Orion a tma (Orion and the Dark)
Nový animovaný film Orion a tma, distribuovaný streamovacou službou Netflix, má na svedomí produkčná spoločnosť Dreamworks Animations, ktorá za svoje viac ako dvadsaťpäť ročné pôsobenie ponúkla divákom hity ako Shrek, Madagascar alebo Ako vycvičiť draka. Oproti týmto filmom pôsobí Orion a tma ako menší projekt, čo však môže znamenať aj väčšiu autorskú slobodu. Originálny zážitok sľubuje aj Charlie Kaufman na poste scenáristu, ktorý síce scenár k animovanému filmu napísal aj v prípade svojej autorskej snímky Anomalisa, no tá rozhodne nebola určená pre detského diváka. Kaufman teda po prvý raz prezentuje svoje scenáristické schopnosti aj mladším divákom práve vo filme Orion a tma, ktorý je určený pre celú rodinu, i keď je potrebné priznať, že vychádza z predlohy autorky orientujúcej sa na detskú literatúru Emmy Yarlett, čo značí, že ide o scenár adaptovaný.
Štyria malí dospelí (Neljä pientä aikuista/ Four Little Adults)
Film Štyria malí dospelí, na Slovensku uvedený do kín v rámci festivalu Scandi, bol prvýkrát premietaný na Medzinárodnom filmovom festivale v Rotterdame a v Göteborgu. Režisérka a scenáristka Selma Vilhunen sa v ňom zameriava na romantickú zápletku štyroch dospelých ľudí v súčasnom Fínsku. Pre Selmu Vilhunen pritom nejde o nezmapovaný terén, komplikovanej povahe medziľudských vzťahov a aspektov dospelosti zasvätila už film Pod ochrannými krídlami (Tyttö nimeltä Varpum 2016), v ktorom sa matka zúfalo snaží zblížiť s tínedžerskou dcérou, či film Naivné mladé srdce (Hölmö nouri sikð, 2018) - portrét dospievania v súčasnom Fínsku.
Blažine lekcie (Urocite na Blaga/Blaga's Lessons)
Frekvencia bulharských filmov v našich kinách je veľmi skromná, naposledy to s najväčšou pravdepodobnosťou bol film Lekcia (2014) režisérskej dvojice Kristina Grozeva a Petar Valčanov. Premiéra bola u nás o dva roky neskôr a v tej dobe mal už na konte desiatky medzinárodných ocenení. Tematizácia krádeží, spojených so školou a učiteľkami je asi osvedčeným smerom, lebo v Lekcii s nimi bojuje učiteľka angličtiny Nadežda a to na všetkých frontoch, ako v škole tak aj v súkromí. Ak si toto bulharskí duo doplníme i nemeckým filmom Zborovňa (Teacher´s Lounge), nominovaným na Oscara, kde sa s krádežou peňazí v škole aktívne konfrontuje ďalšia učiteľka, je to signál, ktorý stojí za úvahu. Spája ich téma morálky a je zrejmé, že zostručňovať interpretáciu bulharských filmov na obrázok zo života post- komunistickej spoločnosti, zápasiacej s nástrahami kapitalizmu, je videnie povrchné a zjednodušujúce.
Chudiatko (Poor Things)
Zdá sa, že interpretačný register filmov renomovaného gréckeho režiséra Yorgosa Lanthimosa je široký a v jednom z rozhovorov konštatuje únavu z otázok, ktorý z výkladov je ten správny. Herečka Emma Stone, hlavná hrdinka príbehu Chudiatko o Belle Baxter a jej stvoriteľovi, doktorovi Godwinovi Baxterovi (Willem Dafoe), formuluje zámer filmu jednoducho, „je to príbeh o žene, ktorá sa nepotrebuje vyrovnávať s hanbou“. Režisér ju chápe ako stvorenie s druhou šancou. Má na svet vlastný, slobodný názor a podľa toho sa i chová.
Vojna policajtov (Cop War)
Producent Rudolf Biermann siahol po románe novinára Arpáda Soltézsa už pri svojom režisérskom debute, ktorý predstavoval politický thriller Sviňa. Tento kvalitatívne sporný, ale komerčne úspešný film, spolurežíroval ešte so skúsenejšou Máriou Čengel Solčanskou. Vo svojom najnovšom filme Vojna policajtov sa však už predstavuje v úlohe režiséra sám. Príbeh vychádza zo Soltészovej knihy Hnev, pričom Arpád Soltész je aj autorom filmového scenára. Aj keď Hnev by bol pre túto snímku príznačnejší, tvorcovia volia atraktívnejší názov Vojna policajtov (i keď sotva originálny, keďže sa v českej a slovenskej distribúcii objavili minimálne tri zahraničné filmy pod totožným názvom), napriek tomu, že ten je pomerne zavádzajúci.