Sólo pre premiéra

Ruja_resizeKde končia prašné cesty, povedané názvom Mňačkových reportáží, do malej juhomoravskej dediny Mouřínov, situoval dej svoj najnovšieho filmu scenárista a režisér Robert Sedláček (1973). Skúsený dokumentarista debutoval v hranej tvorbe pred troma rokmi Pravidlami lži, pozoruhodnou psychologickou drámou z prostredia terapeutickej komunity. Je zaujímavé, že už v ďalšom filme skočil do úplne odlišného žánru. Snímka Muži v ruji je pokusom o netradičnú komédiu.

Jej skromný dej by sa dal zhrnúť do niekoľkých viet. Dedina leží na konci cesty, ďalej sa už ísť nedá, a tak sa starosta s podporou miestnych podnikateľov rozhodne využiť Majstrovstvá Európy vo vábení jeleňov na prilákanie premiéra, aby ho poprosil o finančnú podporu svojho projektu – vybudovanie novej cestnej komunikácie, ďaleko presahujúcej význam obce. Prípravy na majstrovstvá, v ktorých miestni nie sú bez šance, a najmä na príchod vzácnych hostí z Prahy, tvorí prvú polovicu filmu. Druhá polovica je zobrazením súťaže, ale predovšetkým sólom pre premiéra, ktorý sa ukáže ako človek mimoriadne priateľsky naklonený miestnej špecialite – silnej slivovici. A to sa potom dejú veci...

Ruja_1Bohatá dokumentaristická skúsenosť Roberta Sedláčka sa prejavuje v množstve charakteristických detailov, presne odpozorovaných zo života aj po jazykovej stránke, čo je hlavný zdroj humoru a divákovej zábavy, skúsenosti z hraného debutu sa odzrkadľujú vo výbornom obsadení a premyslenom vedení hercov. Režisér zrejme vie, s kým si rozumie, a tak sa vo filme Muži v ruji objavuje celá plejáda tvárí z Pravidiel lži (Jaroslav Plesl a Eva Vrbková ako ústredná zamilovaná dvojica, Igor Chmela a David Novotný v epizódnych postavách premiérových ochrankárov, Jaromír Dulava ako miestny hostinský a amatérsky výtvarník, Martin Trnavský v humornej postave smoliara). A pribudli k nim ešte väčšie hviezdy: Jaromír Hanzlík ako miestny podnikateľ a Ruja_2mecenáš, Marta Vančurová v úlohe jeho psychicky labilnej manželky, Pavel Zedníček ako večne rozbehaný, pragmatický starosta obce, Jiří Lábus v postave jeho dávneho priateľa, momentálne ministra poľnohospodárstva, a napokon vždy elegantný Martin Huba ako učiteľ umenia zvaného vábenie jeleňov a moderátor celých majstrovstiev. Každý zo spomínaných hercov má veľké skúsenosti a určite by dokázal vytvoriť viac ako komickú figúrku. Pri ich množstve a priestore, ktorý dostali k dispozícii, sa to nie vždy podarilo. Škoda, že sa tento počet účinkujúcich nezredukoval už v scenári. Pravdepodobne by sa divák zaobišiel napríklad bez Marty Vančurovej ako psychicky chorej ženy, tým skôr, že sa nedozvie, čo jej vlastne je (žeby Alzheimer v počiatočnej fáze?) a prečo stále každého obviňuje, že je starý. Podobne zbytočný je aj miestny blázon, ktorý patrí ku koloritu českých filmov z vidieckeho prostredia. Zrejme má byť protikladom tzv. normálnych obyvateľov, ktorých výčiny predčia tie jeho neškodné úlety, ale to sa dá domyslieť aj bez tejto postavy

Jediný, kto má priestor na svoju prezentáciu a dokonale ho využije, je Igor Bareš v postave premiéra. Kým v prvej časti filmu ide žánrovo skôr o drámu vzťahov ako o komédiu, riešia sa najmä konflikty medzi mladými zaľúbencami a slovná či situačná komika len občas prebleskne cez vzťahové problémy, príchodom premiéra sa film žánrovo láme. Zdrojom komiky je najmä správanie sa významného hosťa, Barešova od politikov presne odpozorovaná Ruja_4_resizenadradenosť, zakrývaná žoviálnosťou a bezobsažnými frázami. Pod vplyvom pribúdajúcich pohárikov slivovice aj táto maska uhladeného Pražana postupne padá a obnažuje samoľúbeho „burana“, ktorý si myslí, že si môže všetko dovoliť. Scéna so spievajúcou Ilonou Csákovou je už navyše a len zopakuje to, čo už o postave premiéra vieme. Igor Bareš vytvoril presvedčivú hereckú etudu, ktorá rozsahom i kvalitou príliš trčí z filmu, čo nie je jednoznačné pozitívum.

Muži v ruji (komerčne zrejme vďačný, ale škaredý názov) sa skladajú zo série viac či menej vydarených epizódiek nerovnakej dôležitosti. Pri absencii výraznejšej dejovej línie by potrebovali iný stmeľovací moment, ten však, iste aj vďaka dramaturgii, neexistuje. Je to škoda, lebo Robert Sedláček je režisér, ktorý stojí za pozornosť. Má talent, invenciu, skúsenosti, zmysel pre detail a atmosféru, vie pracovať s hudbou, vhodne obsadiť a viesť hercov, čo dokázal aj v glosovanom filme. Možno nabudúce, keď skočí do ďalšej, žánrovo opäť odlišnej vody (čo tak thriller?), by si scenár nemal písať sám.

Muži v ruji (Muži v říji), Česká republika, komédia, 120 minút, 2009
Scenár a réžia: Robert Sedláček
Kamera: Petr Koblovský, A.Č.K.
Hudba:Tomáš Kympl
Hrajú: Jaromír Hanzlík, Marta Vančurová, Igor Bareš, Jiří Lábus, Jaroslav Plesl, Eva Vrbková, Pavel Zedníček, Jaromír Dulava, Martin Huba, Igor Chmela, David Novotný, Marek Taclík, Martin Trnavský, Petr Váša, Jiří Vyorálek, Václav Neužil a iní