ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Neortodoxní (Unortodox, TV seriál)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Neortodoxni resizePohľad do života ortodoxných židov v akejkoľvek filmovej podobe, či už hranej, dokumentárnej, alebo prostredníctvom bohatej amatérskej publicistiky na youtube, je vždy zaujímavý aktívnym anachronizmom, udržiavaním náboženských tradícií, rituálov a zvykov bez presvedčenia, že sa majú akokoľvek meniť. Argumentom je fakt, že práve táto vernosť a disciplína dokázala udržať pri živote ťažko skúšané náboženstvo i jeho veriacich.

Čo všetko z takejto skutočnosti vyplýva je téma nadlho, ale jednako je jasné, že okrem všetkého plnilo náboženstvo i jednotiacu funkciu a mohutne ovplyvnilo kultúru vo všetkých jej prejavoch. Nás zaujíma jej umelecký vektor, príbehy, situované do prostredia ortodoxných židov, ich  drámy i konflikty, lebo hovoríme predovšetkým o umení dramatickom, aj keď to v súvislosti s globálnym streamingovým hráčom, ktorým Netflix nepochybne je, asi znie všelijako.

Filmov hraných i dokumentárnych je na túto tému množstvo. Pohybujú sa v rôznom rozpätí sympatií, od nuly až po desať. Ako prvý  ju vytiahol režsér Amos Gitai a v roku 1999 nkrútil film Kadosh (Svätý). Je o bezdetnom manželstve Unort7 resizeMeira a Rivky. Vinu už akosi tradične nesie žena, ale Rivka sa odhodlá k neštandardnému kroku, ide sa dať vyšetriť do svetskej nemocnice a zistí, že vina asi bude na strane manžela. Toho však vyšetriť nemôžu, lebo náboženstvo manipuláciu so spermiami zakazuje. Kritický tón filmu Gitaiovi (žije vo Francúzsku) vyčítali a možno miestami aj oprávnene. Na opačnom póle stojí režisérka Rama Burshtein, sama ortodoxná židovka a jej film Vyplniť prázdnotu (Fill the Void, 2012). Zaujíma ju predovšetkým vnútorný rozmer náboženského života. Vyporiadava sa so zložitou rodinnou situáciou, po smrti sestry sa ujíma jej dieťaťa i manžela.

Televízny serial Neortodoxní je kritický a mieri predovšetkým na nerovnoprávne postavenie žien v komunite  z Williamsburgu v newyorskom Brooklyne. Jeho hlavná postava  Ester (vynikajúca Shira Haas) si prejde cestu odporu s odvahou a odhodlaním zmeniť svoj život od základu. Po dohodnutom sobáši s Yankeem sa jej nedarí otehotnieť, v posteli to Unort6 resizemladomanželom akosi nefunguje. Velmi citlivo vníma zásahy svokry, ktorá je napodiv o všetkom vždy informovaná. Esti túži po hudbe, a tak sa rozhodne pre radikálny krok. Odíde do Berlína kde žije jej biologická matka s priateľkou. Ester s jej pomocou však nepočíta. Snaží sa o získanie štipendia na štúdium v kurze pre znevýhodnené skupiny študentov. Jej vyhliadky na prijatie  sú vzhľadom na nedostatočnú klavírnu techniku príliš malé. Do Berlína ju navyše pride hľadať Yankee s ďalším členom rodiny Moshem.

Aj napriek sympatickým snahám a celému ídeovému smerovaniu seriálu, je očividné, že si pomáha hollywoodskym "rozprávkovým" modelom s veľmi pravdepodobným happy endom. Vychádza z autobiografickej knihy americkej autorky, žijúcej v Berlíne Deborah Feldman Neortodoxní: škandálne odmietnutie mojich chasidských koreňov (2012). Vyrástla v ortodoxnej rodine, po tom, čo ju lesbická matka opustila, vychovávala ju babička a teta a jej osudy boli s hrdinkou minisérie takmer totožné. Je vcelku prirodzené, že pre bežného diváka sú pomery medzi ortodoxnými židmi  zvláštne a je jednoduché ich považovať za zaostalé a nelogické. V Unorto4 resizesamotnom Izraeli je ich existencia zdrojom napätia , pre stručnosť aj kvôli tomu, že nemusia platiť dane a slúžiť v armáde. Muži sa poväčšine venujú štúdiu posvätných textov a ženy sa starajú o domácnosť. Žijú zo štátnych štipendií a darov, teda skôr skromne, aj keď medzi nimi existuje mnoho variácií životného štýlu. V seriáli sa napríklad spomína, že rodina ženícha sú zlatníci a zrejme teda podnikajú.

Vzťah ortodoxných k neortodoxným je pre nezainteresovaného miestami prekvapujúci. V tomto ohľade je zaujímavá reakcia Yankeeho a Moshe, ktorí prídu do berlínskeho hotela. Na otázku, či sú z Izraela nahlas protestujú: "To sú sionisti!", tvrdí Moshe.  Takto mimochodom tituluje Židov aj znepriatelená časť Palestínčanov. Voči svetskému štátu Izrael sa ortodoxní židia nestavali príliš priaznivo z najrôznejších príčin. Symbióza, v ktorej žijú v Izraeli je v mnohých ohľadoch fascinujúca schopnosťou dosiahnuť kompromisy a udržiavať ich krehkú rovnováhu pri živote.

Rozdelenie na dobro a zlo, ako to už v povedzme diváckych modeloch býva, je jednoznačné, negatívni, zaostalí a v istom Unor.2 resizezmysle agresívni fanatici, voči bezbrannej, ale silnej žene, odmietajúcej žiť v zvieracej kazajke predpotopných zvykov. Takéto jednoduché servírovanie skutočnosti je asi viac určené americkým než európskym divákom. Slzavá melodráma starého strihu dominuje na úkor hlbšieho pohľadu do dnešného zmyslu duchovného života v štýle, ktorý nám môže byť cudzí, ale nemusíme sa vzdávať potreby ho pochopiť a vidieť ho inou optikou než pohľadom frustrovaných feministiek. Inak povedané, môžeme si dovoliť byť menej doktrinárski a viac otvorení  svetu kultúrnej diverzity. Nemusíme ju hodnotiť, niekedy ju stačí len poznať. Tak nejako to asi cítili nakoniec i autorky seriálu, Esti sa dostáva v Berlíne do novej, tentoraz už výrazne multikultúrnej komunity hudobníkov, namiešaných z Nemcov, moslimov i židov. Hrajú spolu v akejsi berlínskej sieni. Demonštratívne kontrasty a výzva nech už konečne "všetci ľudia budú bratia" je miestami fakt úsmevná.

Všetko povedané je, našťastie, maskované profesionálnou realizáciou, ktorá bola v rukách nemeckej režisérky Marie Neo.2 resizeSchrader a dominuje jej skvelý výkon izraelskej herečky Shiry Haas. Po prvý raz zažiarila v roku 2014 vo  filme Princezná a videli sme ju aj vo filme Samuela Maoza Foxtrot (2017), Márii Magdaléne (2018) a najnovšie i vo filme ruského režiséra Pavla Lungina Ezau.  

Výpravy do sveta ortodoxných židov kdekoľvek na svete, ale hlavne v Izraeli sú vo filme obľúbené a časté, svedčí o tom množstvo titulov a určite nie je prehnané tvrdenie, že sa už z tejto disciplíny môže stať samostatný žáner. Platí tu však jedna premisa, je zaujímavejšie pátrať po ich pravdách, než zbierať dôkazy o ich zbytočnosti.


Unort5 resizeNeortodoxní (Unorthodox, TV seriál), Nemecko, 2020
Dĺžka: 3 h 35 min
Réžia: Maria Schrader
Scenár: Deborah Feldman, Daniel Hendler, Alexa Karolinski, Anna LeVine, Eli Rosen
Kamera: Wolfgang Thaler
Hudba: Antonio Gambale
Strih: Hansjörg Weißbrich
Kostýmy:Justine Seymour
Hrajú: Shira Haas, Amit Rahav, Jeff Wilbusch, Aaron Altaras, Tamar Amit-Joseph, Ronit Asheri, Dina Doron, Aziz Dyab, David Mandelbaum, Delia Mayer, Felix Mayr, Alex Reid, Eli Rosen, Safinaz Sattar, Langston Uibel, Isabel Schosnig, Yousef 'Joe' Sweid, Laura Beckner, Harvey Friedman, Melissa Weisz, Lena Kalisch, Alexa Karolinski, Lenn Kudrjawizki, Hildegard Schroedter, Dennenesch Ninnig, Joseph Lawrence, Lucie Bates, Christian David, Michel Diercks, Lena Lauzemis, Irina Potapenko, Harald Siebler, Mihaela Sirbu 
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD. cz

Share/Save/Bookmark