Krotitelia duchov: Mrazivá hrozba (Ghostbusters: Frozen Empire)
Na úplnom začiatku populárnej hororovo komediálnej série to bol režisér komárňanského pôvodu Ivan Reitman, kto z charakterovo rôznorodej skupinky niekdajších profesorov parapsychológie z Kolumbijskej univerzity Petera Venkmana (Bill Murray), Raymonda Stantza (Dan Aykroyd) a Egona Spenglera (Harold Ramis) s výpomocou ďalšieho nemej bláznivého vedátora Winstona Zeddmorea (Ernie Hudson) stvoril Krotiteľov duchov (1984) – nielen nadčasovú filmovú, žánrovú, ale vlastne až všeobecne popkultúrnu ikonu. Navliekol ich do ľahko identifikovateľných sivých kombinéz, zabýval v starej nepoužívanej požiarnej zbrojnici, dal im do rúk protónové delá a rafinované pasce na lov priesvitných „slizúňov“ rôznych veľkostí, tvarov a farieb, pričom do akcie sa vždy viezli tzv. ektomobilom, limuzínovým cadillacom s nápadne jačiacou sirénou.
To sa mi snáď len zdá (Dream Scenario)
Ľudské sny sú odjakživa niečim, čo fascinuje či už umelcov, filozofov, alebo vedcov. Prečo vlastne snívame, čo presne sny ovplyvňuje a prečo si niektoré z nich pamätáme a iné zase nie? Snenie malo taktiež vplyv na svetové dejiny a nemalou mierou sa tejto tematike venujú i filmári vedomí si jej potenciálu. Najnovším prírastkom do tejto skupiny je tretia snímka Kristoffera Borgliho To sa mi snáď len zdá, kde sa hlavnej úlohy chopil niekdajší držiteľ Oscara Nicolas Cage. Podarilo saj je však priniesť niečo nové, alebo ponúka iba klasické mnohokrát videné trópy?
Týždeň slovenského filmu predstaví minuloročnú domácu tvorbu
Týždeň slovenského filmu je prehliadka domácej kinematografie. Každoročne prináša tvorbu uplynulého roka a jej kritickú reflexiu. Aktuálny desiaty ročník sa uskutoční v termíne od 15. do 21. apríla a ponúkne 30 slovenských snímok, z toho 11 hraných, 13 dokumentárnych a 6 animovaných. Súčasťou podujatia bude aj sprievodný program za účasti slovenských tvorcov.
Hrozba smrti (Road House)
Pôvodná Hrozba smrti režiséra Rowdyho Herringtona z roku 1989 zastihla svoju hviezdu Patricka Swayzeho vo vrcholnej forme - v krátkom čase medzi vyzvaním Baby, aby nesedela v kúte v Hriešnom tanci (1987) Emilea Ardolina, tri roky po tom, čo jej hereckú predstaviteľku Jennifer Grey zabil, aby veľmi netrpela v Červenom úsvite Johna Miliusa na pozadí akejsi tínedžerskej vízie o sovietskej vojenskej invázií do USA... Strašením nového nápadníka Demi Moore a občasnými romanticky posmrtnými pokusmi vytvoriť s ňou ako - tak vzhľadnú hlinenú vázu na hrnčiarskom stole v Duchovi (1990) Jerryho Zuckera, či v stvárnení bankového lupiča, čo by si rád zasurfoval s tajným policajtom Keanu Reevesom v Bode zlomu (1991) Kathryn Bigelow. Bol to akčný film, ktorému nedominovala akcia, ale dôraz na charakterizáciu postáv často pomenovaných po žánrových ikonách klasického westernu, mierne melodramatické zápletky a zvraty robiace z motorestu Double Duce postmodernú verziu zapľuvaného Saloonu, kde si drsne dávali do „držky“ desperáti, ženy pochybných mravov s náležite odhalenými výstrihmi a opatrní aktivisti s výhradami voči škodlivosti pasívneho fajčenia, dusiaci sa v esteticky so všetkým naokolo splývajúcim mrakom noirového zadymenia.
Teraz alebo nikdy! (Most vagy soha!/Now or Never!)
Rok 1848 bol významným historickým medzníkom v dejinách národov Habsburskej monarchie. Zlomovým udalostiam predchádzali revolúcie v Rakúšanmi ovládanej Lombardii a Benátsku, búrili sa Taliani a nasledovalo Francúzsko, kde v Paríži vypukli demonštrácie. Tento pohyb mal veľký ohlas v celej vtedajšej Európe, i v Rakúsku a Uhrách. 3. marca 1848 vystupuje Lajos Kossuth s požiadavkami na zrušenie poddanstva, zavedenia rovnosti všetkých občanov pred zákonom , vytvorenie samostatnej uhorskej vlády a adekvátny podiel Uhier na správe celého Rakúska. O desať dní neskôr, 13. marca vypukne revolúcia vo Viedni. Kossuth s delegáciou uhorských poslancov dorazí do Viedne a predkladá v cisárskom paláci v Hofburgu požiadavky z 3. marca.