Posledný hovor (Last Call)

Hovor6 resizeFilmov odohrávajúcich sa v komornom prostredí jedného, či dvoch interiérových prostredí s minimom postáv nie je tak málo, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. V posledných rokoch nás zaujal napríklad Tom Hardy ako rozčúlený telefonujúci chlapík vo svojom automobile v real time dráme Locke, Roman Polanski využil hviezdny ansámbel v adaptácii divadelnej hry pod názvom Boh masakru a pamätníci si spomenú aj na československú čiernohumornú drámu Pension pro svobodné pány. Vo vymenovávaní podobných diel by sme mohli pokračovať veselo ďalej. Jedným z najnovších prírastkov do subžánru komornej drámy odohrávajúcej sa na minimálnom priestore s minimálnym počtom postáv je aj americký nezávislý film Posledný hovor režiséra a scenáristu Gavina Michaela Bootha, a to ešte z roku 2019. Avšak až v posledných týždňoch je jeho dielo dostupné širokej verejnosti prostredníctvom predplatenej služby HBO GO.

Príbeh sa točí okolo dvoch nielen hlavných postáv, ale aj jediných postáv, ktoré v ňom fyzicky vystupujú, s výnimkou krátkeho camea barmana v úvodnej Hovor2 resizescéne celého filmu. A dokonca ani tie sa navzájom počas pomerne krátkej stopáže diela neuvidia, iba spolu telefonujú. Scott je usadnutý štyridsiatnik, ktorý podľa dostupných informácií žil pomerne šťastný život s rodinou. Postupne sa však dozvedáme, prečo je momentálne sám a reálne uvažuje nad samovraždou. Beth je tridsiatnička a slobodná matka vychovávajúca malého syna. Aby jeho aj samú seba dokázala uživiť, musí pracovať v dvoch zamestnaniach. Jedným z nich je aj upratovanie v budove školy, kam sa práve chystá na nočnú službu. Opitý Scott sa rozhodne zavolať na tiesňovú linku, ale popletú sa mu číslice na telefóne a na druhom konci sa ozve „haló“ práve z úst Beth. Chvíľu trvá, kým obaja prídu na to, že ide o omyl. Napriek tomuto zisteniu ďalej pokračujú v konverzácii a žena sa začne reálne zaujímať o Scottov osud. Pochopí totiž, že potrebuje odbornú pomoc, inak by vážne mohlo ísť o jeho „posledný hovor“. Či to tak aj bude, nie je, našťastie, prezradené veľmi obľúbeným scenáristickým Hovor3 resizeťahom, keď bývajú príbehy prerozprávané v retrospektíve a dopredu vieme, ako sa skončia.

O Poslednom hovore sa bude rozprávať predovšetkým v súvislosti s jeho zaujímavým rozčlenením obrazu. Po celý čas totiž sledujeme oboch hlavných protagonistov vo svojej polovici obrazu. Celok je tak rozdelený na dva rovnomerné obdĺžniky, čo taktiež nie je žiadna ohurujúca formálna inovácia. Kamera však strieda toto rozpolenie podľa pohybu postáv raz horizontálne, inokedy vertikálne. Podstatné však je, že to žiadnym spôsobom neruší plynulosť rozprávania, práve naopak, absencia klasického strihu detailných záberov v celom ráme, z postavy na postavu, účinne napomáha postupnému budovaniu napätia až po dramatický záver. Z tohto hľadiska sa však ako kontraproduktívna javí až príliš dramatická a patetická hudba v emocionálne vypätých situáciách. V nezávislom fiHovor4 resizelme náročnejší divák rozhodne nepotrebuje podobné „vedenie za ručičku“, aby pochopil závažnosť situácie a emocionálne rozloženie hrdinov. Najmä, ak je s ich situáciou už dokonale oboznámený a chápe ich reakciám.

Ako problematický prvok sa môže javiť Bethina empatická odozva na Scottov telefonát. Žena má svojich starostí vyše hlavy, napriek tomu prejaví voči Scottovej momentálnej situácii záujem hodný milosrdných sestier. Samozrejme, takáto pomocná barlička je na rozohratie celej zápletky nevyhnutná, takže ide skôr o otázku diváckej tolerancie voči podobným dramaturgickým blafom. Daved Wilkins a Sarah Booth sú však vo svojich úlohách uveriteľní, takže by nemalo ísť o zásadný problém. Určite pomáha aj fakt, že nejde dosiaľ o známe tváre, a tak už doslova od začiatku uveríte tomu, že na obrazovke sledujete skutočných civilov. Civilov, ktorým ich životy rozhodne závidieť nebudete.

Akousi pridanou hodnotou je podprahové zamyslenie sa nad modeHovor5 resizernými vzťahmi v dnešnom, nielen, západnom svete. Túžba po vlastnej sebarealizácii bráni mužom prevzatiu zodpovednosti za vlastnú rodinu, alebo aj naopak, jedna tragédia nezvrátiteľne zničí manželstvo, pretože je jednoduchšie živiť v sebe nenávisť ako odpustiť. Následky sú v oboch prípadoch tragickejšie, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať, pretože každý organizmus, v tomto prípade celá spoločnosť, sa skladá z jednotlivých buniek, respektíve rodín. Ak ich je až príliš veľa chorých, je choré aj celé telo. Posledný hovor nie je síce filmová udalosť sezóny, ale dokáže vzbudiť záujem o postavy, solídne buduje napätie a bez prehnanej expresivity čo-to vypovie aj o dnešných medziľudských vzťahoch.

Hovor resizePosledný hovor (Last Call), USA, 2019
Dĺžka: 76 minút
Réžia: Gavin Michael Booth