Slávne mená a silné príbehy

logo 1Vo festivalových denníkoch vychádzajú každý deň tri rebríčky hodnotenia súťažných filmov: podľa medzinárodných kritikov, talianskych kritikov a publika sú najväčšími favoritmi americká dráma Three Bbillboards Outside Ebbing, Missouri a muzikálový sci-fi horor Guillerma Del Toro The Shape of Water. Lenže benátske poroty sú povestné svojimi kontroverznými verdiktmi, ktoré rok čo rok pravidelne vyvolávajú pri ich vyhlasovaní nesúhlasný piskot. Môžeme teda čakať, že cena sa ujde niektorému z dvojice filmov, po premietaní ktorých publikum najviac nesúhlasne bučalo: mother! Darrena Aronofského a Mektoub, My Love: Canto Uno Abdellatifa Kechcicha.

Tohtoročný 74. medzinárodný filmový festival sa pýši dvoma vecami: novoupravenými priestormi okolo Casina a všadeprítomnými policajtmi. Keď cez tie upravené priestory kráčam do kina, prechádzam cez trojo bezpečnostných postov. Trikrát mi prezerajú tašku. Ozbrojenci so samopalmi a v ochranných vestách gliadkujú dokonca aj na plážach! Polizia statale, polizia municipiale, polizia communale, guarda finanza, carabinieri a niekoľko súkromných bezpečnostných služieb. Vo dne v noci v službe. Keď sme prichádzali, na trajekte sme sa delili o miesto z obrnenými vozidlami talianskej armády… Napodiv nešíria strach, ale naopak, pohodu a bezpečie. Počas dňa sú v službe najmä uniformované ženy, usmievavé a príjemné – je radosť nechať si od nich prehľadať batožinu.

DSC09309Festivalový areál sa tohto roku rozšíril. Schátrané ruiny na ostrove Lazzaretto Vecchio blízko Lida nahradili moderné priestory, v ktorých sa odohráva celá súťaž virtuálnej reality (VR), prvá svojho druhu na veľkom filmovom festivale. Casino a Filmový palác s Lazaretto Vecchio spája kombinácia mikrobusov a lodí, no i tak – iný ostrov je iný svet. Iný festival. „Odskočiť si“ medzi súťažnými filmami pozrieť VR vôbec nie je jednoduché, a tak nová festivalová súťaž zatiaľ úplne uniká pozornosti médií.

Do konca festivalu zostávajú ešte tri dni, no už teraz možno konštatovať, že v hlavnej medzinárodnej filmovej súťaži sa zišli veľkí filmári a silné diela – hoci nie všetky veľké mená predstavili silné filmy. Ai Weiwei, čínsky výtvarník, módny na Západe, súťaží s celovečerným dokumentom – esejou o migračnej kríze v Európe Human Flow. Zákonite vyvolal uštipačné poznámky, že Čína s jej svojráznou koncepciou individuálnych ľudských práv nemá morálne právo poučovať Európu. A hoci Ai Weiwei nie je Čína a mnohé zábery výtvarne silno štylizoval, zameral sa jednostranne na starosti, trápenia a utrpenie bežencov z Afriky a Ázie. Ploty na Macedónskych a maďarských hraniciach podáva ako pošľapanie ľudských práv. Právami obyvateľov bývalých komunistických krajín Balkánu a strednej Európy sa nezaoberá.

21272310 1568573813222309 1973326599185944296 nDarren Aronofsky nakrútil netradične nazvaný film mother! (s malým M na začiatku a výkričníkom) svojím príznačným snovým hororovým spôsobom ako alegóriu ženského chápania sveta, metaforu matky, domácej panej. Každá návšteva, každá manželova neželaná aktivita je pre ňu brutálne narušenie poriadku a súkromia. Obsadenie je skvostné: Jennifer Lawrece, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer. Príbeh manželov, ktorí kúpia a zrenovujú starý dom, no potom musia čeliť neželaným hosťom a nečakaným katastrofám, však môže byť i symbolom cyklov života na našej planéte. Života, ktorý síce vždy povstane ako Fénix z popola, ale nikdy sa nepoučí.

Keď George Clooney pripravoval scenár o rasových nepokojoch, vyvolaných v 50. rokoch prisťahovaním černošskej rodinky do vzorovej belošskej predmestskej štvrte, dostal sa mu do rúk starší scenár bratov Coenovcov o násilnom prepadnutí stredostavovskej rodinky, ktoré nie je tým, na čo chce vyzerať. So svojím dlhoročným spolupracovníkom Grantom Heslovom oba príbehy spojili do filmu Suburbicon, s Mattom Damonom a Julianne Moore v hlavných úlohách. Kritici filmu vyčítajú, že nemá silný spoločensko-politický náboj ako predchádzajúce Clooneyho réžie a stratilo aj svojráznu pôvab diel bratov Coenovcov.

21271206 1568574113222279 2437079292435920715 nSotva by niekto dokázal spojiť do jednoliateho, pôvabného a zábavného celku motívy zakázanej lásky, obdivu k starým hollywoodskym muzikálom, estetiku 60. rokov, béčkové horory o príšerách a vedeckú fantastiku starej školy lepšie, ako Guillermo del Toro. Jeho The Shape of Water so Sally Hawkins v role nemej upratovačky z tajného vojenského laboratória, ktorá sa zaľúbi do jedného zo skúmaných objektov, oplýva odvážnymi nahými, erotickými aj tanečnými a speváckymi scénami, ale aj osobitými náladami a nejednou myšlienkou. Popri tom všetko je však najmä veľkou skvelou zábavou.

Muzikál s gangsterskou melodrámou z Neapola spojili vo filme Ammore e malavita bratia Antonio a Marco Manettiovci. Zápletku ako zo starej divadelnej veselohry o mafiánskom bossovi, ktorý predstiera vlastnú smrť, ale všetko sa zvrtne, keď jeho elitný zabijak v obeti, ktorú ma odpraviť, spozná svoju detskú lásku, ozvláštňujú drastické krvavé scény a nanovo otextované piesne populárnej hudby, často aj s tanečnými výstupmi (napr. tanec postrieľaných skrvavených gangsterov). Pretože snímka je v neapolčine, ako všetky cudzojazyčné filmy, aj ju premietali s talianskymi titulkami.

21314335 1568575069888850 708253224984284394 nBol by škandál, keby porota neudelila dráme Martina McDonagha Three Billboards Outside Ebbing, Missouri žiadnu cenu. Britský dramatik a divadelný režisér nakrútil v SPojených štátoch podľa vlastného scenára drámu o matke z malého mesta, ktorej znásilnili a zavraždili dcéru. Polícia ani po siedmich mesiacoch nemá páchateľa, a tak Mildred Hayesová (Frances McDormand) zaplatí billboardovú kampaň s plagátmi namierenými proti miestnemu šerifovi Willoughbymu (Woody Harrelson). Netuší, že uvážlivý šerif skutočne robí čo môže. A nemá ani potuchy o tom, že je v poslednom štádiu rakoviny pankreasu. Keď si Willougby zoberie život, občania Ebbingu za to vinia Mildred. Jedno nešťastné rozhodnutie sa vŕši na druhé, katastrofa je stále bližšie. Skvele napísané, výborne zrežírované, úžasne zahrané.

Česť otvoriť 74. MFF v Benátkach dostal sci-fi film Alexandra Payneho Downsizing. Opäť Matt Daon hrá dobráckeho chiroprakticka Paula Safranka, ktorý sa pripojí k miliónom iných pozemšťanov a nechá sa zmenšiť. Okrem úspor, keď človeku stačí 80 dolárov na dva mesiace života, verí aj tomu, že je to cesta k ochrane prírody, nerastných zdrojov, životného prostredia a celej Zeme. Kto čaká thriller, bude sklamaný. Po humore tu tiež nezostalo veľa stôp. Výsledok je existenciálna dráma o cene ľudského života, hĺbke ľudského utrpenia a čistote ľudských citov. Ekologická, mravoučná, tézovitá. Síce s veľmi vydarenými trikmi, ale skôr nudná ako zábavná.

21370926 1568574449888912 944956511513976661 nZle dopadol aj dosiaľ vždy úspešný a uznávaný taliansky režisér Paolo Virzì (Šialene šťastná) Novinku Leisure Seeker s Helen Mirrenovou a Donaldom Sutherlandom nakrútil so svojím stálym štábom spolupracovníkov v USA. A to mu talianski kritici ani bežní diváci nevedia odpustiť. Ella a John Spencerovci vedia, že sú na konci životnej cesty. Jeho alzheimerova choroba sa zo dňa na deň zhoršuje a ona už nedokáže tajiť rakovinu lymfatických uzlín. Hoci deti sa o nich starajú, starčekovia ujdú z domu, nasadnú do svojho obytného auta Leisure Seeker zo 70. rokov a vydajú sa po Route 66 z Denveru na Floridu. Prechádzajú súčasnými Spojenými štátmi doslova až do úplného konca… Virzì si zachoval taliansky pohľad, vášnivosť i humor, je však pravda, že vo verzii Made in USA to už nie je ono.

Veľkou skúškou odolnosti, trpezlivosti a sedacích svalov bol súťažný dokument amerického klasika Fredericka Wisemana EX LIBRIS -The New York Public Library – 197-minútová esej o Newyorskej verejnej knižnici ju predstavuje nie ako požičovňu kníh, ale ako kultúrnu, vzdelávaciu a spoločenskú ustanovizeň. Rôzne budovy, priestory i aktivity približuje bez autorského komentára, len v dlhých statických záberoch, dokumentujúcich široké spektrum najrôznejších aktivít: prednášok, verejných čítaní, krstov kníh, besied, diskusií, koncertov, divadelných predstavení, hier pre deti, súťaží, charitatívnych podujatí, tanečných kurzov pre seniorov, zasadaní výborov a správnych rád.

21272532 1568574759888881 2684778666045770975 nKultový Japonec Hirokazu Kore-eda zmenil žáner, ale nie autorský rukopis. Jeho dráma Sandome no sadsujin je tak trochu pokloka Akirovi Kurosawovi. Advokát Šigemori pripravuje obhajobu starého muža Misumiho, ktorého len prednedávnom po 30 rokoch prepustili z väzenia. Sedel za vraždu a na krku má obvinenie z ďalšej. Šigemori je sprvu presvedčený o klientovej vine a chce vybojovať miernejší trest, teda čokoľvek okrem trestu smrti. Postupne však nadobúda pocit a neskôr aj istotu, že Misumi nevraždil, že len na seba prevzal cudziu vinu. Lenže súdny kolotoč sa rozbehol a zmeniť počas procesu taktiku znamená prehrať. Prevažne statický, na dialógoch založený film má zásadnú nevýhodu: ak sa pred vás v kine posadí dáma s vysokým účesom, cez ktorý nedovidíte na titulky, napriek kultivovanému obrazu, ktorý sa hrá s optikou, farbami, odrazmi a odleskami, nepochopíte z príbehu takmer nič.

Libanonská súdna dráma The Insult scenáristu a režiséra Ziada Doueriho je tiež v exotickom jazyku, ale o kus filmovejšia: na ulici v Bejrúte sa pre pár kvapiek rozliatej vody pochytia kresťanský autoopravár Toni a palestínsky stavebný majster Jásir. Obaja majú svoju česť, hrdosť a sú tvrdohlaví, ani jeden nechce ustúpiť a pokus o zmierenie len prileje olej do ohňa, keď urazený a ponížený Jásir Toniho udrie. Prípad skončí na súde a v rukách právnikov sa čoskoro premení na moslimsko-kresťanský konflikt, pouličné nepokoje, hrozbu opätovného rozhorenia občianskej vojny. Zaujímavý príbeh je pekne zrežírovaní a herci hrajú ako z veľkej knihy. Postupne spoznávame hlbšie motívy nielen sokov, ale aj ich právnikov. Obaja muži voči sebe začnú cítiť isté pochopenie, tlak spoločnosti ich zblíži, ale veci sa im dávno vymkli z rúka hoci ich o zmier prosí i prezident krajiny, zdá sa, že už nedokážu ovplyvniť vôbec nič.

Porotu pod vedením americkej herečky Annette Beningovej čaká neľahká úloha vybrať spomedzi množstva zaujímavých, kvalitných diel to najlepšie. Budeme ju pozorne sledovať a v sobotu večer vám z prvej ruky prinesieme jej verdikt.

Foto: autor

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.