Krásne vstávanie (Morning Glory)

morning_glory_04Nestalo sa len v Amerike

Posledná veta dlhočizných titulkov k filmu Krásne vstávanie (Morning Glory, USA 2010) tvrdí, že celý príbeh je vymyslený a podobnosť so skutočnými udalosťami je čisto náhodná. Divák má teda o dôvod viac domnievať sa, že to, čo vidí na plátne, je pomerne verná kópia reality.Tento dojem podčiarkujú aj skúsenosti s vývojom vysielania našich komerčných televízií, ktoré taktiež denne zápasia s výsledkami sledovanosti, čo je pre ne – podobne ako vo filme pre fiktívnu IBS – všemohúci boh, ktorý určuje všetko: charakter relácie, jej obsah, spôsob spracovania, výber moderátorov a hostí, zaradenie do programovej štruktúry. Konkurencia na slovenskom trhu nie je veľká, a predsa aký ľúty boj sa rozpútal medzi dvomi komerčnými stanicami! Čo potom v Amerike, kde sa takéto televízie rátajú na stovky...

Práve do takéhoto prostredia je zasadený príbeh filmu režiséra Rogera Michella Krásne vstávanie, postavený na troch hrdinoch. Krsne_vstvanie_5_resizeHýbateľkou deja je mladá produkčná Becky Fullerová, ktorá má so svojím teamom zvýšiť sledovanosť rannej televíznej show Úsvit (Day Break), inak ju pre nezáujem divákov zrušia. Energická, optimistická, uvravená workoholička, ktorá predtým o podobné miesto prišla, v rámci pokusu o záchranu relácie angažuje ako moderátora novinársku legendu, niekdajšieho prominentného spravodajcu Mika Pomeroya, ktorý síce z výšky svojho veku, skúseností i ocenení pohŕda rannou zmesou banalít, ale musí sa podriadiť zmluve, rozhodnutý, že bude všetko úsilie neznesiteľne pracovitej produkčnej bojkotovať. Mike znamená nevítanú konkurenciu pre starú známu, vekovo blízku, ale oveľa prispôsobivejšiu moderátorku Colleen Peckovú, takže ich vystupovanie pripomína skôr tvrdú konfrontáciu než idylickú spoluprácu, čo sa, mimochodom, divákom najviac páči.

Film si všíma okrem všemocného ratingu ešte jeden mediálny problém, a to postupnú premenu spravodajských relácií na zábavné show, ktorej sa nevyhli ani naše komerčné televízie, stačí si pozrieť ich spravodajské relácie. Vznik tzv. infotainmentu (zo spojenia information a entertainment) tvrdo odmieta najmä Mike, ktorý nemieni zo seba robiť šaška a argumentuje potrebou informovať aj o závažných politických udalostiach. No keďže vývoj sa nedá zastaviť a infozábava podopretá ohlasmi divákov má aj podporu šéfov, napokon sa musí vzdať a priznať víťazstvo v tomto spore produkčnej Becky.

Krsne_vstvanie_6_resizeTento americký film nakrútil Roger Michell (1956), anglický režisér, ktorý sa narodil v Pretórii v Juhoafrickej republike a vďaka otcovej diplomatickej misii žil aj v Bejrúte či Prahe. Diváci si pamätajú predovšetkým jeho režijné vedenie Julie Robertsovej a Hugha Granta v slávnom romantickom Nottting Hille (1999), ale Michell má na konte aj ďalšie výrazné diela so slávnymi menami. Z roku 2002 pochádza thriller Incident, ktorý bol jeho prvým filmom v hollywoodskej produkcii, s Benom Affleckom a Samuelom L. Jacksonom v hlavných úlohách. Daniel Craig, neskorší blonďavý James Bond, sa objavil v roku 2003 v Michellovom filme Matka podľa románu Hanifa Kureishiho, ale aj o rok neskôr v Nezničiteľnej láske, nakrútenej na základe románovej predlohy iného významného britského spisovateľa Iana McEwana. Dôkazom, že Michell sa obklopuje osobnosťami, je aj film Venuša (2006) scenáristu Hanifa Kureishiho s Peterom O´Toolom, a napokon Krásne vstávanie. Scenár napísala úspešná Alline Brosh McKenna, ktorá sa podpísala aj pod skvelú komédiu Diabol nosí Pradu, pričom medzi postavami oboch diel by sme mohli nájsť niekoľko styčných bodov. Zjednodušene povedané, v oboch ide o boj ambicióznych mladých žien s rafinovanými protivníkmi, ktorého výsledkom je tak trochu Pyrrhovo víťazstvo.

Krsne_vstvanie_4_resizeKeďže celý príbeh Krásneho vstávania je postavený na troch hlavných hrdinoch, mimoriadne dôležité bolo ich adekvátne obsadenie, ktoré sa Michellovi opäť podarilo na jednotku. Rachel McAdams ako televízna producentka Becky, Diane Keaton ako niekdajšia Miss Arizony a teraz moderátorka rannej show Colleen a predvšetkým Harrison Ford ako „tretí najhorší človek na svete“ Mike sú trojicou, v ktorej to iskrí v každom okamihu. Priveľmi ambiciózna, príliš horlivá, neznesiteľne uvravená, ale pôvabná, priateľská a schopná Becky, prispôsobivá, vtipná, šarmantná, ale aj tvrdohlavá a neústupná Collen, nevľúdny, zamračený, nezhovorčivý a neochotný Mike – to sú tri osobnosti, ktoré na seba každodenne narážajú v iskrivých, vtipných dialógoch, vyvolávajúcich skôr pobavený úsmev než búrku smiechu. Škoda, že vzájomná interakcia tejto trojice musela urobiť miesto romantickej línii filmu, ktorá je podľa môjho názoru zbytočná, lebo nepridáva žiadne nové črty k Beckinmu portrétu, spomaľuje dynamický dej a navyše je nepresvedčivá. Tento scenáristický omyl ešte podčiarkuje realizácia, najmä nemastný-neslaný Patrick Wilson v postave Beckinho kolegu a nápadníka, ktorému mladá žena uniká v pracovnom ošiali, vábená vyzváňaním mobilu, nielen z krčmy, ale aj z postele.

Krsne_vstvanie_8_resizeMedzi najlepšie, najvtipnejšie a najvierohodnejšie časti filmu patria scény z televízneho zákulisia: príliš včasné ranné porady s ospalým či unudeným štábom, burza bláznivých a ešte bláznivejších nápadov, hektika priameho vysielania, konflikty medzi hlavnými postavami. (Všetka česť kameramanovi Alwinovi H. Kuchlerovi za suverénny výkon v stiesnenom priestore a príťažlivú atmosféru televízneho štúdia.) Opäť škoda, že v záverečných sekvenciách sa všetko toto stráca a film cez nejedno klišé smeruje k nepresvedčivému, ale predvídateľnému happy endu, čo je jedným zo špecifík amerických filmov. Možno v Krásnom vstávaní by bolo stačilo odstrihnúť záverečných desať-pätnásť minút a dalo by sa hovoriť o mierne nadpriemernej komédii. No aj s chybami je to vkusná zábava, ktorú pokojne odporúčam, a nielen našim televíznym moderátorom...

Krsne_vstvanie_4_resizeKrásne vstávanie (Morning Glory), USA 2010
Scenár: Alline Brosh McKenna
Réžia: Roger Michell