Trikrát a dosť?

fockeriSúperenie medzi neúspešným zdravotníkom Gregom Jebalom a bývalým agentom CIA Jackom Byrnesom sa začalo pred 10 rokmi, keď režisér Jay Roach nakrútil úspešnú komédiu Protivný svokor (Meet the Parents). O štyri roky neskôr (2004) ten istý režisér realizoval pokračovanie pod názvom Jeho foter, to je lotor! (Meet the Fockers) a film sa stal najlepšie zarábajúcou komédiu v histórii Universal Pictures. Je na druhom mieste po snímke Sám doma, ktorá je zasa najúspešnejšou komédiou všetkých čias. Pod tretie pokračovanie Fotri sú lotri (Little Fockers) sa už podpísal Paul Weitz, režisér filmov Ako na Vec, Prci, prci, prcičky (réžia s bratom Chrisom Weitzom), V dobrej spoločnosti, Hľadáme Ydol.

Ústrednou témou všetkých troch dielov je, že podľae bývalého elitného agenta tajných služieb nikto nie je dosť dobrý pre jeho milovanú dcéru Fotri_s_lotri_2_2Pamelu, čiže Pam, a už vonkoncom nie vystrašený a stále vystresovaný Greg Jebal. Ten nakoniec predsa len dostane Pam pred oltár a v treťom pokračovaní Fotri sú lotri už majú 5-ročné dvojičky - Samanthu a Henryho. Chudákovi Gregovi trvalo desať rokov, aby svoje vzťahy so svokrom ako-tak urovnal, aj keď je stále bez peňazí a nedarí sa mu dostavať dom. Nazdáva sa, že šarmantná pracovníčka farmaceutickej firmy, s čudným menom Andi Garcia, mu spadla z neba, keď mu ponúkla spoluprácu, samozrejme, načierno. Pre zdravotného pracovníka je to šanca, ktorá sa neodmieta. Lenže dvojičky oslavujú svoje piate narodeniny, zbieha sa celá rodina a podozrievavý Jack permanentne sleduje a sliedi po svojom nechcenom zaťovi. Navyše on sám je ešte aj hypochonder a rodičia Gayolorda, čiže Grega Jebala, sú viac ako nekonvenční. Mamička Roz, sexuálna terapeutka pre seniorov a otec Bernie, úplný opak Jacka Byrnesa, sú mu tŕňom v oku, ale už sa s nimi zmieril. Možno aj preto, že jeho milovaná a tolerantná manželka Dina Roz obdivuje a pod jej vplyvom začína mať radosť zo života. No a aby dusná atmosféra bola ešte dusnejšia, na oslavu nečakane prifrčí aj Pamin bývalý priateľ Kevin, ktorý je podľa Jacka pre dcéru stále lepšia partia, lebo je bohatý, bezstarostný a so všetkým si vie rady. Sumarizujúc: v Fotri_s_lotri_2_1tretej Jabalovsko-Barnesovskej ságe sa hrá o to, kto bude hlavou rodiny a ako sa majú vychovávať deti.

Pri hodnotení filmu, či už chcete alebo nie, sa porovnávaniu nevyhnete. Mne sa najviac páčil prvý Protivný svokor, a to pre hravosť, nápaditosť, vtipné dialógy a nóvum, ktoré priniesol. Druhý - najúspešnejší - Jeho foter, to je lotor! mimoriadne invenčne nadviazal na svojho predchodcu, možno aj preto, že sa réžie ujal ten istý režisér. Obohatil komédiu o nové postavy, ktoré jej dodali lesk a nový rozmer. Takisto hýril nápadmi, brilantnými dialógmi a výbornými hereckými výkonmi. V treťom pokračovaní nechýbajú ani vtipné dialógy, ani nové nečakané situácie a predsa pokrivkáva za predošlými. Za šarm a príťažlivosť vďačí snímka Fotri sú lotri najmä vynikajúcim hereckým výkonom veľkých už osvedčených hráčov.

Súboj starnúceho penzistu Jacka, bývalého agenta CIA, a smoliara Grega stojí a padá na hereckom koncerte Roberta De Nira a Bena Stillera. De Niro ako Jack je predovšetkým podozrievavý, tvrdohlavý, nekompromisný pán domu, večne spriadajúci intrigy ako jeho Vito Corleone v Krstnom otcovi (podtrhuje to aj vtipne použitá hudba zo spomínaného filmu), hypochonder, ale aj milujúci manžel, otec a starý otec. Greg v podaní Fotri_s_lotri_6herca, scenáristu, režiséra i producenta Bena Stillera miluje svoju ženu a rodinu, ale neustály zápas o prvenstvo so svokrom ho vyčerpáva, a tak robí jednu chybu za druhou. Zo začiatku nesmelo, neskôr už dôraznejšie, presviedča seba samého, že sa musí vzoprieť, vzbúriť. Až žiarlivosť na bývalého soka Kevina (talentovaný a všestranný Owen Wilson) ho prinúti konať. Pam v podaní Teri Polo je hádam najpasívnejšia, veď ako by mohla do niečoho výraznejšie zasiahnuť v tak neprehľadných situáciách, ale vždy si zachová chladnú hlavu a zdravý rozum. Podobne sa správa Blythe Danner v úlohe Paminej matky Diny (v skutočnosti matky herečky Gwyneth Paltrow), ktorej paradoxne exaltovaná svatka otvorila nové obzory. Nezabudnuteľný pár si zahrali rodičia Grega - Barbra Streisand (Roz) a Dustin Hoffman (Bernie). Sekvencie s Roz, osobitne jej televízne show na tému sex pre seniorov, patria k osviežujúcim perličkám snímky. Výborne jej sekundoval Dustin Hoffman, ktorý chce všetkých na party, ale najmä svoju ženu, ohurovať statočne nacvičeným flamencom. Z hereckého ansámblu nemožno vynechať ani pôvabnú Jessicu Albu v úlohe agentky farmaceutického priemyslu, ktorá svojou horlivosťou situáciu len zamotá, ani Harveya Keitela v úlohe nespoľahlivého stavbyvedúceho a Lauru Dern ako riaditeľku prominentnej školy.

Fotri_s_lotri4_1_resizeOsobitnú zmienku si zaslúžia detskí predstavitelia. Našťastie, jablko nepadlo ďaleko od stromu, konštatuje deduško Jack, lebo z dvojičiek Samatha (Daisy Tahan hrala v seriáli Nurse Jackie) rada špehuje, všetko si pamätá a všetko využije teda má gény Byrnesovcov. Na rozdiel od jej dvojčaťa - brata Henryho (Colin Baiocchi, hral vo filme Problémy v raji), ktorý čoho sa dotkne to pokazí. Ten patrí podľa deda jednoznačne k Jebalovcom.

Napriek mnohým komickým situáciám a gagom, film nemá čaro a hravosť predošlých dielov. Nie je ani veľkým sklamaním, ani veľkou výhrou. Nemám právo nikomu nič odporúčať, ale myslím si (možno sa mýlim a tržby budú astronomické), že tretie pokračovanie je toho dôkazom, že štvrtý diel si táto téma už nežiada. Obecenstvo otrávené násilnosťami, prestrelkami a hrubosťami bude však za túto nenáročnú komédiu rozhodne vďačné. Aj napriek niektorým výhradám bude snímka Fotri sú lotri oživením repertoáru našich kín.

Fotri_s_lotri4_2Fotri sú lotri /Little Fockers), USA, 2010
Réžia: Paul Weitz
Scenár: John Hamburg