylepšenie intelektu nie je vo vedeckej fantastike žiadna novinka. Súčasťou zlatého fondu svetovej science fiction je poviedka amerického spisovateľa Daniela Keyesa Ruže pre  Algernoon z roku 1959, v roku 1966 prepracovaná aj do podoby románu. Cenami Hugo aj Nebula ovenčený príbeh rozpráva o zaostalom Charliem Gordonovi, ktorý podstúpi experimentálnu liečbu a jej následkom sa mu IQ zvýši na 185, lenže účinok je len prechodný. Poviedka i román riešia etické a filozofické otázky, predovšetkým vzťah slobody a zodpovednosti, intelektu a charakteru, geniality a šťastia. Ruže pre Algernoon ešte v minulom desaťročí obsadili 43. miesto v rebríčku najčastejšie požičiavaných kníh v knižniciach Severnej Ameriky. Inšpirovali divadelných dramatikov, televíznych tvorcov i hudobných skladateľov a choreografov. V roku 1969 získal Cliff Robertson Oscara za hlavnú rolu vo filmovej adaptácii s názvom Charly (r. Ralph Nelson, 1968).

vsemocny_14Podobný príbeh má na konte i Stephen King. Pod názvom The Lawnmower Man podľa neho v roku 1992 nakrútil režisér Brett Leonard film, od ktorého sa však King, znechutený zásadnými zmenami, verejne dištancoval. Mentálne handicapovaný pomocný záhradník tu po experimentálnej liečbe nezískal len inteligenciu, ale aj „nadprirodzené“ mentálne schopnosti telekinézy a pyrokinézy.

Roku 2001 vydal írsky spisovateľ Alan Glynn vedecko-fantastický román The Dark Fields. Eddie Spinola, copywriter malého newyorského vydavateľstva si v ňom rapídne zlepší intelekt vplyvom experimentálnej drogy MDT-48. Látka však vyvoláva závislosť a narušuje psychiku. Prv než nešťastný Eddie zomrie, stihne zaregistrovať, že od drogy je závislý aj prezident Spojených štátov. Spolu s premiérou sa teraz do predaja v USA dostalo nové vydanie, premenované podľa filmu na Limitless.

Limitless_5Producent filmu Všemocný Leslie Dixon, ktorý sám napísal aj scenár, je autorom predlôh k takým rôznorodým hitom ako rodinná komédia Otec v sukni, kriminálny thriller Aféra Thomasa Crowna či muzikál Hairspray, ale aj romantickej drámy so špekulatívnym príbehom Pošli to ďalej o konaní dobrých skutkov na spôsob pyramídovej hry.

Režisér Neil Burger debutoval roku 2002 filmovou drámou Interview with the Assassin o pozadí atentátu na Johna F. Kennedyho a zožal s ňou úspech na viacerých festivaloch. Roku 2006 zažiaril romantickou americko-českou koprodukčnou drámou Iluzionista (nemýliť si s animovaným filmom Sylvaina Chometa, ktorý práve uvádzajú naše kiná) a v roku 2008 nakrútil komediálnu drámu Šťastlivci o amerických vojakoch, vracajúcich sa z Iraku. Skutočnosť, že nemá žiadne skúsenosti s akčným fantastickým thrillerom sa ukázala ako výhoda. S relatívne neveľkým rozpočtom 27 miliónov dolárov nakrútil film, ktorý sa síce nevyhol mnohým klišé, ale aj napriek nepôvodnosti témy je osobitý, netuctový a zaujímavý.

Limitless_2Všetci, čo mu vyčítajú, že myšlienkový potenciál témy využíva na zábavu, majú pravdu. Lenže je to potenciál taký silný, že provokuje a kladie otázky aj napriek tomu, že tvorcovia ho odsunuli do úzadia. Pôvodne zamýšľaný Shia LaBeouf síce pre poranenia po autonehode nemohol stvárniť ústrednú postavu, no jeho náhradník Bradley Cooper suverénne a presvedčivo zvládol hlavnú rolu aj prerod niktoša na drogovo závislého génia a drogovo závislého génia na... ale všetko predsa nemožno prezradiť. Robert De Niro si zjavne hovie v úlohe odporného a odporne bohatého biznismana bez škrupúľ Carla Van Loona. Obe Eddieho osudové ženy - Abbie Cornish ako Lindy a Anna Friel ako Melissa sú presne také, ako majú byť: zľahka načrtnuté, no dostatočne výrazné. Menej sa to podarilo s obligátnym ruským zloduchom Gennadiom (Andrew Howard), no hoci je nevýrazný a nenápaditý, neprekáža.

LIMITLESS_8Kameraman belgického pôvodu Jo Willems (V pasci, Noc dlhá 30 dní, Spoveď nákupnej maniačky) spolu so strihačkami Tracy Adams a Naomi Gergahty pripravili skutočné obrazové hody. Divoké pády a jazdy kamery, plynule letiacej ulicami cez autá a budovy, obrazové odlíšenie nálad, psychických a mentálnych stavov hrdinu, ale i psychologizácia postáv prostredníctvom detailov sú lahôdka, akú nám bežná filmová zábava neponúka každý deň.

Na druhej strane však treba priznať, že autori sa s príbehom nejako mimoriadne nemaznali, zaujímajú ich viac jednotlivé scény a dej občas len bezradne prešľapuje na mieste, aby sa potom pohol dopredu nečakaným (a logicky neodôvodniteľnými) skokmi a aj Eddieho genialita má svoje limity, takže Všemocný má príliš často bližšie k Trávnikárovi ako k Charlymu či Ružiam pre Algernoon. Napriek všetkému, toho čo poteší a pobaví ponúka oveľa viac ako toho, čo mu možno vyčítať.

Všemocný (USA 2011)LIMILTESS_11
Limitless
115 minút
Námet: Alan Glynn. Scenár: Leslie Dixon. Réžia: Neil Burger. Kamera: Jo Willems. Strih: Tracy Adams, Naomi Geraghty. Hudba: Paul Leonard-Morgan, Nico Muhly. Účinkujú: Bradley Cooper, Robert De Niro, Anna Friel, Abbie Cornish, Johnny Whitworth, Robert John Burke, Andrew Howard, Tomas Arana a ďalší.
Premiéra 24. marca 2011