Gulliverove resty

gulliTeenagerský animovaný Príbeh žraloka či detinské, tiež animované Monštrá vs. Votrelci rozhodne nie sú veľdielami, no ak sa aj do kina vyberiete duševne pripravení, že idete na ďalší film režiséra Roba Lettermana, novinka si nezaslúži iné označenie, ako „príšerná zlátanina“. Azda jedinou kvalitou jeho hraných Gulliverových ciest je obdivuhodná vyrovnanosť: príšerný je scenár, príšerná je réžia, príšerné sú výkony hercov, príšerné sú vizuálne efekty, príšerný je 3D obraz - a český preklad ani dabing za nimi v príšernosti nezaostávajú.

Gulliverove cesty ako hollywoodsky trhák? Napokon - prečo nie! Možností je veľa: grandiózny vážny veľkofilm v štýle Avatara, bláznivá fantastická dobrodružná komédia ako Piráti z Karibiku, typicky malebná pochmúrna podivnosť Tima Burtona, disneyovský animovaný muzikál… dokonca ani s excentrickým komikom (Rowan Atkinson, Sasha Baron Cohen alebo Jim Carrey) by to nemuselo byť márne. So štipkou tolerancie by sa dala zniesť aj infantilná rozprávka pre najmenších divákov, ochudobnená o myšlienkové presahy a so silne upraveným dejom. Alebo Gulliver ako čisto formálna 3D atrakcia plná dych vyrážajúcich efektov. Lenže to, čoho sa dopustili režisér Letterman so scenáristami Joe Stillmanom a Nicholasom Stollerom, ale aj s komikom Jackom Blackom, je len obyčajný vandalizmus. Asi ako dokresliť fúzy Mone Lise alebo odbiť ruky Dávidovi a veriť, že sa nájde dostatok ľudí, čo to budú považovať za zábavné. No kým výtvarné diela sú prísne strážené, literatúra je, zdá sa, voči barbarom bezbranná.

GT-524Lemuel Gulliver ako obézny poslíček z podateľne v redakcii neworských novín, slaboch, beznádejne zaľúbený do reportérky Darcy (Amanda Peet)? Ešte raz: Prečo nie! No 42-ročnému Jackovi Blackovi ťažko veríme, že je mladý pohodár, ktorý kašle na kariéru a radšej hráva v pracovnom čase videohry. Ešte horšia je absolútna diskontinuita a chýbajúca príčinnosť. Všetko sa neustále mení podľa nejestvujúceho kľúča. Veci sa dejú bez dôvodu, príčina nepredchádza následok, neplatia nijaké zavedené rozprávačské postupy ani poetika. Postavy sú raz zabelcami, hneď nato hrdinami, potom zasa flegmatikmi a či cholerikmi. Liliputáni žijú vo viktoriánskej spoločnosti, ale ak treba, poznajú elektrinu aj robotiku. Raz sú nepatrne malí, no v iných scénach zasa hravo zvládajú aj pohyb v krajine obrov. Ich princezná je raz skleníková kvetinka, hneď na to drsná uličnica a kráľ raz nafúkaný hlupák, no o chvíľu chápavý a dobrosrdečný pánko. Pozorovať rozpaky hercov je rovnako smutné, ako vidieť všetky tie premárnené príležitosti a nevyužité šance. Takáto fatálna absencia tvorivosti je skutočne ojedinelá.

GT-547Hoci podľa odhadov dosiahol rozpočet výšku 112 miliónov dolárov, výprava i triky pôsobia mimoriadne lacným dojmom. Filmové rozprávanie nijako nevyužíva stereoskopický efekt, ba 3D nepôsobí ani na zatraktívnenie inak nudného filmu. Je to ako sledovať klasický 2D film, akurát, že za vyššie vstupné, s okuliarmi na nose a občas aj s rozostreným zdvojeným obrazom.

Celý film pôsobí ako nesúvislé pásmo samostatných scénok, v ktorých Jack Black voľne improvizuje na tému Gulliver. Dokonca i to by sa dalo tolerovať, ak by bol improvizátor aspoň trošku nápaditý a vtipný, lenže on nie je ani jedno ani druhé. Smiech zaznie v kinosále len zo tri razy. Prevládajú rozpaky a pocit, že sme niekomu naleteli a zaplatili za tovar, ktorý nemá proklamovanú hodnotu.

GT-553Bez akéhokoľvek dôvodu a bez vtipu sme zahltení samoúčelnými odkazmi na najrôznejšie objekty popkultúry a film samotný záber od záberu nezmyselne mení žáner - raz je vulgárnou teenagerskou komédiou, hneď nato drámou, akčným thrillerom, vedeckou fantastikou ba i muzikálom. Výsledkom je psychedelický zmätok, ktorý však nenesie nijaké posolstvo, pocit, ba nie je ani zábavný.

A tak sa najväčším zážitkom z celého prestavenia stáva úvodný krátky film - trojminútová animovaná groteska s hviezdou série Doba ľadová, nazvaná Scrat's Continental Crack-Up.

Gulliverove cesty (USA 2010)GT-554

Gulliver's Travels

87 minút

Námet: Jonathan Swift. Scenár: Joe Stillman, Nicholas Stoller. Réžia: Rob Letterman. Kamera: David Tattersall. Hudba: Henry Jackman. Účinkujú: Jack Black, Emily Blunt, Jason Segel, Amanda Peet, Billy Connolly a ďalší.

Premiéra 20. januára 2011