Tajná posadnutosť (Secret Obsession)
Thriller o žene, ktorá po nehode stratila pamäť má veľavravný názov Tajná posadnutosť a je dielom amerického režiséra Petera Sullivana. Film je ďalším príspevkom do nespočetného radu diel o amnézii, ktorú sme už videli v rôznych dobrých, prijateľných a zlých variáciách. Snímka Tajná posadnutosť všaka v tomto žánri k špičkovým filmom v nijakom prípade nepatrí, dokonca ani k stredu, ale osciluje kdesi medzi posledným a stredným radom. Celkom do koša ju však zahodiť nemožno, ale ani vyjadriť sa o nej pochvalne. Škoda, lebo expozícia je sľubná, plná hrôzy a napätia.
Hlavná hrdinka toho thrilleru Jennifer (Brenda Song) vraj mala nehodu (úvod naznačuje niečo iné) a na nič sa nepamätá. Do nemocnice, kde mladú ženu, po ťažkej traume a úrazoch dávajú dohromady, príde navštíviť impozantne vyzerajúcu mladý muž, vydávajúci za jej manžela. Kto by o tom pochyboval... Zo začiatku ani divák, ale netrvá dlho a je vyvedený z omylu. Šarmantný Russel (Mike Vogel) je podozrivý takmer od prvej chvíle. Správa sa čudne a všetko nasvedčuje, že má veľa za ušami. To by však nebolo na škodu keby si autori scenára - režisér Peter Sullivan a Kraig Wenman - boli vymysleli rafinovanejší príbeh a nie tak predvídateľný. Predvídateľnosť celého deja je najpresnejšia charakteristika tejto snímky. Bolo by to bývalo ďaleko zaujímavejšie, keby sa nakoniec ukázalo, že ten kto sa za zločinca považuje, je po celý čas úplné neviniatko, alebo keby sme síce tušili čo je Russel zač, ale tvorcovia by rozpracovali rafinovanejšie a dôveryhodnejšie jeho motívy, dalo by sa všeličo prepáčiť, ale, žiaľ, nevyužili ani jednu možnosť. Takže úvaha, čo by bolo keby, je úplne scestná a navyše nepatričná k dobre napísanému thrilleru.
Zranenie Jennifer zabraňuje v pohybe a Russel si odváža milujúcu manželku do ich luxusného domu v horách - tam sa učí chodiť, no rozpamätať sa na nič nevie. Nespoznáva svoj domov, manžel jej nič nehovorí. Niečo ju však napadne, či nepátrali po nej v práci a či ju nehľadali rodičia. Nikto nič. O ženu sa nikto nezaujíma, stratil sa jej mobil a ani auto, na ktorom údajne išla niečo kúpiť, neexistuje – zľahla sa za ním zem. No predsa ju len niekto hľadá – muž, ktorý vyzerá mimoriadne podozrivo. Ten je dobrý len na to, aby diváka trochu zmiatol. Nestalo sa. Okolnosti, ako Jennifer našli však nedá spávať detektívovi Frankovi Pageovi (Dennis Haysbert), ktorý je presvedčený, že to bol zločin a nie nehoda. On sám je človek poznačený tragédiou, lebo nedokázal nájsť svoje stratené dieťa, čo ho stálo manželstvo. Dodnes sa s touto stratou nevie vyrovnať a infantilne nakupuje detské hračky pre už dávno neexistujúceho človeka. Aj napriek výhradám je to hádam najlepšie napísaná postava príbehu, lebo jej nechýba aspoň uvzatosť a profesionálna česť. Samotársky detektív sa nedá od ničoho odradiť, veľa práce mu síce neostáva, lebo Russel robí jednu chybu za druhou. „Rodinu“, nepravdepodobne sa správajúcich postáv, vhodne dopĺňa ešte zdravotná sestra (Ashley Scott), ktorá by pokojne mohla byť aj detektívkou, lebo sa mieša do všetkého, všetko vidí, všetko vie. S trochou irónie by sa dalo povedať, že keby od nej záviselo hriešnik je po desiatich minútach za mrežami.
Napriek tomu, že je vo filme veľa nezmyslov a nereálnych situácii v konečnom dôsledku predsa len vyžaruje sem - tam záblesky temnej atmosféry. A svojim spôsobom je do istej miery aj mementom, že by sme si všetci viac mali viac všímať naše okolie, priateľov, známych, spolupracovníkov. Nikdy si totiž nemôžeme byť istí, že či ľudia svoje city netaja, čo pred nami zamlčujú, prečo robia niekedy nezmyslené veci. Nevšímame si naše okolie, čo môže často viesť k tragédiám. Niekto môže oponovať, že v dnešnom uponáhľanom svete máme čo robiť so sebou nieto sa ešte zaoberať problémami ostatných. Nie je to celkom pravda, lebo nežijeme vo vzduchoprázdne a pri trochu dobrej vôle by sme si všeličo všimli a predišli mnohým nedorozumeniam, ba aj katastrofám. No to som už pri hľadaní kladov zašla až príliš ďaleko.
Čo sa týka hereckých výkonov nemám odvahu ich hodnotiť, lebo ani sympatická Brenda Song, ani šarmantný Mike Vogel, ani Dennis Haysbert nemali čo hrať, no poradili si so svojim chabými partmi celkovo dôstojne. Kamere Eitana Almagora nieto čo vytknúť a hudba Jimiho Dooleya zapadla do režijnej koncepcie. Režisér i scenárista Peter Sullivan, tvorca skôr televíznej tvorby, po tomto filme nakrútil ďalší celovečerný film pod názvom Zákerné stretnutie (2020). Budem sa snažiť si ho pozrieť, lebo som zvedavá, či sa dačomu priučil zo svojich chýb, ktorých sa dopustil v Tajnej posadnutosti.
Nakoniec niekoľko slov o repertoári Netflixu. Táto streamová spoločnosť chrlí jeden film za druhým. Treba priznať, že vďaka nej uzrelo svetlo- sveta veľa špičkových filmov, ktoré by sa v čase pandémie do kín nedostali. No priznajme, že priniesli veľké filmy už aj pred krízou. Na druhej strane sa teda nemôžeme čudovať, že v takom návale ponúk sa nájdu aj priemerné a podpriemerné filmy. Nie je tomu inak ani v kino distribúcii. Tajná posadnutosť nie je dobrý film, ale nepatrí ani k úplným prepadákom. Kto má rád thrillery sa možno celkom nudiť nebude.
Tajná posadnutosť (Secret Obsession), USA, 2019
Dĺžka: 97 minút
Réžia: Peter Sullivan
Scenár: Peter Sullivan, Kraig Wenman
Kamera: Eitan Almagor
Hudba: Jim Dooley
Strih: Randy Carter
Scénografia: Stephanie Hamilton
Kostýmy: Jennifer Garnet Filo
Producenti: Barry Barnholtz, Brian Nolan, Jeffrey Schenck, Peter Sullivan
Hrajú: Brenda Song, Mike Vogel, Dennis Haysbert, Ashley Scott, Paul Sloan, Daniel Booko, Scott Peat, Casey Leach, Ciarra Carter, Eric Etebari, Jennifer Peo, Bella Stine, Blair Hickey, Michael Patrick McGill, Jim Hanna, Elayn J. Taylor, Alan Pietruszewski, Joyce Greenleaf
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.