ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Shaft

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Shaft2 resizeKým Maya (Regina Hall) stihne dokončiť svoj nemilosrdný príval výčitiek adresovaných milencovi, obaja sú v aute obkľúčený skupinkou grázlov. Detektív Shaft (Samuel L. Jackson) to síce rýchlo vyrieši pár výstrelmi a tvrdými ranami sprevádzanými nevyhnutnou sarkastickou replikou, udalosť ale odhalí páru veľmi nepríjemnú vzťahovú perspektívu.

Na zadnom sedadle totiž počas prestrelky sedel ich malý potomok a keďže Shaft sa rozhodne nemieni vzdať svojho vytrvalého boja s podsvetím, pre Juniorovu bezpečnosť bude zrejme najlepšou voľbou rozchod. Roky plynú a vyrastie z neho nie síce agent, ale aspoň informačný analytik FBI. Keď juniorov (Jessie T. Usher) moslimský kamarát a veterán z Afganistanu Karim (Avan Jogia) zomrie na zrejme niekým zinscenované predávkovanie drogami a jeho vlastný pokus o súkromné pátranie mu uštedrí pár nepríjemných podpásoviek, rozhodne sa hľadať pomocnú ruku u toho Shaft resizenajpovolanejšieho...

Hoci filmový štýl blaxploitation je najčastejšie spájaný najmä s žánrami akčného filmu a krimi, ako určitá paródia niektorých kinematografických konvencií presahuje aj do ktoréhokoľvek iného žánru mimo zavedenej škatuľky. V rytme funky a soulu a vo výstredných krikľavých kostýmoch afroamerické postavy nahrádzajú na hlavných pozíciách v obsadení belochov, aby ich úmyselne vytlačili do pozícií protihráčov, prípadne manipulátorov komplikujúcich im život. Je to štýl exploitačného filmu na jednej strane emancipujúci, no na druhej neskrývane rasistický. Určený síce primárne pre afroamerické publikum, avšak s nezanedbateľným vplyvom na popkultúru aj mimo toto rasové určenie. Režírovaný Afroameričanmi, s nízkymi rozpočtami produkovaný prevažne belochmi. Akcia je kontaktnejšia, sex explicitnejší a mestské prostredie, v ktorom sa postavy pohybujú, zaplnené súkromnými očkami, obchodníkmi s drogami a pasákmi.

Za prelomový sa považuje Sweet Sweetback`s Badasssss Song z roku 1971 inak skôr herca než režiséra Maria Van Shaft3 resizePeeblesa. V tom istom roku vznikol tiež prvý filmový prípad legendárnej akčnej ikony blaxploitation štýlu podľa románu Ernesta Tidymana – Detektív Shaft a s ročným odstupom naň nadviazali o nič menej úspešné pokračovania Shaft skóruje a Shaft v Afrike. Svoje slovo získali vo vlastných "flákoch" aj aktívnejšie sa prejavujúce ženské hrdinky ako Coffy a Foxie Brown hrané Pam Grier – herečkou, ktorú v roku 1997 obsadil do svojej pocty blaxploitation jeho obdivovateľ Quentin Tarantino vo filme Jackie Brownová. Aj existencia tohto Tarantinovho opusu prispela k tomu, že v roku 2000 vznikol remake Drsný Shaft. V podstate všedná krimi, nakrútená v atraktívnej videoklipovej forme, pracujúca s pôvodnými prvkami série viac-menej povrchne. Obsadenie a herecký prejav Samuela L. Jacksona však film zdobil dostatočne na to, aby si svoju rolu v roku 2019 zopakoval v jemne komediálnej postmodernistickej variácií s podstatne lepším scenárom.

Shaft5 resizeAktuálna verzia – nazvaná stručne Shaft - počas úvodnej titulkovej sekvencie divákovi pripomenie niekoľko kľúčových situácií z predchádzajúcich filmov, pričom nezabúda ani na nevýrazný remake. Hudba Christophera Lennertza príjemne pripomenie ústrednú melódiu Issaca Hyesa a J. J. Johnsona z originálu, aby ju doplnila o hip hopové rytmy a očakávaný rap. Plynutie času medzi jednotlivými dielmi režisér Tim Story rešpektuje a tvorivo ho využíva. Hlavnou sa tento raz v duchu aktuálne populárnych filmových reštartov stáva synovská postava, zosobnenie alebo skoro až karikatúra mileniála.

Tak trochu úzkostlivo sa snaží čo najkorektnejšie správať k ženám a otca tým občas vyprovokuje k hlasným pochybnostiam ohľadom vlastnej sexuálnej orientácie. Chodí neozbrojený, lebo zbrane neznáša. Aj keď používať ich vie dosť dobre. Šéf s prezývkou Yetti (Titus Welliver) si ho doberá ako „mudrlanta z matfyzu“, ktorý napriek znalostiam zrejme potrebuje poučiť, kde je jeho skutočné miesto v hierarchií. Shaft6 resizeMá totiž obavy, že jeho oddelenie jeden reportér pri riešení práve prebiehajúceho a dosť chúlostivého prípadu opäť označí za islamofóbov. Pričom mu na duševnom rozpoložení veľmi nepomáha ani to, že jeho dcéra po ňom chce, aby ju volal Frank. Veľa sa toho vo svete od čias vzniku shaftovského filmového univerza zmenilo...

Stretnutie s dlhé roky nevideným otcom – zosobnením typických reliktov filmového "hrdinu" 70. rokov, nekorektným drsniakom odhodlaným prekračovať stanovené pravidlá vždy, keď uzná za vhodné a baliacim takmer každú sukňu, ktorá prejde okolo neho – z nich vytvorí typický charakterovo nerovnorodý pár "Buddy Movies" 80. rokov. Z hľadiska štruktúry sa núka ako priamy vzor v prístupe k postavám Smrtonosná zbraň režiséra Richarda Donnera a najmä scenáristu Shanea Blacka. Tá totiž funkčne spojila v jemných narážkach na históriu žánru dva generačne rozdielne typy akčných samotárov zatiaľ nenachádzajúcich medzi rovesníkmi rovnocenného partnera: v postave Rogera Murtagha afroamerickú, dospelejšiu variáciu Drsného Harryho zjemneného tým, že sa s pribúdajúcimi rokmi stal milujúcou hlavou rodiny. A v Shaft8 resizejeho partnerovi Martinovi Riggsovi vietnamského veterána, meniaceho sa pre diváka na zábavný, rambovský stroj na zabíjanie vždy, keď ho situácia dotlačí za hranice duševnej príčetnosti. Traumu z bojov ale v jeho prípade vystriedala bolestná strata milovanej manželky.

Podľa podobného vzoru sa konfrontujú tiež dve generácie Shaftovcov. Rozdiely v názoroch však významovo presahujú ich konkrétne charaktery. Na pozadí krimi príbehu sa zábavným spôsobom konštatujú zásadné rozdiely medzi vtedajšou a dnešnou popkultúrou, pričom akýsi nevyžiadaný politický podtext blaxploitation štýlu je výrazne tlmený formátom "Buddy Movie". Hašterenie medzi povahovo aj názorovo nerovnorodými partnermi nenadržiava jedinému vyjadrenému a skalopevne obhajovanému svetonázoru, ale vyvoláva dialóg. Emancipačné prvky pretrvali, no niekdajší neskrývaný rasizmus je zjemnený súčasným uprednostňovaním multikulturalizmu.

Shaft je veľmi príjemnou medzigeneračnou krimi, vnášajúcou do celej svojej filmovej série veľa inteligentných Shaft9 resizesebaironických postrehov. Humor výrazne čerpá z načrtnutých charakterov a ich zdôraznenej kontrastnosti. Prípad sám o sebe možno nie je až tak zaujímavý, ako by mohol byť. Scenáristi Kenya Barris a Alex Barnow ho však využívajú skôr ako nástroj, nevyhnutnú podmienku k tomu, aby sa z pôvodne vzdialených príbuzných opäť stala rodina. Vzťahový rozmer zápletky príbehu dominuje, aby prostredníctvom neho nakoniec tvorcovia našli výrazného antagonistu v niekom, kto pôvodne rodinné vzťahy postavám narušil. Akcií nasnímanej kameramanom Larrym Blandfordom nechýba elegancia ani efektná dravosť. Zábava pri tom nadobudne úplne nový level, keď na scénu nastúpi ešte starý otec –  herecký predstaviteľ originálu zo 70. rokov Richard Roundtree.

Shaft4 resizeShaft USA, 2019
Dĺžka:111 minút
Režie: Tim Story
Předloha: Ernest Tidyman (kniha)
Scénář: Kenya Barris
Kamera: Larry Blanford
Hudba: Christopher Lennertz
Strih: Peter S. Elliot
Kostýmy: Olivia Miles
Producenti: Kenya Barris, John Davis
Hrajú: Samuel L. Jackson, Alexandra Shipp, Avan Jogia, Regina Hall, Lauren Vélez, Matt Lauria, Method Man, Jessie T. Usher, Isaach De Bankolé, Richard Roundtree, Ian Casselberry, Tashiana Washington, Chivonne Michelle, Tom Damato, David A. Wallace, Leland L. Jones, Charles Green, Sylvia Jefferies, Justin Carmouche, Athena Akers, Aaron Dominguez
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD.cz a iné zdroje

Share/Save/Bookmark