Temné hmoty - 2. séria (His Dark Materials, TV seriál)

Temne8 resizeSeriálové spracovanie úspešnej knihy Zlatý kompas od britského spisovateľa Philipa Pullmana malo svoju televíznu premiéru koncom roka 2019. V podaní stanice BBC One išlo o ďalší zásah do čierneho a v konečnom dôsledku asi nikto nespochybňoval, že hravo prekonalo o niečo staršiu filmovú verziu štúdia New Line Cinema. No a v rovnakých kvalitatívnych šľapajach kráča aj druhá séria, vychádzajúca z druhej knihy fantasy trilógie Temné hmoty.

Na žiadnu zdĺhavo pôsobiacu expozíciu sa tentoraz nehrá a presne v duchu seriálovej produkcie sa dej bezprostredne napája na známe udalosti z konca prvej série. Hlavná hrdinka Lyra sa tak ihneď na začiatku ocitá v úplne inom svete, kde sa jej cesta veľmi rýchlo pretne s Temne resizecestou Willa, čiže druhej ústrednej postavy celej knižnej série – ktorú však na rozdiel od knižnej predlohy čiastočne predstavila už predošlá osmička dielov. Tým zároveň dochádza i k menšej zmene konceptu, keďže obaja protagonisti dostávajú po novom rovnaký priestor a nie je to iba o Lyrinom putovaní a naberaní spojencov. Výsledku to však vonkoncom neškodí, no atmosféra je skrátka trochu odlišná.

S podobne rozdanými kartami však pracovala už predloha vydaná pod názvom Magický nôž. Ide o najkratšiu časť Pullmanovej ságy – minimálne z pohľadu počtu stránok – no dejovo beztak dostatočne hutnú a súčasne i koncentrovanejšie pôsobiacu. Po tom, čo sa v úvode predstavoval svet a jeho zákonitosti, sa tentoraz zápletka posúva do ešte zaujímavejšej roviny, pričom sa začínajú výraznejšie prejavovať aj viackrát naznačené teologické motívy. A kým predošlé dianie mohlo u niekoho trochu trpieť nutným porovnávaním s o niečo epickejšie pôsobiacou filmovou víziou, tu by si už mal prísť na Temne2 resizesvoje všetky tábory, ktorým učarovala prvá návšteva tohto originálne vystavaného univerza.

Samotné dianie je pritom komornejšie ako minule, ale tvorcom sa to darí šikovne zakrývať tým, že v pravidelných intervaloch dokážu prísť s pôsobivo vystavanou scénou, ktorú vedia podporiť výborné vizuálne efekty, či precízna výprava. Len úvodná návšteva exoticky pôsobiaceho mestečka Cittàgazze dokáže svojim spracovaním príjemne prekvapiť a súčasne i ohúriť nejedného čitateľa. V konečnom dôsledku dokonca neprekáža ani to, že hoci divák strávi v tomto kúte paralelného vesmíru nemálo času, väčšinou sa pohybuje po tých istých uličkách. Remeselné kvality sú skrátka nepopierateľné a je vidieť, že v BBC One venovali seriálu maximálnu možnú starostlivosť.

Temne3 resizeTá sa však, samozrejme, týka i práce s postavami. Dafne Keen (Logan: Wolverine) dokázala už minule, že má na to, aby utiahla podobný projekt, pričom scenáristi jej znova pomáhajú, ako sa len dá. No a po novom sa k nej pridáva aj Amir Wilson, ktorý predstavoval v prvej sérii menší otáznik. So zvýšeným priestorom si však poradil viac než dobre a hoci nie je na prvý pohľad Willom, akého si vysnívali niektorí priaznivci, v konečnom dôsledku je dôležité hlavne to, že sa podarilo zachytiť esenciu jeho postavy. Dynamika medzi ním a Dafne Keen je navyše bezchybná a tvorcom sa darí veľmi šikovne pohrávať nielen s témou čoraz silnejúceho priateľstva, ale aj postupného dospievania. I keď nespornú výhodu predstavuje v tomto smere už len samotný seriálový formát.Temne5 resize

Zo zvyšku obsadenia výraznejšie poteší Lin-Manuel Miranda, ktorého sympatický avionik Lee Scoresby sa dočká uspokojivého uzavretia svojho dejového oblúka, nevypočítateľne pôsobiacia Ruth Wilson, prirodzene prepínajúca medzi polohou starostlivej matky a bezcitnej mrchy, a z nových prírastkov treba pochváliť hlavne charizmatického Andrewa Scotta (dobrodruh John Parry) a Simone Kirby (empatická vedkyňa Mary Malone). Škoda len výrazne zredukovaného priestoru pre Jamesa McAvoya. Ten sa totiž len doslova mihne na úplnom konci, nakoľko jeho vlastnú sólovú epizódu nestihli nakrútiť kvôli pandémii koronavírusu. A nie je jediný ústupok, čo je vo finále predsa len trochu cítiť.

Celkovo však fanúšikovia kníh nemajú dôvod na nespokojnosť a sám som zvedavý, ako si autori poradia s treťou – bezposporu najkomplexnejšou - knihou ságy, ktorú osobne hodnotím ako tú najvydarenejšiu. No potom ako so cťou ustáli druhú kapitolu, je môj dôvod na na obavy zase o niečo menší ako minule.

Temne4 resizeTemné hmoty- 2 séria (His Dark Materials), Veľká Británia, USA, 2020
Dĺžka: 5 h 37 min. (Minutáž: 46–50 min.)
Réžia: Jamie Childs, Leanne Welham
Predloha: Philip Pullman (kniha)
Scenár: Jack Thorne, Francesca Gardiner, Sarah Quintrell
Kamera: David Higgs, Joel Devlin
Strih: David Fisher, Jo Smyth, Sara Jones
Zvuk: Eilam Hoffman
Scénografia: Joel Collins
Masky: Chris Redman
Producenti: Stephen Haren, Brian Donovan
Hrajú: Dafne Keen, Andrew Scott, Kit Connor, Amir Wilson, Remmie Milner, Marama Corlett, Sean Gilder, Bella Ramsey, Cristela Alonzo, Sophie Okonedo, Sope Dirisu, Ian Peck, Ruta Gedmintas, Ruth Wilson, Lin-Manuel Miranda, Will Keen, David Langham, David Suchet, Simone Kirby, Johanne Murdock, Jane How, Brian Protheroe, Lindsay Duncan, Ariyon Bakare, Omid Djalili, Nina Sosanya, Ray Fearon, Gary Lewis, Ella Schrey-Yeats, Jade Anouka
Distribúcia: BBC One, HBO Europe