Macbeth a len Allen

poznas_muza_uvodIba Woody Allen vie nakrútiť film o veciach banálnych a o sto ráz premletých problémoch tak, že výsledkom je pôžitok a zábava. Jeho publikum nechodí do kina po nové príbehy a myšlienky, ale na starého dobrého Woodyho Allena. Je to publikum stále a verné, starne spolu so svojím umelcom, rozumie mu, vie, čo od neho môže čakať a len málokedy je sklamané. A, pretože Allenove filmy sa zvyčajne nedostanú na programy veľkých sál multikín, je iba malá pravdepodobnosť, že by sa na predstavenie jeho filmu niekto dostal nedopatrením alebo náhodou. Ten najnovší, s názvom Poznáš muža svojich snov uvádza citát z Macbetha a sprevádza motto „Ilúzie sú lepšie ako lieky“. Prirodzene, ide o Allena, a tak jedno i druhé treba brať s nadhľadom.

Známy a úspešný komik Allen sa uviedol ako režisér v roku 1966 snímkou What's Up, Tiger Lily? Hoci v skutočnosti išlo len o japonský film, predabovaný typicky allenovskými dialógmi. Novinka v našich kinách Poznáš muža svojich snov z roku 2010 je 45. film v jeho réžii, takže na každý rok kariéry pripadá aspoň jedna novinka. A hoci autor nijako podstatne nemení ústrednú tému neuróz súčasného veľkomestského človeka, starne spolu so svojimi hrdinami, od mladých revolucionárov (Banány, 1971) cez morálne a citové zmätky stredného veku (Manhattan, 1979, Danny Rose z Broadwaya, 1984) až po márny, malicherný a často i smiešny boj so starobou (Sólokapor, 2006, Užívaj si, ako sa len dá!, 2009).

89309_1200x761Poznáš muža svojich snov je logickým pokračovaním v umelcovej celoživotnej ceste. Tému (ne)vyrovnávania sa s vekom spája s ďalšími svojimi stálymi motívmi, ako sú citové zmätky, absencia morálky v umení, konflikt vysokých ambícií s nedostatkom talentu, ale i obľúbený motív ženy, nahrádzajúcej životné šťastie romantickými snami či zásah nadprirodzených síl. A, prirodzene, neoddeliteľné existenciálne otázky, pikantne podfarbené typickým pohľadom na svet prizmou židovského vtipu.

Allen tentoraz nehrá. Jeho alter egom je Anthony Hopkins ako zámožný Alfie, ktorý sa starobe vzpiera rozvodom a pokusom o „nový život“, vrátane posilňovania, bielenia zubov, návštev solárií – a manželstva s mladou prostitútkou Charmaine (Lucy Punch), ktoré sa nemôže skončiť inak, len krachom. Hopkinsov výkon je obdivuhodný a zábavný, vtipne používa prvky Allenovho nervného herectva, zostáva však svoj, očarujúci a presvedčivý. Ako je u Allena zvykom, skvostný je i zvyšok obsadenia.

19Ťažiskovú rolu Alfieho opustenej ex-manželky Heleny skvele hrá šesťdesiatosemročná Gemma Jones. Zámožná žena po krachu manželstva nájde útechu u podvodníckej veštice a vykladačky kariet. Úplne podľahne jej vplyvu a vôbec jej neprekáža, že veštby sa zakaždým napĺňajú celkom inak. Jedna z nich tvorí názov filmu. „You Will Meet a Tall Dark Stranger“ je však ironickou parafrázou, ktorú vysloví Helenin zať Roy (Josh Brolin), ambiciózny no neúspešný spisovateľ, opovrhujúci šarlatánstvom. Podľa neho každý z nás na konci života stretne „vysokého temného cudzinca“ – smrť. No túžba presláviť sa zavedie do slepej uličky aj Roya, keď ponúkne vydavateľstvu ako svoj rukopis románu, ukradnutý domnele mŕtvemu kamarátovi Stranglerovi. Strangler však nezomrel, je v kóme a vyhliadky na to, že sa preberie bez straty pamäte sú čoraz väčšie.

p954801O úspechu a šťastí sníva aj Royova manželka, Alfieho a Helenina dcéra, kunsthistorička Sally (Naomi Watts), túžiaca po vlastnej galérii a slepo zaľúbená do svojho šéfa Grega (Antonio Banderas). Aj manželstvo Roya a Sally sa končí rozvodom z podobných príčin ako vzťah Alfieho a Heleny. Greg tiež odchádza od manželky k Sallynej kamarátke, výtvarníčke Iris (Anna Friel). Všetci žijú viac ilúziami ako skutočnosťou a zrážka s realitou je tragická.

Na konci je Alfie nešťastný a zlomený, Sally deprimovaná a Roy sa odhodláva na vraždu. Sklamaní, oklamaní a poznamenaní sú i ľudia okolo nich. Len Helena našla muža svojich snov v podobe obézneho vdovca Jonathana (Roger Ashton-Griffths), posadnutého špiritizmom a láskou k zosnulej manželke.

p691670Allenov humor vekom dozrel od bujaro vtipných výrokov a gagov až do navonok pokojného, no vo vnútri elektrizujúceho sarkazmu, irónie až sardonizmu. Nie je zjavný a prístupný pre každého. Trpezlivo čaká na tých, čo mu rozumejú a vedia ho oceniť. Nezatrpkol však, nestráca nadhľad ani pochopenie. V spojení so skvelými výkonmi hercov, zaujímavou kamerou aj výberom džezovej hudby vzniká jedinečná a učinná zmes, zvaná Woody Allen.

Poznáš muža svojich snov

(Španielsko-USA 2010)

You Will Meet a Tall Dark Stranger

98 minút

Scenár a réžia: Woody Allen. Kamera: Vilmos Zsigmond. Strih: Alisa Lepselter. Účinkujú: Gemma Jones, Josh Brolin, Anthony Hopkins, Naomi Watts, Freida Pinto, Antonio Banderas, Pauline Collins, Lucy Punch, Anna Friel a ďalší.

Premiéra 20. januára 2011