Uspávanka podľa Freuda

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

incNájsť logiku alebo aspoň nejaké pravidlo v tom, ako tunajší distributéri pomenúvajú filmy, je nad ľudské sily. Raz nechajú originálny názov v angličtine, aj keď naporúdzi je presný a výstižný preklad, inokedy titul preložia otrocky, doslovne – a zavádzajúco, a potom zasa použijú názov, ktorý nie je ani prekladom, ani film nijako nevystihuje. Proti prekladu Inception ako Začiatok či Počiatok sa strhla búrka nesúhlasu a nevôle. Inception síce skutočne znamená aj „začiatok“, ale rovnako i „pohltenie“, „absorbovanie“, „získanie“ – a v snímke samotnej sa používa vo význame „vnuknutie“. Český – a po ňom i slovenský titul sa však určovali v čase, keď ešte vôbec nebolo jasné, o čom snímka Christophera Nolana je. Lenže to nie je jasné ani teraz – a mnohí diváci to nedokážu ani potom, ako si film pozreli tri či štyri razy!

 

Predovšetkým: zabudnite na pirátske kópie zhotovené kamerami v kine. A radšej aj na pokusy sledovať tento film na malom počítačovom monitore. Ideálne by bolo, ak by ste sa vyhli aj väčšine televízorov, leda že by ste mali Blu-ray disk a poldruhametrovú obrazovku. Optimálne je však kino s veľkým plátnom. A ideálne – veľkoformátový IMAX. Ak vydržíte dve a pol hodiny bez mrknutia. Všetko, čo sa na plátne deje – aj vo vedľajších plánoch – je pre pochopenie príbehu dôležité.

inc-sw-110rTeda – nie že by na obraze záležalo viac než na zvuku. A hoci slovenské titulky patria k tým lepším, predsa len nedokážu preniesť z originálu všetky potrebné informácie. Kto neovláda angličtinu viac než obstojne, mal by si počkať na dabing, hoci, úprimne, predabovanie bude ešte väčší zásah, ako zostručnenie do titulkov. Nerobte si však falošné nádeje, že ak je vaša angličtina nadpriemerná a film si pozriete v Imaxe, porozumiete mu. Inception totiž do bodky napĺňa floskulu o „filmových snoch“. Je o snoch, odohráva sa v snoch, sám je snom.

Klame od samého začiatku, keď je Tokio charakterizované tamojšou „Eiffelovkou“. Nebojte sa, príde aj na skutočný Paríž. Miliardár Saito dá Domovi Cobbovi ponuku, aká sa neodmieta. Cobb je extraktor. Najlepší na svete. Vykráda na objednávku z mysle spiacich ľudí ich najstráženejšie tajomstvá. No teraz má spraviť pravý opak. Podsunúť, vnuknúť myšlienku vplyvnému podnikateľovi. Odmena? Saito sľúbi, že vyrieši Cobbov problémik. Hľadá ho totiž polícia, no nie za lúpeže myšlienok, ale za vraždu manželky. Ktorú nespáchal. Pravdepodobne.

inc-sw-131Misia si vyžaduje prienik hlboko do podvedomia obete – ktorej sa najskôr, prirodzene, treba zmocniť a uspať ju. Na to Cobb potrebuje nielen zložitú techniku (ktorú Nolan nijako mimoriadne nepopisuje) i partiu komplicov. Prienik do jednotlivých úrovní snov a podvedomia, snívanie v snívaní, pohyb v snoch i odchod z nich sa riadia presnými pravidlami, platia tu striktné zákonitosti. Ich popis zaberá takmer celú prvú hodinu.

Milovníkov divokých akcií to asi nepoteší, no bez absolvovania tohto školenia sa nemožno dostať ďalej. Autor má však všetko premyslené a pripravené tak dokonale, že nenudí, ale fascinuje. No ani potom, keď sa akcia rozbehne, nie sú to žiadne šialené jazdy, choreografie a dynamické vizuálne obžerstvo. Každá akčná scéna je však dokonale vycizelovaná, každá stojí za to.

inc-tr3-038Kto si automaticky spája sny so surrealizmom, nebude možno dokonale uspokojený. Náplasťou preňho môže byť skutočnosť, že v každej z rovín snenia plynie čas ináč, takže paralelne sa deje viacero akcií, každá na inej úrovni a každá s rovnakými postavami. Tie vzácne vyrovnanými kvalitnými výkonmi stvárnili známi herci. Leonardo DiCaprio tentoraz nepreháňa a je ideálnym predstaviteľom hlavnej postavy. Marillon Cotillard čoby jeho manželka ním nijako nezaostáva. Pochúťkou sú i Michael Caine, Ellen Page, Tom Berenger, Cillian Murphy a ďalší. Aj ich zásluhou Inception nie je len bizarná logická hračka či originálna téza, ale príbeh plý emócií a – áno, aj romantiky. Film bohatý nielen intelektuálne, ale i citovo.

Inception je v podstate klasická kriminálna dráma o veľkom podraze, no s netradičným miestom deja, ktoré postupne svojou mnohovýznamovosťou začína prevládať aj nad samotným príbehom. Réžia funkčne využíva, zneužíva i popiera žánrové klišé. Nolan na príbehu pracoval desať rokov a zákonite má pred divákom riadny náskok, mnohé mu však dokáže vysvetliť. Ešte viac si však necháva pre seba.

inc-tr3-039Do najmenšieho detailu prepracovaný obraz, skvele vystihnutá atmosféra, kvalitné herecké výkony, striedmo no účelne použité netuctové vizuálne aj zvukové efekty, hudba majstra Hansa Zimmera – všetko dosvedčuje, že 200 miliónov z rozpočtu sa minulo účelne, nie nápadne.

Inception je možno Matrixom dneška a snáď najzaujímavejším spôsobom spracúva tému snov, nesnaží sa však byť ani ikonický ani prelomový. Získal si však nielen nadšené publikum, ale presvedčil väčšinu divákov, že ho treba na veľkom plátne vidieť viac ráz. A internet začínajú zapĺňať zápalisté diskusie o tom, čo sme to vlastne videli.

Aj keby sme si odmysleli 116,5 milióna tržieb za prvých šesť dni premietania a skok na prvé priečky všemožných tabuliek či rebríčkov, spontánne akcie fanúšikov svedčia o tom, že divákov, ktorí radi premýšľajú, film uchvátil. A to je viac, ako sme dúfali.

 

Počiatok (USA-UK 2010)

Inception

148 minút

Scenár a réžia: Christopher Nolan. Kamera: Wally Pfister. Strih: Lee Smith. Hudba: Hans Zimmer. Účinkujú: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Tom Hardy, Ken Watanabe, Cillian Murphy, Tom Berenger, Marion Cotillard, Pete Postlethwaite, Michael Caine, Lukas Haas a ďalší.

Premiéra 22. júla 2010

 

Foto: Continental film

 

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.