Nezabudneme?

Nezabudni_na_ma_5_resizeReklama je reklama, a tak sa distributérom podarilo vytvoriť celkom sympatický slogan v zmysle, že "film Nezabudni na mňa je nezabudnuteľný príbeh o moci lásky, sile rodiny a o tom, ako si musíme vážiť každý deň nášho života a prežívať ho tak, akoby bol posledný.“ To všetko v žánri romantická dráma, z ktorej sa vykľuje melodráma ako vyšitá. Navyše s hereckým obsadením, ktoré by malo rozbúšiť srdcia diváčok. Veď rebela Tylera stvárňuje upírsky sexidol zo ságy Súmrak Robert Pattinson a jeho otca predstavuje niekdajší agent 007 stále šarmantný Pierce Brosnan. Čiže - dôvod, tešiť sa do kina.

Lenže potom 127 minút zisťujete, že sa scenárista inšpiroval množstvom nápadov a filmov, ktoré ste už videli, čo síce nie je nič nového pod slnkom, ale človeku sa žiada trochu viac dotiahnutosti motívov a originality. Ak za ňu nepovažujete svojské zakomponovanie Nezabudni_na_ma_6_resizemotívu 11. septembra 2001 a pádu newyorských Dvojičiek.

Mimochodom , prológ filmu režiséra Allena Coultera sa odohráva v roku 1991 v newyorskom metre a celý dej o desať rokov neskôr v rôznych lokalitách „veľkého jablka“ ako sa označuje toto veľkomesto.

Hrdinami príbehu sú študenti - Tyller a Ally a ich rodiny. On je neurotický rebel z bohatej rodiny. Po samovražde staršieho brata Michaela a rozchode rodičov zo všetkého obviňuje svojho otca , odsťahuje sa do mizerného podnájmu a svoje zmätené myšlienky zveruje denníku – listoch mŕtvemu bratovi. Ona je dcéra policajta z chudobnej štvrte, ktorej v detstve v metre zavraždili mamu rovno pred očami. Obaja prežili rodinnú tragédiu a majú komplikovaný vzťah so svojimi otcami. Komplikáciám sa však nevyhne ani ich vzájomné zblíženie, ktoré začína kamarátskou stávkou a vzťah, čo sa zmení v lásku..

Možno som cynik, ale city, ktoré hrdinami zmietajú na plátne, ma nechávali chladnou. Na rozdiel od kolegu som nezaslzila ani v záverečnej pasáži. Skôr ma oslovil vzťah Tyllera a jeho jedenásťročnej sestry Caroliny, ktorú denne odprevádza na bicykli do a zo školy a vedú dlhé rozhovory, či jej číta zo svojich obľúbených gréckych bájí. Výtvarne nadané dievčatko trpí nezáujmom pracovne vyťaženého otca a krutým výsmechom a nepochopením spolužiačok, medzi ktoré sa márne snaží zaradiť. Nakoniec musí zasiahnuť rodina... a osud.

Nezabudni_na_ma_4_resizeTen úraduje v celej záverečnej pasáži až plagátovo. Rodiny sa zomknú nad hrobmi, malá Caroline už chodí do galérie aj s otcom, Ally sa zbavila nočnej mory z metra a s doširoka otvorenými očami sa díva do budúcnosti, ale nezabudne na nič z toho, čo a s kým prežila. Veď ako sa na jednom mieste filmu hovorí, navždy si ponesieme v sebe stopy ľudí, s ktorými sme sa v živote nejakým spôsobom stretli.
Platí to aj na filmy? Predpokladám, že áno, podobne ako v prípade kníh, obrazov či hudby. Otázkou je, čo si naša pamäť vyberie a či medzi tým všetkým bude aj film Nezabudni na mňa.

Nezabudni_na_ma_9_resizeNezabudni na mňa (Remember Me), USA, 2010
Réžia: Allen Coulter