Týždeň slovenského filmu uvedie všetky minuloročné premiéry

TSFlogo resizePrehliadka Týždeň slovenského filmu už po ôsmykrát predstaví všetky premiéry uplynulého roka. Počas predchádzajúcich dvoch rokov sa vzhľadom na pandemickú situáciu konala v náhradnom jesennom termíne a online. Aktuálny ročník prehliadky sa uskutoční v riadnom termíne od 4. do 10. apríla v KineLumière a uvedie spolu viac ako štyridsať celovečerných a krátkometrážnych slovenských filmov. Pripravený je i zaujímavý sprievodný program a v termíne podujatia sa budú udeľovať národné filmové ceny Slnko v sieti.

Prehliadka ponúkne všetky nové domáce filmy, ktoré sa vlani dostali do slovenských kín. „Pre slovenskú kinematografiu bol vlaňajšok úspešný rok. Slovenské filmy boli uvedené a aj ocenené na áčkových festivaloch,“ charakterizuje filmy uplynulého roka Miro Ulman, programový dramaturg prehliadky. Pri hodnotení výsledkov je ale skeptický. „Keď sa pozrieme na počet domácich premiér, zvýšil sa z 20 v roku 2020 na 30 v roku 2021. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Cenzorka resizepandémia nevyvolala veľkú krízu audiovizuálneho priemyslu. Druhým dychom však treba dodať, že nárast premiér nebol spôsobený zvýšením tvorby, ale tým, že takmer dvadsať domácich filmov svoju premiéru presunulo z predchádzajúceho roka,“ vysvetľuje. Kiná na Slovensku museli byť vlani zatvorené až 173 dní a „zatiaľ čo v EÚ návštevnosť kín medziročne vrástla o 28 percent, tak do slovenských kín prišlo o takmer 14 percent divákov menej než v roku 2020. Bolo to najmenej divákov od vzniku samostatného Slovenska v roku 1993,“ dopĺňa.

V hlavnom programe je trinásť celovečerných hraných, pätnásť dokumentárnych a jeden animovaný film. Premietne sa napríklad najoceňovanejší film minulého roka Cenzorka Petra Kerekesa, divácky najúspešnejší slovenský film Známi neznámi Zuzany Mariankovej aj navštevovaná Správa Petra Bebjaka. V programe figurujú tiež zaujímavé minuloročné dokumenty mladej generácie ženských režisérok, medzi nimi Biela na bielej Viery Čákanyovej, Ako som sa stala partizánkou Very Lackovej, The Sailor Lucie Kašovej, Čiary Barbory Sliepkovej, Mojaafganskarodina resizeNa značky! Márie Pinčíkovej či Neviditeľná Maie Martiniak. Diváci uvidia aj celovečerný animovaný film Moja afganská rodina Michaely Pavlátovej, nominovaný na Zlatý glóbus, ktorý získal Cenu poroty na prestížnom MFF animovaných filmov v Annecy. Dve minuloročné novinky vznikli v koprodukcii s Ukrajinou, ide o drámu Predtuchy Viačeslava Kryštofovyča a film Cenzorka Petra Kerekesa, ktoré organizátori Týždňa slovenského filmu uvedú – ako symbolické vyjadrenie podpory nášmu východnému susedovi – prvý na úvod prehliadky a druhý v jej závere.

Súčasťou programu budú aj všetky nominované filmy na národnú filmovú cenu Slnko v sieti, ktoré sa bude udeľovať v sobotu 9. apríla, tento rok za obdobie rokov 2020 – 2021. Z premiér roku 2020 sa tak premietnu štyri tituly, a to Služobníci Ivana Ostrochovského, Raj na zemi Jara Vojteka a dva krátke animované filmy Cez palubu! Filipa Pošivača a Barbory Valeckej a On the Hill Lukáša Ďuricu a Juraja Mäsiara.

V sprievodnom programe podujatia sa budú konať tradičné odborné panely hraných, dokumentárnych a animovaných filmov. Uskutoční sa aj diskusia o TheSailor resizeankete Film.sk – slovenský film storočia, ktorej výsledky vzišli z hlasovania filmových vedcov, kritikov, teoretikov a publicistov. Na pôde prehliadky sa pri tejto príležitosti premietne víťazný film ankety, ktorým sa stala dráma 322 (1969) režiséra Dušana Hanáka. Pripravená je tiež diskusia s režisérom Petrom Bebjakom, v súčasnosti s jedným z najproduktívnejších slovenských tvorcov. Stretnutie s ním bude venované predovšetkým žánrovej rôznorodosti jeho tvorby vrátane seriálovej produkcie.

Dva semináre v programe sa sústredia na prepojenie filmu s literatúrou. Jeden bude venovaný filmovej a literárnej teoretičke Jelene Paštékovej, druhý bude zameraný na tvorbu spisovateľa Petra Pišťanka a spojený bude s krstom 3-DVD s filmami Rivers of Babylon (1988) Vlada Balca, Muzika (2007) a Rukojemník (2014) Juraja Nvotu, ktoré vznikli podľa predlohy tohto výnimočného autora 90. rokov. Pre najmenších divákov má Týždeň slovenského filmu pripravený hravý a zároveň poučný workshop Filmový kabinet deťom.

Týždeň slovenského filmu organizuje Slovenský filmový ústav, spoluorganizátorom je Rozhlas a televízia Slovenska. Partnermi podujatia sú Kino Lumière, Audiovizuálny fond, Stredoeurópsky dom fotografie, Slovenská asociácia producentov v audiovízii a Bratislavské kultúrne informačné stredisko. Podujatie sa koná s finančnou podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.