Medzi nebom a zemou

2009_the_lovely_bones_012_resize_-_kpiaKeď v roku 2002 vyšla kniha americkej spisovateľky Alice Seboldovej Pevné puto okamžite sa stala bestsellerom, asi preto, že je mnohovrstevná – tak trochu kriminálnou drámou, príbehom o rodinných vzťahoch, úvahou o odpúšťaní a tiež snovou víziou, oscilujúcou medzi nebom a zemou. Tou predovšetkým. Nikdy by mi však nebolo napadlo, že sa tohto príbehu ujme oscarový režisér Peter Jackson, preslávený trilógiou Pán prsteňov (Spoločenstvo prsteňov, Dve veže a Návrat kráľa). Dočítala som sa, že snímky mali dohromady 30 nominácií, získali 17 Oscarov, 4 Zlaté glóbusy a 12 cien Britskej filmovej akadémie. Je len samozrejmé, že sa od takého režiséra potom veľa očakáva.

Filmová verzia Pevného puta nie je dokonalé dielo, má niekoľko chybičiek krásy, nemožno mu však uprieť atmosféru, ktorá diváka 090324_FINAL_STILLS_15001.000005_resizevtiahne, opantá, nepustí a po vzhliadnutí filmu ešte doznieva. „Mojim odchodom vzniklo niekoľko pút; niektoré spojenia boli krehké, niektoré si vyžiadali vysokú cenu... Ale väčšinou boli čarovné – toto všetko sa udialo, potom, ako som odišla... „ spomína hrdinka filmu. Vráťme sa však na začiatok. „Volám sa Susie Salmonová. Mala som štrnásť, keď ma zavraždil.“ To sú slová, ktorými začne rozprávať svoj životný a posmrtný príbeh protagonistka filmu. Susie žije v harmonickej rodine s dvomi súrodencami, jej snom je stať sa fotografkou a prežíva aj prvé ľúbostné vzplanutie. Žiaľ, keď ju vysnívaný chlapec pozve na rande, je to zároveň aj jej posledný deň v živote. Dievča totiž urobí veľkú chybu, že sa skratkou cez pole vracia domov a stretne tam nenápadného a slušného suseda pána Harveyho, ktorý ju znásilní a zavraždí. Od tej chvíle putuje medzi nebom (presnejšie „prednebom“) a zemou. Pozoruje, ako si jej vrah pokojne žije a chystá sa znovu zaútočiť, ale v neposlednom rade sleduje bôľ rodiny, najmä milovaného otca. Otec hľadá vraha ako posadnutý, matka neunesie dusno v rodine a na istý čas utečie, sestra s bratom to znášajú na svoj vek relatívne hrdinsky. Trochu veselosti do zničenej rodiny prinesie len exaltovaná babička Lynn. Susie je však plná hnevu, nedokáže vrahovi odpustiť svoj zničený život, ale tiež svojej rodiny. Dlho potrvá kým pochopí, že sa musí zbaviť zlosti, túžby po odplate a dospieť k zmiereniu. Inak totiž nemôže definitívne odísť na druhú stranu. Celý príbeh vlastne smeruje k hľadaniu vnútornej sily zmieriť sa s osudom a nájsť cestu k odpusteniu.

Vierohodnosť trom svetom - prvému pozemskému, smrťou dcéry takmer zdevastovanej rodiny, druhému pozemskému, svetu 2009_the_lovely_bones_031_resizepatologicky úlisného masového vraha a tretiemu nadpozemskému, v ktorom žije nenávisťou zožierajúca sa Suzie, dodali predovšetkým herecké výkony. Ich snaženie vo veľkej miery podčiarkla snová kamera Andrewa Lesnieho a dá sa s istotou povedať, že vizuálna stránka je jedným z najväčších kladov filmu, ako aj atmosferotvorná hudba Briana Ena. Mladá írska herečka Saoirse Ronanová nie je vo filme nováčik. Hrala v dvoch írskych seriáloch a filmoch City of Ember a Pokánie, za ktorý bola nominovaná na Oscara za najlepšiu herečku vo vedľajšej úlohe. Jej duševným mukám, hnevu, túžbe po láske, nenávisti i odplate a peknému vzťahu k rodine, najmä k otcovi, uveríme, lebo v plnej miere rozohrala širokú škálu svojho talentu. Zatiaľ jej posledným filmom je The Way Back v réžii Petera Weira a je to herečka, o ktorej budeme ešte veľa počuť. Výborne jej nahrával Mark Wahlberg v úlohe otca. Držiteľ Oscara, za úlohu vo filme Martina Scorseseho Skrytá identita, si pohral s rolou trúchliaceho otca s plným nasadením. Nie je to síce jeho oscarový výkon, ale znesie prísne kritériá. Peterovi Jacksonovi sa podarilo zlanáriť na úlohu matky ďalšiu populárnu herečku Rachel Pevn_puto_4_resizeWeiszovú, ktorá už má menej možností i priestoru ako Ronanová a Wahlberg, ale zhostila sa jej so cťou. Svoj všestranný talent však naplno využil Stanley Tucci v úlohe masového vraha pána Harveyho. Je to vraj filmový workholik, má na konte už 50 filmových úloh a nespočetne veľa televíznych show. Naposledy sme ho mohli vidieť v komédii Julie a Julia a dráme Blind Date. George Harvey je v jeho podaní usporiadaný občan i sused, nie je na ňom nič mimoriadne, a predsa je čudný. Tucci vsadil na zdanlivú dôstojnosť tejto rozpornej bytosti, jemne a v náznakoch vyjadril jej márny boj s nutkaním páchať zlo a v neposlednom rade i jeho rafinovanosť a schopnosť unikať a zavádzať. Výborný portrét pedofila! Vrcholom hereckého koncertu je však babička - alkoholička Lynn v podaní neopakovateľnej Susan Sarandonovej. Tá jediná sa snaží i dokáže svojou extravagantnosťou vniesť trochu života, veselosti a vzruchu, do bôľom zničenej rodiny. Nakoniec Sarandonová bola neopakovateľná aj vo filmoch Thelma a Louise, Liek pre Lorenza. Nebezpečný klient, Atlantic City a Mŕtvy muž prichádza. Za úlohu babičky Lynn by si zaslúžila ocenenie za vedľajšiu úlohu, lebo sa výrazne vymyká, jednak z rámca jej doterajších úloh, jednak z hereckého ansámblu Pevného puta. Tým nechcem znevážiť vynikajúci herecký výkon hlavnej predstaviteľky Saoirse Ronanovej, ale Sarandonovej kreácia, a to na malom priestore, je dominantná.

090324_FINAL_STILLS_15001.000007.jpg_cmyk_resizeAk mám byť však objektívna, nemôžem popri nesporne pozoruhodných hereckých výkonoch, bravúrnej kamere, nevidieť aj slabiny príbehu. Je v ňom veľa nelogickosti, najmä v závere, keby by som ich však vymenovala, prezradila by som pointu filmu, a to nechcem. Aby však bolo jasno, neprekáža mi snivosť a oscilácia hrdinky medzi nebom a zemou, veď je to východiskový bod príbehu i v románe. Buď to prijmeme, alebo odmietneme. Ak sa však rozhodneme akceptovať tento netradičný príbeh, predsa sa len žiada, aspoň v tom reálnom svete, trochu viac logiky. Že sa v odchode do inej dimenzie deje veľa krásneho a neuveriteľného, prijímam, ale keď sa príbeh vráti na zem stojme na nej oboma nohami. Ak by sa tieto dve polohy (reálna a ireálna) boli rovnocenne vyvíjali, dopĺňali a prelínali, mohlo byť Pevné puto veľmi zaujímavou diskusiou na tému: Medzi nebom a zemou.

Pevné puto (The Lovely Bones), USA 2009
Scenár: Fran Walsh, Philippa Boyens
Réžia: Peter Jackson