Liga spravodlivosti Zacka Snydera (Zack Snyder's Justice League)

Liga2 resizeV roku 2013 prišla do kín nová interpretácia otca všetkých superhrdinov – Supermana. Muž z ocele nebol len ďalším pokusom a vzkriesenie ikonickej značky, ale aj odvážnym začiatkom nového filmového univerza - nového sveta superhrdinov. DC sa vydalo cestou neuveriteľne úspešného Marvelu, ktorý svojimi filmami každoročne ovláda kiná po celom svete. Štúdio Warner Bros., ktoré DC postavy vlastní, dalo tento filmový svet pod kreatívnu kontrolu režiséra Zacka Snydera. Tomu komiksové filmy po snímkach ako 300 a Strážcovia neboli cudzie. Snyder sa vyznačuje veľmi autorským vizuálnym štýlom. Jeho filmy jednoducho hneď spoznáte. Už pri Mužovi z ocele bolo jasné, že sa DC uberá temnejším, dospelejším tónom. Snyder zvolil opäť svojský štýl. Aspekty ako návrat k mytologickým prvkom, biblické metafory a smrteľná vážnosť jednotlivých scén boli predurčené na to, aby rozdelili divákov.

A tak sa aj stalo. Muž z ocele si odniesol prevažne pozitívne recenzie od kritikov, avšak divákov rozdelil. Rozpačité ohlasy fanúšikov, ktorí boli zvyknutí na odľahčený tón plný humoru, ako v superhrdinských filmoch štúdia Marvel, štúdio Warner Bros. spočiatku ignorovalo a Snyderovi umožnilo tvorbu ďalšieho Liga resizefilmu. A aj ten sa niesol v rovnakom duchu. Týmto filmom bol Batman vs. Superman: Úsvit Spravodlivosti. Kto by nechcel vidieť film, v ktorom sa proti sebe na striebornom plátne prvý krát stretnú jedny z najpopulárnejších postáv pop kultúry? Atraktívna premisa nalákala ľudí do kín. Snyder pritvrdil na svojom temnom štýle, ktorý bol na takto veľký film až príliš špecifický. Štúdio Warner Bros. sa začalo po skúšobných projekciách obávať, a tak bol Snyder donútený film výrazne skrátiť. Kinoverzia na to kruto doplatila. Batman vs. Superman bol mätúci a nekonzistentný film, ktorý si odniesol prevažne negatívne ohlasy. To sa odrazilo aj na tržbách, čo producentov donútilo konať. Skutočný potenciál tohto projektu sme mohli vidieť až v režisérskej verzii, ktorá vyšla na domácich nosičoch. Ďalším filmom v poradí bola Liga Spravodlivosti - tím superhrdinov zložený zo Supermana, Batmana, Wonder Woman, Aquamana, Flasha a Kyborga – opäť v réžii Zacka Snydera. Avšak producenti nechceli riskovať ďalší prepadák. To viedlo Liga3 resizek požiadavke o ľahší, „diváckejší“ tón. Snyder na filme začal pracovať, avšak v priebehu produkcie od projektu kvôli rodinnej tragédii a kreatívnym nezhodám zo štúdiom, odstúpil. Réžiu po ňom prevzal Joss Whedon, tvorca tímovej „komiksovky“ konkurečného Marvelu – Avengers. Už takmer dokončený film prestrihal, prepísal a doplnil o vlastné scény. Výsledkom bolo „Frankensteinove monštrum“, boj dvoch režisérskych vízii, ktoré vzájomne neboli kompatibilné. Snyderovho vážneho, temného štýlu a Whedonovho optimizmu a humoru. Kinoverzia Ligy Spravodlivosti bola absolútnym sklamaním.

Avšak Snyderova pôvodná verzia ležala stále niekde v šuflíku o čom fanúšikov informoval. A tak sa to začalo. Fanúšikovské hnutie, ktoré na sociálnych sieťach bojovalo, aby štúdio Waner Bros. vypustilo do sveta pôvodnú Snyderovu verziu Ligy Spravodlivosti. Až pri tomto hnutí sa ukázalo, koľko mal tento vážnejší prístup k superhrdinskej tematike fanúšikov. Zo začiatku sa to javilo ako dočasný trend, avšak Liga4 resizepríspevky v duchu Release The Snyder Cut / Vypustite Snyderovu verziu, len pribúdali. A po niekoľkých rokoch sa to skutočne podarilo. Štúdio Warner Bros. dalo Snyderovi na dokončenie svojej vízie 70 miliónov dolárov, s tým, že jeho verzia Ligy Spravodlivosti si odbije premiéru rovno na streamovacích službach. Ide o prvý prípad, kedy sa obyčajným ľuďom podarilo presvedčiť filmové štúdio o investícii do takto veľkého projektu. Stálo všetko to úsilie zato?

Superman (Henry Cavill) je mŕtvy. Planéta Zem ostala bez jej najmocnejšieho ochrancu. Smrť posledného syna Kryptonu prebudila temné sily, ktoré mali ostať navždy zapečatené. Svet sa ocitol na prahu démonickej invázie spomedzi hviezd, ktorú predvídal aj samotný Batman. Bruce Wayne (Ben Affleck) musí dať dohromady tím bytostí so špeciálnymi schopnosťami, ktoré budú schopné tejto hrozbe čeliť. Avšak predtým, ako sa démonom postavia, musia poraziť tých, ktorí sa ukrývajú v ich Liga5 resizevnútri. Batman, ktorý sa stále viní za Supermanovu smrť. Wonder Woman, amazonská bojovníčka, ktorá sa stále vyrovnáva so smrťou svojej prvej lásky. Aquaman, dedič trónu podmorského kráľovstva Atlantis, ktorý uteká pred svojim osudom. Flash, samotársky podivín, disponujúci nadľudskou rýchlosťou, ktorý sa snaží dostať svojho nespravodlivo odsúdeného otca z vezenia. A Cyborg, napoly človek, napoly stroj, ktorý sa snaží naučiť žiť vo svojom novom tele.

Aj keď sa stále nejedná o tú perfektnú Ligu Spravodlivosti, ktorú sme očakávali, stále ide o výrazne zlepšenie oproti kinoverzii. Snyder neklamal, keď tvrdil, že hrdinovia a zloduchovia budú lepšie uvedomení a príbeh bude dávať väčší zmysel. Z filmu zmizli takmer všetky Whedonove humorné scény, avšak film nie je temnou nočnou morou akou bol Batman vs. Superman. Liga Spravodlivosti Zacka Snydera má prekvapLiga6 resizeujúco veľa odľahčených scén. Nie všetky fungujú, ale tonálne dotvárajú divácky atraktívnejší film. Film má 4 hodiny, takže v ňom uvidíme naozaj všetko. Žiadny z hrdinov nezaostáva, každý dostal dostatočne veľa priestoru aby zažiaril. Práve samotní hrdinovia a ich emocionálne cesty naprieč skutočne epickou dejovou masou sú najsilnejšími aspektami filmu. Každý z nich si prešiel cestu, na ktorej konci máme pocit, že ho lepšie poznáme. So Snyderovej verzie najviac prosperoval Cyborg, ktorého scény boli vo Whedonovej verzii takmer úplne vystrihnuté. Všetci hrdinovia sú rovnako dôležití. Jediná ktorá možno trochu zaostáva je Wonder Woman, ktorá bola kvôli jej spojitosti so zápornými postavami z väčšej časti obmedzená na dávkovač expozície. Role záporných postáv sa oproti Whedonovej verzii rozšírili o Darkseida a DeSaada, avšak hlavným zloduchom ostáva démonicky Steppenwolf. Ten dostal úplne nový vzhľad, viacero scén a čo je najdôležitejšie – motiváciu. Avšak aj napriek tomu sa jedná o veľmi generickú zápornú postavu, ktorá slúži len ako hrozba, ktorLiga7 resizeú musí Liga zastaviť. Záporáci sú narozdiel od hrdinov jednorozmerní a ich repliky pôsobia často úsmevným dojmom. Podobne ako celý príbeh.

Liga Spravodlivosti Zacka Snydera sa tvári ako ten najepickejší a najdôležitejší film pod slnkom. Vo filme nenájdeme takmer žiadnu komornú scénu, všetky momenty sú pompézne, podkreslené veľkolepým soundtrackom Toma Holkenborga. Každá druhá sekvencia je spomalená. Pri týchto častiach si spomenieme na Snyderove 300 v ktorom tento trik použil vhodnejšie. Avšak koniec koncov ide o skutočne veľmi jednoduchý príbeh, ktorý je rozprávaný veľmi komplikovaným spôsobom. Vo filme je asi 5 scén vLiga8 resize ktorých sme ako diváci doslova bombardovaní expozíciou, ktorá je, bohužiaľ, často veľmi trápna a najmä zbytočná. Príbehové línie, ktoré dokážete vysvetliť v jednej vete, sú tu rozšírené na celé monológy. Film by mohol byť pokojne o hodinu kratší. Dialógy sú sami o sebe sú dosť krkolomné.

Po audiovizuálnej stránke ide po Mužovi z oceli a Batman vs. Superman o Snyderov štandard. Efekty nesadnú každému. Snímka je extrémne predigitalizovaná. Nenachádza sa tu hádam ani jeden záber, v ktorom nebol použitý vizuálny efekt. Avšak to sa dá pri filme ako Liga Spravodlivosti tak trochu očakávať. Efekty nevyzerajú realisticky, no stále fungujú v celkovej štylizácii ktorú Snyder nastolil. Soundtrack hrá skoro v každej scéne a často je použitý vyslovene nevhodne. Snyder svoju verziu rozšíril aj o scény v ktorých hrajú pesničky. Takmer každý z hrdinov dostal takúto hudobnú sekvenciu a nie všetky fungujú. Niektoré z nich sú, bohužiaľ, nechcene smiešne.Liga10 resize

Liga Spravodlivosti Zacka Snydera je, aj napriek výraznému zlepšeniu oproti verzii Jossa Whedona, priemerným superhrdinským filmom, ktorého popularita a výnimočnosť vyplýva najmä zo zákulisnému príbehu. A ten je skutočne zaujímavý, asi viac ako film samotný. Avšak vďaka veľkolepej akcii, dobre spracovaným hlavným postavám a desiatkam komiksových odkazov by mali byť fanúšikovia spokojní. Pre bežných divákov môže byť tento 4 hodinový komiksový epos mätúci. Snyder navyše láka na pokračovanie, ktorého sa pravdepodobne nikdy nedočkáme. I keď to sme si mysleli aj o tomto filme...

Liga9 resizeLiga spravodlivosti Zacka Snydera (Zack Snyder's Justice League), USA, 2021
Dĺžka: 242 minút
Réžia: Zack Snyder
Scenár: Chris Terrio
Kamera: Fabian Wagner
Hudba: Junkie XL
Strih: David Brenner, Dody Dorn
Scénografia: Patrick Tatopoulos
Producenti: Deborah Snyder, Charles Roven
Hrajú: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Gal Gadot, Ray Fisher, Jason Momoa, Ezra Miller, Willem Dafoe, Jesse Eisenberg, Jeremy Irons, Diane Lane, Connie Nielsen, J.K. Sim-mons, Ciarán Hinds, Ryan Zheng, Amber Heard, Joe Morton, Lisa Loven Kongsli, David Thewlis, Ray Porter, Kiersey Clemons, Robin Wright, Joe Manganiello, Peter Guinness, Jared Leto, Harry Lennix, Samantha Win, Billy Crudup, Kevin Costner
Distribúcia: HBO Go