Hlavná cena Febiofestu 2020 putuje do Poľska

Febio2020logo resizeTrvalo presne deväť mesiacov od pôvodného termínu, kým sa dvadsiatka filmov medzinárodnej súťaže festivalu Febiofest dostala k divákom. Po tom, čo Ozveny Febiofestu priniesli od 11. do 14. decembra 2020 na plátno krátke hrané, dokumentárne, animované aj experimentálne snímky zo Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska, Rakúska a Ukrajiny, boli na záverečnom online ceremoniáli vyhlásené ocenenia sekcie V strede Európy. O víťazovi rozhodla medzinárodná porota, zložená z filmových profesionálov z Nemecka, Slovinska a Portugalska.

Hlavnú cenu spojenú s finančnou prémiou 3000 eur získal poľský dokumentárny film Moja krajina taká krásna, ktorý zaznamenáva nárast radikalizmu a extrémistickej strany v Poľsku. Režisér Grzegorz Paprzycki kladie vedľa seba volebné zhromaždenia, protesty a nepokoje v uliciach, ale aj vyhlásenia Mojakrajinatakakrasna resizeantifašistických organizácií.„Za výnimočnú schopnosť reflexie aktuálnej témy, ktorá presahuje lokálnosť poľskej spoločnosti a stáva sa z nej univerzálny apel dnešných čias,“ znelo odôvodnenie medzinárodnej poroty, ktorá tento rok pracovala v zložení: Katharina Stumm, programová konzultantka Filmového festivalu Cottbus v Nemecku, Peter Cerovšek, slovinský festivalový dramaturg, scenárista, režisér, kritik a publicista a Fernando Vasquez, portugalský festivalový dramaturg a filmový kritik. „Veríme, že tento jedinečný dokumentárny film nám pomôže porozumieť svetu, v ktorý žijeme. Toto je práca filmára v tom najlepšom zmysle slova,“ dodali. „Napriek tomu, že víťazný film vyberala medzinárodná porota kvôli pandémii online, nemohla vybrať vhodnejšiu snímku, ktorá je vysoko aktuálna nielen v Poľsku, ale v celom stredoeurópskom regióne,” povedala Monika Lošťáková, programová koordinátorka a dramaturgička festivalu.

Hlavná porota sa roDcera resizezhodla udeliť aj jedno Zvláštne uznanie a to pre animovaný film Dcera, ktorý súčasne získal na Febiofeste aj cenu Študentskej poroty. Film Darie Kashcheevy o vzťahu dcéry a otca vyvolal v susednom Česku senzáciu po tom, čo získal tento rok nomináciu na Oscara. „Diváka vťahuje do autorkinej úprimnej výpovede o jej spomienkach so silným emocionálnym vypätím,“ opísala porota, ktorá pochválila snímku za jej originálne a sugestívne vyjadrenie intimity cez minimalistické aspekty jej výtvarnej stránky, zvuku aj kamery.Hranice resize

Zvláštne uznanie študentskej poroty si odniesol český hraný krátky film Hranice. Režisér Damián Vondrášek obsadil do hlavnej úlohy slovenského herca Mariána Mitaša, ktorý sa ako veliteľ pokúša vyriešiť útek neplnoletého chlapca počas zatýkania imigrantov. Pravidlá sú však v protiklade s hlasom jeho svedomia.

Už tradične si jeden z filmov odniesol aj Cenu divákov. Tá tento rok putovala slovenskéShtHappens resizemu animovanému filmu Sh_t Happens Michaely Mihályiovej a Davida Štumpfa, ktorý bude ako čerstvý národný nominant reprezentovať Slovensko v boji o nominácie na Oscara 2021. „Keďže ide o mimoriadne aktuálne a kvalitné filmy, rozhodli sme sa, že prinesieme výber víťazných filmov divákom v priebehu budúceho roka. Filmy plánujeme uviesť v kine, avšak presný termín aj forma bude záležať od vývoja pandemickej situácie,” dodala Monika Lošťáková.