FEBIOFEST dnes uvedie príbeh prvého slovenského mrakodrapu 168
Tohtoročný MFF FEBIOFEST Bratislava prináša divákom v rámci sekcie nesúťažných filmov špeciálne premietanie. V spolupráci s partnerom JTRE v Kine Lumière predstaví dokumentárny film Jaroslava Vojteka 168. „Bola to pre mňa výzva, tie mám rád a pohľad na mrakodrap ma okamžite oslovil,“ hovorí o svojej najnovšej snímke oceňovaný slovenský režisér.
Indická filmová jar v Bangalúre
Zdá sa, že nad “filmovou planétou India” sa rýchle rozjasnieva, mraky sa rozostupujú a stále presnejšie vieme rozlišovať nielen medzi internými geografickými destináciami, ale aj štýlmi a žánrami, ktoré ich reprezentujú. Na rozdiel od minulosti sa nezlieva všetko do bollywoodskej značky, jediného reprezentanta mohutného kolosu, bohatého na rozdiely všetkého druhu. Je ich rozhodne viac, než vieme z európskej diaľky odčítať.
Podivuhodný príbeh Henryho Sugara (The Wonderful Story of Henry Sugar)
Spisovateľ Roald Dahl (vynikajúci Ralph Fiennes) si sadá do svojho obľúbeného kresla, zastrúha ceruzku, pretrie písaciu podložku od gumených žmolkov a chystá sa písať jeden neuveriteľný príbeh. Protagonistom má byť mladý profesionálny dedič väčšieho majetku, charakterovo ani dobrý, ani zlý Henry Sugar (Benedict Cumberbatch). Boháč s neutíchajúcou túžbou ešte viac svoje bohatstvo rozmnožiť. Ten vďaka šťastnej náhode nájde v knižnici zápisky akéhosi Dr. Chatterjeea (Dev Patel) a s nimi aj inšpiráciu pre vlastné nielen duchovné sebazdokonalenie v zmysle východných meditácií. Autor zápiskov sa totiž kedysi dávno stretol s nezvyčajným prípadom starnúceho Imdada Khana (Ben Kingsley) tvrdiaceho, že sa pred mnohými rokmi vďaka jednému budhistickému jogínovi (Richard Ayoade) naučil vidieť bez používania očí. Lekárovým pôvodným úmyslom popri písaní bolo nájsť pre mužove schopnosti vedecké odôvodnenie. Nakoniec mu však ešte dopomohol pravosť jeho schopností potvrdiť. Teraz je však rada na Henrym. Čo takto pokúsiť sa podobnú schopnosť získať tiež? Veď možno by sa dala využiť aj pri hazardných hrách s kartami...
Semmelweis (A láthatatlan gyilkos)
Autobiografické filmy o významných postavách maďarskej histórie, umenia, či vedy nie sú veľmi frekventovaným žánrom, skôr by sme narátali historické plátna z obdobia svetových vojen ako Prirodzené svetlo (2021), ktorý nakrútil Dénes Nagy podľa románu Pála Závadyho, filmy venované holocaustu, Saulov syn (2015) alebo film 1945 (2017), prepisy literárnych románov Miloval som svoju ženu (2021), Veľký zošit (2013) alebo populárne dobové príbehy ako bol napríklad Kincsem (2017). Film o slávnom lekárovi pôrodníkovi Ignácovi Semmelweisovi (1818-1967), ktorý odhalil príčinu častého úmrtia žien na horúčku šestonedieľok, je v tomto žánri s najväčšou pravdepodobnosťou snahou rozšíriť a popularizovať slávnych Maďarov a pripomenúť svetu ich význam.
Prišla v noci (She Came at Night)
Triumf tejto v podstate komornej rodinnej drámy Prišla v noci, ovenčenej dvoma Českými levmi za réžiu a ženský herecký výkon, v mnohom vďačí za úspech spontánne excentrickej Simone Pekovej, novej tvári, babke, ktorú „chlapci“, ako oslovuje dvojicu režisérov, tridsiatnikov Jana Vejnara a Tomáša Pavlíčka, vykopali v brnenskom Ha divadle. Určite nevieme, koľko skvelých herečiek takto ukrývajú divadelné javiská a záleží len na dobrej vôli a snahe filmových tvorcov, urobiť pioniersky krok, vzdať sa overených tvárí a obsadiť neznámu herečku do hlavnej role. Mohli to i neurobiť a ponúknuť ju napríklad Ive Janžurovej. Čo všetko by príbeh o „rodinnej invázii“ matky do synovej domácnosti získal a čo stratil, je vo hviezdach. Asi by sa viac presunul do komediálnej roviny a stratil to pôsobivé hrozivé napätie, plynúce z príchodu dominantnej ženy, okamžite útočiacej na mocenské pozície, lebo film je aj o dôslednej a efektívnej manipulácii.