Varieté (Burlesque)

varieteHovorieva sa, že človek dosiahne všetko, ak to naozaj chce, je tomu ochotný veľa obetovať, a navyše má talent a šťastie. Vtedy sa vraj môže splniť aj tzv. americký sen, teda z čističa topánok sa za noc stane milionár alebo zo servírky hviezda varieté. To je východisko amerického romantického muzikálu Varieté.

Jeho tvorca Steven Antin (1958) je rodák z New Yorku , ktorý vyrastal v Los Angeles a šoubiznis sa stal jeho osudom, podobne ako v prípade jeho troch súrodencov. V jednom rozhovore vyhlásil, že už od detstva chcel byť filmárom, veďpred kameru sa prvý raz dostal už ako deväťročný. Neskôr spojil herecký chlebíček s ďalšími aktivitami ako kaskadér, scenárista, režisér a producent. Skúsenosti získal najmä pri tvorbe videoklipov. Uvažoval aj o dráhe spisovateľa. Slávna herecká kolegyňa Jodie Foster, ktorej raz dal prečítať niektoré svoje poviedky, mu vraj však povedala: žiadna kniha, to je film...Možno tu niekde bol začiatok myšlienky nakrútiť celovečerný film podľa vlastného scenára.

Variet_6_resize

Dej je jednoduchý a ľahko predvídateľný. Je to vlastne príbeh o dvoch silných ženách, ktoré idú za svojím snom. Ali, osamelé dievča z vidieka, z malého baru v Iowe, sa chce presadiť ako speváčka v Los Angeles. Tam objaví pôvabné varietné divadlo Burlesque Lounge. Ale jeho majiteľka, speváčka Tess ju odmietne zamestnať. Ali je však tvrdohlavá a získa prácu aspoň ako servírka. Až sa jej jedného dňa podarí dostať sa na vysnívané javisko a zažiariť. To však netuší, že Tess má finančné problémy a klubovému divadielku hrozí zánik...

Antin si od začiatku uvedomoval, význam obsadenia práve týchto dvoch postáv. Nečudo, že neprestal na postavu Tess „lámať“ slávnu Cher, významnú speváčku, ale i divadelnú, televíznu a filmovú herečku ( okrem iných ocenení získala napríklad Oscara za postavu Loretty vo filme Pod vplyvom splnu). Súhlasila až na tretí raz a pred kameru sa tak vrátila po niekoľkoročnej prestávke. Veľkolepo. Nielen ako herečka, ale aj speváčka. Zážitkom je v jej podaní napríklad pieseň, o tom, že sa nelúči a neodchádza i keď ju zrazili na kolená, lebo dokáže vstať a kráčať ďalej.

Variet_3_resize

Niekoľkonásobná nositeľka Grammy - speváčka, skladateľka, tanečnica, producentka, režisérka a teraz i herečka Christina Aquilera, s ktorou sa režisér poznal osobne už dlhšie, sa ukázala pre postavu Ali správnou voľbou. Je to jej prvá veľká filmová príležitosť a jej herecko-tanečno-spevácke premeny zaujmú. Pre film zložila aj tri piesne. Ale asi najpôsobivejšia je v okamihu, keď jej konkurentka, dovtedajšia kráľovná varieté, tanečnica Nikki (Kristen Bell) odpojí zvuk, aby ju znemožnila.Ali sa však nezľakne, začne spievať naživo a je rozhodnuté: zrodila sa hviezda.

O krásne tanečnice nie je vo varieté nikdy núdza a výnimkou nie je ani rovnomenný film. I keď z dôvodov typového odlíšenia museli k plavovlasej Christine Aquilere zmeniť jej kolegyne Kristen Bell na tmavovlásku a z herecky debutujúcej Julianne Hough v postave tanečnice Georgie urobiť červenovlásku.

Variet_4_resize

Mužské postavy si vyberal režisér tiež premyslene. Sympatický Stanley Tucci ako choreograf a Tessin dôverník s inou sexuálnou orientáciou. Peter Galagher ako Vince, rozvedený Tessin manžel a spolumajiteľ varieté, ktorý ju núti do jeho predaja. (Vraj s Cher kedysi prežil krátku romancu počas nakrúcania filmu Hráč v roku 1992.) Alebo Cam Gigandet v postave barmana a hudobníka Jacka, ktorý priateľsky ponúkne Ali spolubývanie, kým nebude mať na vlastné, ale to, že je to preňho tá pravá pochopí, až keď mu ju preberá Eric Dane v postave bohatého podnikateľa, ktorý chce divadielko s vynikajúcou polohou za každú cenu kúpiť.

Interiér trochu dekadentne pôsobiaceho a pomaly chátrajúceho divadla v červenej a v zlatej farbe vytvorili v ateliéri. Vo finále majú tanečnice na sebe kostýmy iba z krištáľových retiazok, ktoré tvorí asi štvrť milióna Swarovského krištáľov v pätnástich farbách. A Swarowského prvky nechýbajú ani v žiarivej krištáľovej opone.

Variet_5_resize

Je to Antinov svojský hold mestu, kde žije a šoubiznisu, v ktorom pôsobí. Varieté je zároveň jeho vízia podniku, kam sa chodia ľudia baviť, aby unikli pred realitou a vnímali atmosféru sveta svojich snov a predstáv, plných trblietania šperkov(i keď zo skla) a lesku ilúzií. Skoro na dve hodiny doň dokáže vtiahnuť diváka, ktorý má rád tento žáner a poskytnúť mu nenáročnú, ale celkom príjemnú zábavu.

Varieté (Burlesque)

USA, 2010
Réžia a scenár: Steven Antin