Zack bez Miri natočil veľkofilm

srsen_uvodnyPo superhrdinoch klasických prišli superhrdinovia pochybujúci (Spider-Man 2). Superhrdinovia bojujúci medzi sebou navzájom (X-Men). Superhrdinovia deprimovaní (Strážcovia). Superhrdinovia, nestojaci o svoje nadľudské vlastnosti (Hancock). Superhrdinovia menej zaujímaví ako zloduchovia (Temný rytier). Superhrdinovia animovaní (Ja, zloduch, Megamozog). A teraz s filmom The Green Hornet prichádzajú superhrdinovia hlúpi, infantilní a trápni. Zachráň sa, kto môžeš, lebo oni nás veru nezachránia ani náhodou!

Nečakajte paródiu v štýle Stillerovej Tropickej búrky – a už vôbec nie na spôsob Zoolandera. The Green Hornet do našich kín privádza skôr anti-hrdinov v štýle Kevina Smitha, lenže bez Kevina Smitha a jeho mnohorozmerného humoru. Teda hrdinov len hlúpych, malých a trápnych. Bez akejkoľvek pridanej hodnoty.

Ide opäť o sféru, ktorá je aj bežným rodeným Američanom prirodzene blízka, zatiaľčo u nás sa v nej ako-tak orientujú iba vzdelaní a zasvätení fanúšikovia. Pomstiteľ bezprávia a bojovník proti zločinu Britt Reid, zvaný Zelený sršeň a jeho kórejský komorník Kato nie sú postmodernistickou zmesou všemožných komiksov, videohier a béčkových filmov o superhrdinoch, ako sa to zdá nám, Stredoeurópanom, tu a teraz.

green_hornet

Naopak – oni sú priamo ich zdroj! Fenomén The Green Hornet vytvorili autori George W. Trendle a Fran Striker ako seriál pre lokálnu detroitskú rozhlasovú stanicu. Premiéru mal 31. januára 1936. Úspech bol okamžitý a seriál o Zelenom sršňovi vysielali siete rádií MBS, NBC či ABC až do roku 1950. Medzitým už dvojica superhrdinov dostala priestor vo filmoch (prvý vznikol roku 1940), v komiksoch (prvý vyšiel tiež v roku 1940), v literatúre (od 40. rokov), ba aj v televíznych seriáloch (1966), kde sa rolou Kata preslávil Bruce Lee!

Mimochodom – Superman síce vznikol v skicári Joe Shustera už v roku 1932, ale na verejnosť sa dostal až v roku 1938 a Batman prišiel až v roku 1939! The Green Hornet je teda prvým populárnym americkým superhrdinom. Terajší filmový Kato nemá vzor v komorníkovi inšpektora Clouseaua z Ružového pantera, ale práve naopak, tvorcovia kriminálnych komédií s Petrom Sellersom sa inšpirovali Zeleným sršňom.

green_hornet_102Scenáristi Seth Rogen a Evan Goldberg však k staručkému pravzoru akčných superhrdinov nepristupovali so žiadnou pietou, práve naopak. Pre ich naturel, ktorý už v minulosti veľa ráz prejavili viac než jasne, je blízke znesväcovanie, zhadzovanie a zosmiešňovanie. Nie snáď poučená, inteligentná, intelektuálne náročná paródia, pastiš či postmodernistická eskamotáž motívov a tém, ale staré dobré najprízemnejšie kopanie, opľúvanie a sťahovanie gatí. Azda preto bol pre nich The Green Hornet neodolateľnou obeťou, a tak si ho riadne podali. Na vzore nezostala suchá ani nitka.

Dvadsaťosemročný Seth Rogen si spravil meno ako „ten nemožný obézny strapatý pako" z komédií s veľavravnými názvami 40 rokov panic, My dvaja a magor, Zack a Miri točia porno či Nabúchaná. Na vzniku viacerých sa podieľal aj ako producent a spolu s Evanom Goldbergom aj ako scenárista. Režisér francúzskeho pôvodu Michel Gondry sa síce v Amerike uviedol podivnosťou Human Nature, ktorá nám utkvela v pamäti pod názvom Zlez zo stromu, ale vytvoril i kvalitné diela ako Večný svit nepoškvrnenej mysle (2004) či Náuka o snoch (2006). Vďaka nim síce získal povesť kultového tvorcu, ktorému verné publikum spapká čokoľvek, no pred The Green Hornet režíroval komédiu s Jackom Blackom Prosíme pretočte (2008). Mimochodom - u nás len na DVD distribuovanú záležitosť, v ktorej Jack Black omylom zmaže kamarátovi v jeho videopožičovni všetky pásky s filmami, a tak musí sám nakrúcať podľa pamäti ich napodobeniny, aby zákazníci na nič neprišli. Kde vzal inšpiráciu pre svoje Gulliverove cesty, je celkom zrejmé.

srsen_04Prapôvodca a prototyp príbehov o superhrdinoch v podaní tejto podarenej trojky nadväzuje na všemožné americké prízemné „komédie“ o rôznych hlupákoch, nemehlách a privolávačoch trapasov. Nemá to nič spoločné so smoliarstvom Charlieho Chaplina, kamennou tvárou Bustera Keatona či neodolateľným neurotickým táraním Woodyho Allena, ale ani s neskrotnou živelnou komikou Jima Carreyho, s teenagerskými provokáciami typu Prci, prci, prcičky alebo so štylizáciami Bena Stillera s Owenom Wilsonom. V podstate to vlastne nemá veľa spoločného ani s gagmi, brisknými dialógmi, fyzickou klauniádou. Tu sa nehrá o radostný šťastný liečivý smiech z nápadu, vtipu – intelektuálneho či fyzického – ale len o pomerne realistické zobrazovanie, chvíľami priam glorifikáciu hlúposti, nevzdelanosti, nedôvtipnosti, absencie citu a vkusu. A z toho vyplývajúcich trápnych situácií, v ktorých hrdinovia ponižujú a zhadzujú predovšetkým sami seba. Tu sa smejeme, aby sme zakryli rozpaky, zahanbenie, prekryli pocit trápnosti.

A takýto typický americký komediálny magor sa teraz stal superhrdinom!

srsen_13Rozmaznaný lenivý hlúpy synček mediálneho magnáta Britt Reid (Seth Rogen) nie je typický arogantný hajzlík, „iba“ obyčajný blbec, ktorý sa nevie správať, lebo nikdy nezistil, že nejaké „správanie“ vôbec jestvuje. Po otcovej smrti si z rozsiahleho personálu nechá len (v tomto prípade na rozdiel od originálu nie kórejského ale čínskeho) sluhu Kata (Jay Chou) – pretože iba ten vie robiť tú správnu kávu. Až neskôr vysvitne, že Kato je okrem iného aj majster bojových umení, skvelý výtvarník a geniálny vynálezca-konštruktér. Lenže popri tom všetkom je rovnaký naivný hlupák ako Reid. No kým Reidova neschopnosť a hlúposť sú univerzálne a uveriteľné, tchajwanská hviezda pop music Jay Chou sa v stvárnení Kata spoľahla na imitovanie Brucea Leeho a Jackieho Chana, ktoré nijako nevysvetľuje, ako môže taký šikovný a bystrý človek byť zároveň taký neskúsený, naivný a detinský. Lenže myslenie je to posledné, čo tvorcovia od diváka vyžadujú alebo čakajú.

srsen_10Tradičná blondínka, okolo ktorej sa to celé točí, sa tak ako v origináli volá Lenore Case. Hrá ju Cameron Diaz, ktorá – napriek „praxi“ z komédií Maska, Niečo na tej Mary je, Charlieho anjeli a Mejdan v Las Vegas – pôsobí, ako keby do filmu omylom zablúdila z nejakého iného sveta. Aby sa sily vyrovnali, podsvetie v Los Angeles predstavujú ešte väčší mimoni ako Reid s Katom. Christoph Waltz ako ruský šéf losangeleského zločinu Chudnovski je rovnako hlúpy a detinský, ale pri svojom nevdojakom eliminovaní vlastných poskokov je aj oveľa zábavnejší.

Nápad spraviť superhrdinu a jeho sidekicka z dvojice naprostých chmuľov je zaujímavý, no nie samonosný. Projekt prezrádza, že ho pôvodne skutočne pripravoval svojbytný a vysoko cenený nezávislý filmár Kevin Smith (Clerks, Dogma, Jay a Mlčanlivý Bob vracajú úder), ktorý s Rogenom spolupracoval na komédii Zack a Miri točia porno. Ukázalo sa však, že rozpočet 120 miliónov nezávislého filmára zneisťuje tak veľmi, až ho pripravil o tvorivú potenciu a Smitha musel nahradiť niekto, komu by zodpovednosť za investované stámilióny nezväzovala ruky. Nastúpil teda Gondry a dokázal, že ovláda pravidlá žánru akčných filmov o superhrdinoch. Projekt preto nezostal „smithovským“, lenže nestal sa ani čisto „gondryovským“.

green_hornet_103Je to rovnaké ako keby niekto nakrútil novú verziu Formanovho Amadea, lenže tentoraz s tým, že priemerný, zákerný, podrazácky kariérista Salieri je ten dobrý, hrdina - a geniálny Mozart iba otravný, nepochopiteľný a nudný problémista, ktorý sa odmieta zaradiť na svoje miesto v systéme.

Možno by to bol novátorský a snáď i pravdivý film, ale všetci by sme cítili, že „tomu niečo chýba, že čosi je veľmi v neporiadku“.

The Green Hornet je vďaka trikom a vizuálnym efektom veľkolepý, no pre hrdinov bez charizmy a štýlu len upotený malý film. Nehľadajte v ňom sofistikovanú kritiku americkej malosti, zakódovanej už do jedného z prvých z bohatej galérie superhrdinov. Ak v niečom Gondryho Zelený sršeň funguje, tak vari len v glorifikácii nevzdelanosti, tuposti a nezrelosti. Absolútni anti-hrdinovia v úlohách superhrdinov akoby chceli svojim náprotivkom v publiku ponúknuť ešte vypreparovanejšiu ilúziu než zvyčajne: pre to, aby ste dosiahli úspech, sa už nemusíte ani len snažiť. Stačí, ak si kúpite ešte väčšiu škatuľu s praženou kukuricou, ešte väčší pohár s limonádou a vydáte ešte viac peňazí za lístok do kina na film, ktorý je ešte viac 3D.

The Green Hornet (USA 2011)

The Green Hornet

116 minút

Námet: George W. Trendle. Scenár: Seth Rogen, Evan Goldberg. Réžia: Michel Gondry. Kamera: John Schwartzman. Strih: Michael Tronick. Hudba: James Newton Howard. Účinkujú: Seth Rogen, Jay Chou, Cameron Diaz, Tom Wilkinson, Christoph Waltz, David Harbour, Edward James Olmos, Edward Furlong a ďalší.

Premiéra 27. januára 2011