OA - 2. séria (The OA, TV seriál)

OA resizePrvá sezóna mysteriózneho sci-fi seriálu OA vznikla v roku 2016 a priniesla príbeh mladej ženy Prairie Johnson, ktorá bola dlhú dobu nezvestná a po rokoch sa zrazu objavila vo svojom rodnom mestečku. Priniesla si so sebou ťaživé tajomstvo, to sa však rozhodla rozpovedať iba piatim náhodným miestnym obyvateľom. Divák tak v ôsmych epizódach spoznával v mnohých retrospektívach celú záhadnú minulosť tejto postavy. No a tá bola tak záhadná a prekvapivá, že jej poslucháči, ani diváci pri televíznych obrazovkách či monitoroch, nevedeli, či ide o zámerné klamstvo, subjektívne a zároveň úprimne prerozprávanú históriu prameniacu z nestabilnej mysle protagonistky, či nebodaj skutočnú pravdu.

V poslednom prípade by to znamenalo, že náš svet stojí na iných základoch, ako si myslíme, respektíve by to potvrdzovalo jednu z vedeckých teórií o fungovaní nášho vesmíru, čOA2 resizei skôr vesmírov, kde sú naše nebohé existencie nútené existovať. Nešlo skutočne o záležitosť pre každého. Síce ide o sci-fi, ale s riadnou dávkou ezoteriky a tá vážne nemusela sadnúť každému. Jeden z ústredných motívov, tajomné pohyby tiel hlavných postáv pri snahe o presunutie sa do paralelnej reality, navyše pôsobilo značne rozpačito a výrazný update dostalo až v sérii číslo dva. OA však prinieslo veľmi zaujímavé implicitne ukryté myšlienky o strate komunikačných schopností dnešnej spoločnosti, čo sa určite cení. Metafory nie sú určite základom každého televízneho seriálu, skôr ide o výnimky, a v tomto smere dielo autorskej dvojice Marling – Batmanglij prekvapilo.

Druhá séria OA sa začína tam, kde sa prvá skončila. Už od prvých scén a momentov však cítiť zmenu atmosféry, tempa rozprávania a celkového prístupu k látOA7 resizeke. Z malomesta prechádzame do amerického veľkomesta a viac menej od začiatku nepochybujeme, ktorá z verzií príbehu, načrtnutá v prvej sezóne, je tá pravdivá. Respektíve fungovanie vymysleného fiktívneho sveta má jasnejšie kontúry, nemáme už na výber, či išlo o fantasmagórie Prairie, alebo reálne spomienky. Sme uvrhnutí do hutného deja a fanúšikovia prvej série by sa mali ihneď chytiť. To však neznamená, že dvojka OA je menej tajomná, priamočiarejšia a ponúka odpovede na všetko. Ide znova o komplikovaný mindfuck, s niekoľkými ťažko uchopiteľnými scénami. Práve v nich však cítiť autorský rukopis spomínanej dvojice autorov a dodávajú seriálu nielen šťavu, ale aj celý projekt jasne vydeľujú od zástupu ďalších tajomných mindfuck záležitostí.

OA druhá sezóna opäť ponúkla osem epizód.OA6 resize Musíme konštatovať, že vo dvoch prípadoch, pri istej dôležitej paralelnej dejovej línii, sa trochu spomalilo tempo a atmosféra nastolená od začiatku série. Dôležitejšie však je, že samotný záver všetko uzavrel veľmi nečakaným spôsobom a nakoniec sa tak ukáže, že tu nebolo nič navyše a nikdy sa žiadna línia umelo nenaťahovala. Záver posúva celé dielo do úplne inej roviny a záleží skutočne na očakávaniach publika a vkuse každého diváka, či ho prijme alebo odmietne. Každopádne nič podobné tu už veľmi dlho nebolo a pokiaľ máte radi staršie filmy nakrútené podľa scenárov Charlieho Kaufmanna a zároveň ste videli prvú sériu OA, tak druhá sezóna by pre vás mohla byť seriálovou udalosťou roka.

OA 2 ťaží ako z nezodpovedaných otázok prvej série z nových tajomstiev, napínavých sekvencií, kde sa postupnom odpovedaní na niektoré z nich, tak a riešia rôzne rébusy, postavy neustále nachádzajú tajuplOA4 resizené artefakty, pohybujú sa v temných budovách, kde sa ukrývajú rôzne rébusy čakajúce na odhalenie a tak podobne. Tvorcovia si už s látkou pohrávajú o poznanie istejšou rukou než tomu bolo naposledy, vedia, kto je ich divák a ako k nemu prehovárať. Nejde určite o záležitosť pre masy, čo malo,bohužiaľ, za následok aj zrušenie predpokladanej tretej série. Uvidíme, či sa v tomto smere nakoniec veci neotočia k lepšiemu, predsa len „koronová“ doba nahráva viac televízii - streamu než filmu. Každopádne záver sezóny a zodpovedanie niektorých dôležitých otázok nevedú k frustrácii z toho, že mnohé zostalo otvorené, skôr máte chuť si obe série pustiť znova a hľadať v nich stále niečo nové, prípadne si utriediť množstvo informácií a zapísať si ich do funkčného grafu celej fabule.

OA8 resizeOA druhá sezóna (The OA, TV seriál), USA, 2016–2019
Dĺžka: 14 h 43 min. (Minutáž: 31–71 min.)
Manažéri projektu: Zal Batmanglij, Brit Marling
Réžia: Zal Batmanglij, Andrew Haigh, Anna Rose Holmer
Scenár: Melanie Marnich, Zal Batmanglij, Brit Marling, Ruby Rae Spiegel
Kamera: Lol Crawley, Steven Meizler, Magnus Nordenhof Jønck
Hudba: Rostam Batmanglij, Saunder Jurriaans, Danny Bensi, Jay Wadley
Strih: Jonathan Alberts, Matthew Hannam, Lisa Lassek, Gera… (více)
Zvuk: Andrew DeCristofaro
Scénografia: Alex DiGerlando, John P. Goldsmith, Adam Reamer
Masky: Dawn Victoria Dudley, Kymber Blake
Kostýmy: Amy Westcott, Meghan Kasperlik
Producentka: Aida Rodgers
Hrajú: Brit Marling, Will Brill, Emory Cohen, Patrick Gibson, Brendan Meyer, Ian Alexander, Scott Wilson, Robert Eli, Marcus Choi, Chloe Levine, Nikolai Nikolaeff, Paz Vega, Victor Slezak, Rosalind Chao, Jason Isaacs, Alice Krige, J.C. MacKenzie, Phyllis Smith, Hiam Abbass, K. Todd Freeman, Shuler Hensley, Sharon Van Etten, Riz Ahmed, Amelia Campbell, Cliff Moylan, Sasha Frolova, Dalton Harrod, Sean Grandillo, Jack DiFalco, Bria Vinaite, Faith Logan, Alexa Demie, Juan Castano, Kingsley Ben-Adir, Brandon Perea, Zoë Chao, Camrus Johnson, Jake Hanson, Harry Hains, Svetlana Efremova, Zendaya, Michael Cumpsty, Peggy Lu, Philip Labes
Distribúcia: Netflix