Skutočná guráž (True Grit)

gritMinulý týždeň vo štvrtok (10.2.2011) slávnostne otvoril medzinárodný filmový festival Berlinale film Joela a Ethana Coenovcov Skutočná guráž, nominovaný na 10 Oscarov, a už sa dostáva na plátna našich kín. Časy, keď sme niekedy aj roky čakali kým festivalový i na Oscara nominovaný film uvidíme sú, našťastie, minulosťou. Rovnomenný román Charlesa Portisa sfilmovali už v roku 1969 (u nás uvedený pod názvom Maršal) s Johnom Waynom v hlavnej úlohe, ktorý získal Oscara za úlohu Roostera Cogburna. Coenovci sa však dištancujú od toho, že by nakrútili remake, ale priznávajú sa k adaptácii pôvodnej predlohy. Príbeh rozpráva mudrlantské štrnásťročné dievča Mattie, ktorá si nájme pomocníka a hľadá vraha svojho otca.

Prvý film, ktorý som videla od bratov Coenovcom boli Millerove križovatky, ktorý uviedli v roku 1990 na MFF v San Sebastiane a získal cenu za réžiu. O rok neskôr Barton Fink v Cannes hneď tri ceny, a to Zlatú palmu, Cenu za réžiu a John Turturro Skuton_gur_3_resizeCenu za najlepší herecký výkon. Tvorcovia nezaspali na vavrínoch a každý z ich filmov je mimoriadnym zážitkom. Spomeňme len niektoré: Fargo, Táto krajina nie je pre starých, Po prečítaní spáľte, Seriózny muž, Zbytočná krutosť, Big Lebowski, Muž, ktorý nebol, Braček, kde si ? – každý z ich získal nejakú cenu, vrátane Oscarov alebo len nominácie. Nečudo, že potom pri obsadzovaní hercov nemajú problémy, lebo nakrúcať s Coenovcami je vždy istota. Aj pri Skutočnej guráži nemali starosti s hviezdnym hereckým obsadením. Roostera Coburna si zahral Jeff Bridges, texaského rangera LaBoeufa Matt Damon, zbabelca Toma Chaneyho Josh Brolin, novačíkom je len 13-ročná Haile Steinfeld, ktorej meno odteraz neznáme nebude.

Vráťme sa však k románu. Charles Portis ho začal publikovať na pokračovanie v The Saturday Evening Post. Príbeh statočného dievčaťa, ktorá chce pomstiť otcovu smrť, sa stal vďaka suchému humoru, zaujímavým postavám, veľmi príťažlivým. Kniha sa stala bestsellerom, Mattie Ross legendou a román čoskoro povinným školským čítaním. Coenovcom teda veľmi záležalo na tom, aby našli detskú herečku, ktorá dokáže stvárniť nepokoj, túžbu po odplate, ale aj dobrodružstve Skuton_gur_2_resizea skutočnom domove. Nie je ľahké nájsť dieťa, ktoré by mnohovrstvovosť postavy zvládlo. Nakoniec, ako to už býva, sa vďaka náhode na poslednú chvíľu podarilo nájsť vhodnú adeptku.

Coenovci hovoria, že je to ich prvý skutočný western so všetkým čo k nemu patrí, lebo Krajina nie je pre starých, odohrávajúca sa súčasností, je skôr moderným thrillerom. Skutočná guráž, je klasický western už v predlohe a vo filmovej verzii tiež, ale dodávam coenovský. Príbeh sa odohráva v 70. rokoch devätnásteho storočia v pohraničnej oblasti, tesne po občianskej vojne. A musím potvrdiť, že s prvou filmovou verziou nemá skutočne nič spoločné, len to, že Mattie chce za každú cenu pomstiť smrť svojho otca, ktorého zákerne zastrelili. Jeho vrah, zákerný vagabund Chaney, sa skrýva lesoch vtedajšieho indiánskeho teritória za mestom Fort Smith v Arkansase, kde jej otec zomrel. Dievča chce, aby ho práve tam popravili. Mladú rozhnevanú devu neodstraší od jej odhodlania ani poprava odsúdencov, ani to, že jednu noc musí prespať v márnici s mŕtvolami, ani to, že ak chce byť súčasťou tímu, musí s koňom preplávať rieku. Želanie, že Chaneya dolapia a odovzdajú spravodlivosti, sa však uskutoční len vtedy, keď večne opitý šerif dodrží slovo, súhlasí s jej podmienkami a rozhodne sa vraha nájsť. Do cesty sa im pripletie ešte texaský ranger LaBoeuf, tiež hľadajúci Chaneyho, a pomstiť sa mu však chce za iSkuton_gur_1._resizený prečin. Cesty týchto štyroch sa stretávajú, rozchádzajú, preplietajú, aby našli svoju korisť, ale najmä samých seba. Tempo filmu je zo začiatku pomalé, aby v závere vyústilo do dramatického finále.

Môže sa niekomu tento coenovský western páčiť, iným, zasa nie, ale jedno sa spochybniť nedá, a to dokonalá profesionálna práca. Ako sami tvorcovia priznali, že film stojí skôr na dynamike postáv, ako na akciách, preto bol výber hercov veľmi dôležitý. A práca s hercami je skutočne excelentná. Každá z postáv je precízne prepracovaná (aj na malom priestore), ale sólo majú len dvaja – stále lepší a lepší Jeff Bridges v úlohe Roostera Cogburna a Haile Steinfeld ako Mattie Ross. Bridges vierohodne zahral rozpoltenosť svojho hrdinu, ktorý tasí kolt lenčo sa niečo mihne, zabije bez škrupúľ každého, alkohol do seba leje, manželky mu utečú, pravdepodobne všetky ženy, ktoré sa mu pripletú do cesty, kto by vydržal žiť s takým nezriadeným človekom. Napriek všetkému však Rooster má v sebe beťársku česť, je zraniteľný a citlivý, čo miestami aj odhalí. Nuž, formovalo ho kruté prostredie i časy, v ktorých žil. Mattie je z podobného cesta, trochu drzá, prešpekulovaná a na svoj vek až pritvrdá. Štrnásťročné dievča zapadne do partie tvrdých chlapov a Hallie Steinfeld tak Skuton_gur_5_resizepresvedčivo zahrala mladú dámu, ktorá má všetko pod kontrolou a premyslené, že nezapochybujeme. Myslím si, že to nebude len hviezda, ktorá tancovala jedno leto, budeme o nej ešte veľa počuť už aj preto, že na svoj vek (v skutočnosti má len trinásť) je až príliš vyspelá, takže v krátkej budúcnosti môže hrať čokoľvek. Nosnú dvojicu vhodne doplnil aj herecký výkon Matta Damona v úlohe LaBoeufa, texaského rangera, na ktorého niet spoľahnutia, ale v rozhodujúcich chvíľach je vždy tam kde má byť. A na malej ploche sa nedal zahanbiť ani Josh Brolin, ktorý zasa zdôraznil bezcharakternosť, podlosť a nestálosť zákerného človeka, od ktorého nemôžete nič očakávať. Nie je to Brolinova prvá práca s Coenovcami už ich presvedčil svojim výkonom vo filme Táto krajina nie je pre starých. Niet priestoru spomenúť všetky ocenenia hereckého ansámblu – sú to buď nominanti na Oscarov, Zlaté glóbusy, alebo ich držitelia, prosto herci prvej hollywoodskej kategórie. Napríklad Jeff Bridges - Oscar za úlohu vo filme Crazy Heart, Matt Damon – Oscar za scenár Dobrý Will Hunting a nominácia za hlavnú úlohu a takto by sme mohli pokračovať. To isté však Skuton_gur_resizeplatí aj o kameramanovi filmu Rogerovi Deakinsovi a jeho prekrásnej kamere, zdôrazňujúcej v detailoch tak rozpoloženie hrdinov, ako aj krásu divokej prírody, ktorá hrá vo filme jednu z dominantných zložiek. Tiež je stálym spolupracovníkom coenovského tímu a bol nominovaný na Oscara za snímky Muž, ktorý nebol a Braček, kde si ? Výsledný dojem z filmu a zohratú tímovú prácu doplnil aj precízny strih Rodericka Jaynesa a pôsobivá hudba Cartera Butwella.

Film Skutočná guráž, ako sme už spomenuli, je nominovaný na 10 Oscarov. Koľko z nich získa je ešte vo hviezdach, ale rozhodne by si zaslúžil za réžiu, jeden z hereckých výkonov a kameru. Dajme sa prekvapiť.

Skutočná guráž (True Grit), USA, 2010
Réžia: Ethan Coen, Joel Coen
Scenár: Joel Coen, Ethan Coen