Harry Potter dospel a ožil

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

potter11Filmy o Harrym Potterovi tvoria ojedinelý fenomén. Nie sú klasickou sériou, ako trilógie Pán prsteňov či Matrix, ale ani frančízou ako James Bond. Vznikajú podľa románov J.K. Rowlingovej od roku 2001, s takmer nemenným hereckým obsadením, ale rôznymi režisérmi.

Smerovanie určil Chris Columbus roku 2001 snímkami Harry Potter a kameň mudrcov, Harry Potter a Tajomná komnata. Po ňom sa réžie ujali Alfonso Cuarón a Mike Newell. Každý pridal svoj diel, ani jeden nemohol ignorovať a či negovať predchádzajúce filmy.

David Yates, ako štvrtý v poradí, mal veľmi zúžený priestor. Celý filmový cyklus je poňatý ako najširším diváckym vrstvám prístupná zábava – pestrofarebná, pohyblivá a ozvučená ilustrácia populárnych kníh. Tvorcovia môžu svoje videnie realizovať len v obmedzenej miere. Väčšina atrakcií – pohyblivých schodísk, živých obrazov, fantastických tvorov i netvorov, kúzel, športov – sa objavila už v minulých filmoch, takže teraz ich treba používať premyslene a účelne.
V prípade Polovičného princa je to úloha ešte ťažšia, lebo samotná románová predloha patrí k menej výrazným, bez klasicky vystavaného a zakončeného príbehu. Považuje sa len za môstik, predohru k veľkému finále. Dej je tu menej podstatný, všetko treba zhrnúť, pripomenúť, vysvetliť, dopovedať, ale bez straty pútavosti, napätia, atmosféry.
potter3Steve Kloves vytvoril scenáre pre všetky filmy o Potterovi okrem Fénixovho rádu. Do sveta J. K. Rowlingovej sa ponoril tak hlboko, až si občas možno ani neuvedomuje, že nezorientovaný divák, ktorý knihu buď vôbec nečítal, alebo už na ňu zabudol, môže mať problém s chápaním motívov a súvislostí. Ak za týchto podmienok vznikol pútavý, bez remeselných chýb nakrútený film, ktorý má hlavu, pätu, výrazné herecké výkony i atmosféru, je to prejavom filmárskeho kumštu, ktorý pokorne slúži zadaniu.
Najzreteľnejší je pokrok v „dospievaní“ celého filmového fenoménu. Akoby tvorcovia predpokladali, že divák starne spolu s Harrym. Polovičný princ je pochmúrny, smutný, chvíľami priam pompézny mysteriózny fantasy thriller, ktorý má blízko k psychologickému hororu. To, že ho sem-tam odľahčuje typický britský humor, mu dodáva osobitú príchuť. Hoci humoru je tu pomenej. Prestáva byť rodinnou zábavou, prístupnou pre menšie deti. Ba dokonca to už nie je len ilustrácia, ale samostatná interpretácia!
potter8Niekdajší detskí aktéri dozrievajú a skutočne hrajú, so všetkou vážnosťou zručne stavajú autentické charaktery. Škoda, že slovenský dabing im v tom veľmi nepomáha. Najmä mladší dabingoví herci majú problém prirodzene a uveriteľne podať dialógy, ktoré v preklade často šuštia papierovými frázami.
Vo filme Harry Potter a Polovičný princ sú vizuálne atrakcie i dej v úzadí. Do popredia vystúpili postavy a vzťahy. Nie je to film, stojaci na trikoch a efektoch. Hoci nechýbajú ani efektné dlhé, kľukaté, komplikované jazdy kamery, ani detailná vizuálna prepracovanosť, príznačná pre celú sériu, všetko je tu nanajvýš efektívne a funkčné. Slúži rozprávaniu o čarodejníkoch, ktorí vyznievajú nanajvýš ľudsky.


Harry Potter a Polovičný princ (Harry Potter and the Half-Blood Prince)
Veľká Británia – USA 2008, 140 minút
Námet: J.K. Rowling. Scenár: Steve Kloves. Réžia: David Yates. Kamera: Bruno Delbonnel. Strih: Mark Day. Hudba: Nicholas Hooper. Hrajú: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Alan Rickman, Tom Felton, Jim Broadbent, Helena Bonham Carter, Ralph Fiennes, Michael Gambon, Warwick Davis, Maggie Smith, Robbie Coltrane, Julie Walters a ďalší.
Foto: Continental film

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.