Vidím ťa (I See You)

Vidim resizeHarperovci si žijú nad pomery, rozľahlý dom akoby nezodpovedal manželovmu povolaniu miestneho policajta. Jeho manželka Jackie je bohatá, pred časom sa však dopustila nevery a celá rodina týmto jej prehreškom naďalej trpí. Jej syn Connor ju doslova nenávidí a svoje antipatie dáva najavo napríklad pri spoločnej večeri. Otec Greg má však iné problémy, v meste opäť začína vyčíňať únosca, ktorý bol pred istou dobou zdanlivo zatknutý, usvedčený a mal by sedieť vo väznici. To nakoniec aj sedí, takže buď došlo k justičnému omylu, alebo sa jeho dielom inšpiroval neznámy zločinec. Zanecháva totiž po sebe podobné stopy, konkrétne zelený vreckový nožík. ako pôvodný únosca. Alebo je nakoniec všetko úplne inak a s rodinou zdanlivo nesúvisiace vyšetrovanie začne ohrozovať životy všetkých jej členov?

Vymyslieť v thrillerovom žánri inovatívnu zápletku nie je vôbec jednoduché a s niečím originálnym prichádzajú tvorcovia takpovediac raz za uhorský rok. Vidím ťa nepatrí k oným svetlým výnimkám, predsa len sa však snaží čerpať z trendov súčasnej doby, ale priznáva sa aj k Vidim2 resizeniektorým filmovým inšpiračným zdrojom. Režisér Adam Randall a scenárista Devon Graye rozdelili svoj napínavý thriller na dve rozdielne polovice, kde sa zhruba v strede stopáže zrazu dej zastaví a my všetky udalosti začíname sledovať prostredníctvom iného rozprávača a jeho optiky. Všetko doposiaľ videné sa ukazuje v novom svetle, raz môžeme tieto momenty otitulovať ako prekvapivé zvraty, inokedy ako očakávané klišé. Podstatné však je, že Vidím ťa dáva ako celok zmysel, a to aj napriek niektorým dieram v logike.

Tvorcovia využívajú aj tradičné hororové prvky, čiže divák si nemôže byť istý, čo sa v skutočnosti v dome Harperovcov deje. V hre je stále aj alternatíva nadprirodzeného riešenia zápletky. Ako sa veci majú sa dozvieme v spomínanom zlome zhruba v polovici sujetu a nasledovné odhalenia sa snažia doplniť všetky kúsky puzzle do funkčného celku. Podobný princíp rozprávania je nesmierne divácky príťažlivý aVidim3 resize nie je  tomu inak ani v prípade tohto thrilleru z ponuky HBO. Hororové momenty sú napínavé, zvraty presne načasované a záver nie je príliš doslovný, čiže dokonalý obraz všetkých udalostí, vrátane tých z minulosti, si trpezlivý divák nakoniec zloží sám. Väčšina deja sa odohráva v rozľahlom dome a na pozemku, prípadne v blízkom lese, čím možno bude porovnávaný s ďalším konkurentom na trhu, snímkou Bež: Run. Kvalitatívne sa tvorcovia oboch diel dostali na približne rovnakú remeselnú úroveň, snímka Vidím ťa je však asi o niečo menej ambiciózna a viac vsádza na postupne dávkované prekvapenia.

Najznámejšou tvárou castingu je bezpochyby Helen Hunt, preslávená predovšetkým dôležitými úlohami v hitoch Twister a Ako sa len dá z druhej polovice deväťdesiatych rokov. Širšiemu publiku sa na čas akoby vytratila z očí a jej súčasný vzhľad je zrejme výsledkom práce plastických chirurgov a nemusí tak byť každému sVidim4 resizeympatická. Každopádne si svoju úlohu podvádzajúcej manželky, ale na druhej strane milujúcej matky, naplno užíva. V druhej polovici však dostáva viac priestoru iná zostava postáv než Harperovci, čiže aj Helen Hunt začne hrať v príbehu druhé husle. Najviac vám však  utkvie v pamäti charizmatický Jon Tenney ako manžel a hlavný vyšetrovateľ prípadu tajomných únosov, herci v úlohách tínedžeerov sú naopak zameniteľní. Za hlavnú postavu filmu však pokojne môžeme označiť samotný dom, jeho miestnosti a aj rôzne nečakane využité kúty hrajú v mizanscéne veľmi dôležitú úlohu, rovnako ako aj hra so svetlom a tieňom.

Vidím ťa sVidim5 resizea nesnaží prepisovať žáner a neprináša do neho nič vyslovene originálne. Podobná razantná zmena, keď sa mení rozprávač príbehu a prehodnocovanie udalostí na základe nového uhla pohľadu, však takisto nevidíme každý deň, i keď tento rok sme tu mali podobný dramaturgický experiment (film rozdelený na dve rozdielne, ale organicky prepojené polovice) v podobe omnoho komplikovanejšieho Nolanovho blockbusteru Tenet. Vidím ťa hrá predsa len nižšiu ligu, v rámci VOD ponuky, ale ide o jeden z najzaujímavejších thrillerov poslednej doby.

Vidim7 resizeVidím ťa (I See You), USA, 2019
Dĺžka: 96 minút
Réžia: Adam Randall