Romulus

Romulus resizeNávraty k formatívnym obdobiam vzniku a vzostupu nielen impérií, ale i etnických skupín, sú stale populárnejšie. Po Vikingoch sa do seriálovej verzie dostali aj Germáni v Barbaroch, rozsiahlejší pohľad, zahŕňajúci okrem Germánov aj Rimanov, Grékov, Kartágincov a Arabov ponúka v súčasnosti i nemecký dokumentárny serial Vzostup civilizácie (uviedla ho Česká televízia, dostupný je na youtube). Talianski tvorcovia sa rozhodli siahnuť po mýtmi opradenej minulosti Ríma v seriáli Romulus. Poznáme ho zo školských učebníc o Romulusovi a Rémovi, dvojičkách, ktoré vychovala vlčica a tak ďalej.

Historické zdroje situujú vznik Ríma do roku 753 pr.n.l. a pôvod bratov spájajú s mestom AlbaRomulus2 resize Longa asi 20 km južne od Ríma. Ich matka Rhea Sylvia bola dcérou kráľa Numitora. Jeho brat Amulius ho zvrhol a ďalej vládol sám. Ich otcom bol Prokas, potomok Aeneasa, ktorý sa po úteku z trójskej vojny usídlil na brehoch Apeninského poloostrova a s jeho menom sa spája vznik Ríma.

Seriál ponúka vlastný obraz vtedajšieho sveta a interpretáciu udalostí. Bratmi sú tu Iemos a Enitos. Ich strýko Amulius chce vládnuť a zabije Enita. Z vraždy obviní Iena a stáva sa tak z neho štvanec. Otec Numitor je slepý a musí sa spolu s ich matkou pred ambicióznym Amuliom skrývať rovnako ako Iemos. Cez rôzne peripetie pri úteku sa dostane do komunity, vedenej Vlčou ženou, polomýtickou bytosťou s nadprirodzenými vlastnosťami, pojedajúcou krvavé srdcia nepriateľov. Pomôže Iemosovi prežiť a jej divoká kohorta pomôže poraziť Amulia. Pri Iemosovi stojí i bývalý otrok Wiros a nakoniec sa k nim pridá Amuliova dcéra Ilia. Enita milovala aRomulus4 resize uverila otcovi, že ho zabil Iemos. Amulius nakoniec umiera jej rukou. Víťazi tiahnu z Alba Longy založiť mesto Roma.

Podobne, ako v nemeckom seriáli Barabri, sa tvorcovia potýkajú s nedostatočnou scenáristickou zručnosťou budovania príbehu. Na desať dielov je príliš jednoduchý, málo nosný, bez prepracovaných vedľajších línií a skĺzava do stereotypov. Zlý kráľ Amulius, oklamaná Ilia, Iemos, bojujúci o spravodlivosť, to sú priehľadné vzory, navyše dorazené bezradnými dialógmi. Iste je zložité fabulovať s nedostatočne známym materiálom a aspoň približnou predstavou o kultúre na civlizačnom úsvite. Zaujímavejší než ťažkopádna konštrukcia príbehu a postáv, je obraz barbRomulus9 resizearského sveta 8. storočia, ponoreného do strachu a závislosti na vôli bohov, sprostredkovanou kňažkami a šamanmi. V úvode je scéna, keď sa musí do lesa odobrať skupina chlapcov a vrátiť sa môžu až o niekoľko mesiacov. Les je pre nich nebezpečným priestorom, kde musia prežiť. Do tejto skupinky sa dostáva Iemos, vyvrheľ s biľagom bratovraha.

Symbol vlka, alebo vlčice, spojený s rannou mýtickou rímskou históriou a ochranou, ktorú zviera poskytlo jeho prvému vládcovi, sa zároveň odvoláva k prírodnému totemizmu, ktorý sa postupne pretváral do mocenskej symboliky, siahajúcej až k Benitovi Mussolinimu. Vlčica má v seriáli ľudskú podobu, zbavenú akýchkoľvek materských inštinktov a fascináciu krvavými rituálmi vytrhávania sŕdc asi môžme priradiť k autorskej imaginácii. Najpravdepodobnejšie sa o nej dočítali v manuáloch, čerpajúcich z faktov o juhoamerických Romulus5 resizekultúrach, kde vládli úplne iné kulty a totemy.

Pre serial vytvorili akademici formu archaického latinského jazyka, ktorým sa dorozumievajú všetci, bez ohľadu na to, ku ktorému kmeňu patria a jednotný jazyk je zrejme fikciou. Latinské kmene boli podľa všetkého len jednými z mnohých, postupne na rieke Tibere vytvárajúcich mocné imperium, dohasínajúce v 5. storočí n.l. Na tomto území sa pohybovali aj Etruskovia a Sabinovia, známi z mytologického únosu Sabiniek, keď Romulus v snahe prilákať do novozaloženého mesta vhodné nevesty pre mužské osadenstvo, pozval na slávnosti Consualie aj Sabinov a ich ženy si ponechal. Ale o tejto udalosti sa možno zmieni druhá séria.Romulus8 resize

Na HBO GP figuruje aj celovečerný film Romulus a Remus: prvý kráľ, režiséra seriálu Matteo Rovere z roku 2019. Ďalší serial Rím (2005) z britskej produkcie sa venuje vláde Julia Caesara a Rímske imperium (2019) na Netflixe podáva portréty troch rímskych vládcov – Caligulu, Julia Caesara a Commoda, syna Marka Aurelia. Romulus je v tejto spoločnosti predsa len výnimočným počinom, výletom do barbarskej prehistórie v primitívnych kulisách, tak výrazne kontrastujúcich s uhladenou rímskou eleganciou následujúcich storočí, porazenou takmer rovnakými tlupami, aké ju budovali.

Romulus3 resizeRomulus (TV seriál) Taliansko, 2020
Dĺžka: 9 h 40 min. (Minutáž: 58 min.)
Manažér projektu: Matteo Rovere
Réžia: Michele Alhaique, Enrico Maria Artale, Matteo Rovere
Scenár: Filippo Gravino, Guido Iuculano, Matteo Rovere
Kamera: Vladan Radovič, Giuseppe Maio
Hudba: Mokadelic
Strih: Valeria Sapienza, Marcello Saurino, Gianni Vezzosi
Zvuk: Michele Mazzucco
Scénografie: Tonino Zera
Masky: Fabiana Cimmino, Veronica Falabella
Kostýmy: Valentina Taviani
Producent: Matteo Rovere
Hrajú: Andrea Arcangeli, Francesco Di Napoli, Marianna Fontana, Emilio De Marchi, Giuseppe Schillaci, Federico Diust, Corrado Invernizzi, Federico Mariotti, Francesco Pacelli, Brutius Selby, Demetra Avincola, Giovanni Buselli, Silvia Calderoni, Ivana Lotito, Gabriel Montesi, Sergio Romano,
Distribúcia: HBO GO