Prípad Collini (Der Fall Collini/The Collini Case)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Col9 resizeV ponuke HBO GO sa v súčasnosti nachádza aj dva roky starý titul Prípad Collini zaoberajúci sa prípadom záhadnej vraždy, keď sa jej vykonávateľ vôbec nesnaží svoj čin zatajiť, práve naopak. Starší taliansky muž menom Fabrizio Collini sa vzdáva polícii a je mu pridelený právnik ex offo, ešte pomerne neskúsený, ale talentovaný obhajca Caspar Leinen. Situácia je však zložitejšia, Leinena spája s obeťou, bohatým nemeckým magnátom, spoločná minulosť. Zvíťazí jeho zmysel pre spravodlivosť, alebo úcta k ostatným členom rodiny zavraždeného?

Náčrt deja znie možno ako námet pre napínavý kriminálny thriller a súdnu drámu v jednom, Prípad Collini je však omnoho ambicióznejšie dielo ako ľubovoľný mainstreamový zástupca žánru. Režisér Marco Kreuzpaintner a dvojica scenáristov adaptovala do filCol4 resizemovej podoby román Ferdinanda von Schiracha, aby ukázala svetu, akým spôsobom sa isté vysoké kruhy nemeckého národa aj po desaťročiach „vyrovnávali“ s vinou ohľadom zločinov spáchaných počas druhej svetovej vojny.

Prvá polovica snímky sa venuje pomerne konvenčne rodinným väzbách mladého právnika (Elyas M´Barek), mravčej detektívnej práci a prvým dilemám vo svedomí pri odhaľovaní krutej pravdy o minulosti. Dočkáme sa aj zopár retrospektívnych scén, pričom je zrejmé, že film bude gradovať niekoľkými desiatkami minút v súdnej sieni. Kým sa k samotnému procesu dostaneme, odkrojíme pomerne veľkú časť stopáže dvojhodinovej snímky, samotný priebeh súdu a rozuzlenie sa však dajú poznať, že aj relatívne nudnejšie pasáže tu majú svoje miesto a Prípad Collini budete ako celok aj tak hodnotiť predovšetkým na základe výpovedí na súde a celkovej výpovednej hodnoty takéhoto typu umeleckého diela. Film rovnakým dielom odsudzuje ako nacistické zločiny, tak aj samotný právny systém v zdanlivo dokonalej povojnovej demokracii.Col10 resize

Hlavná úloha pripadla nesmierne populárnemu Elyasovi M´Barekovi, preslávenému predovšetkým trilógiou Fakjú pán profesor a veľmi úspešnej nemeckej verzii talianskeho originálu Úplní cudzinci s názvom Takmer dokonalé tajomstvá. M´Barek dokazuje, že nemá iba skvelý komediálny timing, ale bez problémov zvládne aj náročnú dramatickú úlohu v náročnej snímke so závažným posolstvom. Asi si netreba nahovárať, že množstvo divákov si existenciu Prípadu Collini všimne práve vďaka jeho účasti, v tomto prípade však účel svätí prostriedky a M´Barek sa vážne nemá za čo hanbiť. Jeho mandanta stvárnil legendárny Franco Nero v úlohe zničeného starého muža sužovaného dávnou tragédiou a s desiatkami rokov pretrvávajúcou myšlienkou na pomstu. Ako vieme z expozície, tá sa mu úspešne vydarila, čo však neznamená, že odhaľovanie všetkých detailov (častokrát aj formou retrospektívnych scén) nemá ten správny ťah na bránku. Práve naopak, sledujeme doCol3 resizekonca aj paralelné odkrývanie fungovania chápadiel moci v nemeckom súdnom systéme a ide o rovnako napínavé vyšetrovanie. Treba však dodať, že Nero ako Fabrizio Collini toho počas dvoch hodín veľa nepovie. Keď už sa tak udeje, tak žiadne jeho slovo nie je nadbytočné.

Prípad Collini patrí medzi najpríťažlivejšie nakrútené súdne drámy posledných rokov. Môže sa stať, že vás mierne nevzrušivá prvá polovica odradí od ďalšieho sledovania, to by bola ale zásadná chyba. Každopádne sa tu už od začiatku pracuje s napätím vďaka neodkrytej motivácii páchateľa a túžba zistiť, ako sa veci v skutočnosti majú, vám dopomôže prelúskať sa aj slabšími pasážami, napríklad milostnou linkou. Na obhajobu scenáristov ale treba dodať, že aj takáto „limonáda“ nakoniec dostane svoj zmysel po zložení celkového obrazu nemeckej spoločnosti. ACol5 resize to nielen jej minulosti, ale aj prítomnosti. Myšlienková hĺbka akoby ospravedlňovala aj konvenčnejšie spracovanie, zložitých metafor či metonýmií sa nedočkáme, ale napriek doslovnosti ústrednej myšlienky v diele cítiť aj niektoré temnejšie spodné prúdy nie príliš viditeľné na prvý pohľad.

V súčasnej „lockdownovej“ dobe určite niet nad čím váhať, priaznivci súdnych drám, filmov zaoberajúcich sa ľudskými právami, ale aj milovníci diel o druhej svetovej vojne by si Prípad Collini nemali nechať ujsť. Je nakrútený takpovediac pre široké divácke vrstvy, napriek tomu ide o vkusné dielo a nepôsobí ako takzvaný, kritikmi tak obávaný, midcult.

Col resizePrípad Collini (Der Fall Collini/The Collini Case), Nemecko, 2019
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Marco Kreuzpaintner
Predloha: Ferdinand von Schirach (kniha)
Scenár: Jens-Frederik Otto, Christian Zübert
Kamera: Jakub Bejnarowicz
Hudba: Ben Lukas Boysen
Producenti: Christoph Müller, Kerstin Schmidbauer
Hrajú: Elyas M'Barek, Alexandra Maria Lara, Franco Nero, Manfred Zapatka, Heiner Lauterbach, Rainer Bock, Pia Stutzenstein, Jannis Niewöhner, Catrin Striebeck, Peter Prager, Sandro Di Ste-fano, Margarete Tiesel, Hannes Wegener, Thomas Limpinsel, Sabine Timoteo, Axel Moustache, Sina Reiß, Bettina Lohmeyer, Falk Rockstroh, Tom Jahn, Alexander Tschernek, Max Wagner, Stefano Cassetti, Tara Fischer, Ludwig Simon, Omid Memar, Anne Haug, Frederik Götz, Esther Maria Pietsch, Felix Everding, Ilknur Boyraz, Thomas Stecher, Alessandro Baccini, Martin Liema
Distribúcia: HBO GO