ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Ad Astra

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Astra6 resizeBlízka budúcnosť. Astronaut Roy McBride je povolaný do služby, aby zastavil nebezpečenstvo hroziace Zemi. A na vine sú, pravdepodobne, elektrické výboje z lode, ktorou kedysi na kraj slnečnej sústavy letel jeho otec Clifford, s cieľom nájsť mimozemský život.

Film Gravity pred šiestimi rokmi nastavil latku v rámci vesmírnych filmov mimoriadne vysoko. Odvtedy je veľmi ťažké predstaviť si, čo by sa ešte s týmto sci-fi žánrom dalo robiť. Aj z tohto dôvodu tvorcovia Ad Astra na čele s režisérom Jamesom Grayom museli pracovať mimoriadne ťažko, aby pred touto náročnou skúškou primerane obstáli. Astra2 resizeJe film Ad Astra schopný zapadnúť do plejády snímok s ústrednou tematikou záchrany Zeme pred blížiacou sa katastrofou, ktorá by mohla byť fatálna pre ľudstvo?

Režisér James Gray v médiách svoj film opisoval ako „najrealistickejšie zobrazenie vesmíru všetkých čias“. Čo sa týka dôveryhodnosti a autentickosti, Ad Astra nepochybne stúpa na päty Cuarónovmu Gravity. Od vyblýskanej kinematografie, cez umelo zostavené nebeské rámovanie, až po plynulé vizuálne efekty. Zaujímavosťou je, že niektoré zábery využívajú skutočné fotografie povrchu Mesiaca. Celé toto spektrum vyzerá naozaj skutočne. Nie malé zásluhy na tom mali Astra5 resizekvázi dokumentárne zábery na výpoveď hlavného hrdinu. Čosi podobné vo svojom seriáli aplikovali aj tvorcovia Netflix seriálu Mars z roku 2016 – 2018.

Napriek tomu, že Ad Astra nebola vedecky exaktná ako Gravity, ani monumentálna ako Interstellar, či komická ako Marťan, čo sme pri Bradovi Pittovi takpovediac očakávali, je úžasná do detailov vytvoreným fiktivným svetom. Podobne, ako to urobil režisér Steven Spielberg pri filme Ready Player One (2018), keď maličkosti zohrávali zásadnú úlohu. Veď predsa, komerčnú linku na Mesiac nevidíme každý deň! No napriek tomu, veríme, že Astra7 resizeúvodný titulok „V blízkej budúcnosti“ nás skutočne (aspoň prostredníctvom IMAX plátna) zaviedol do blízkej budúcnosti, kedy bude aj cesta na Mesiac naozaj možná. Medzinárodná vesmírna stanica na Mesiaci je reflektovaná ako obrovské letisko pre rozličné letecké spoločnosti, prepravnú službu DHL, či fast food Subway. Aj vďaka tomuto nelichotivému product placementu to všetko skutočne pôsobí ako realita. Akoby si ľudia zo Zeme vytvorili ďalší priestor pre ich konzumný i spoločenský život. Razom sa nachádzame vo vojnovej oblasti, ktorú sužujú boje, únosy, vzbúrenci, pašeráci a kde obchodníci zajímajú rukojemníkov, ba dokonca, existuje tu i fenomén cestovania málo prebádanými oblasťami vesmíru. A to všetko akoby boli úplne bežné veci. Aj Astra12 resizeby veru boli, keby sme netápali naprieč čiernym vesmírom. Podobne, ako kolónia vybudovaná na povrchu Marsa. Všetko presne ako na Zemi. Nachádzame sa tak niekde medzi Zemou a samotným šírym vesmírom.

Možno sa mi to len zdá, alebo je tomu naozaj tak, že Ad astra je analógiou k doposiaľ nakrúteným filmom. A nielen vesmírnym. Akoby režiséri do svojich filmov neustále vkladali kúsok svojho kinematografického vkusu. Monumentálny soundtrack mi pripomenul dramatickú organovú hudbu z Interstellaru. Sekvencia naháňačky v tieni mesačného svitu kultový Star Wars. Ťažkopádna absencia komunikácie zo svetom zase blade runnerovské bezčasie. Alebo využívanie Astra resizefarieb ako emocionálne príznakovej farby, či voiceovera vnútorných myšlienkových pochodov zo Sin City. Každý film a nielen o vesmíre sa ponáša na niečo, čo sme už videli. Každý má však originálnu atmosféru. Tento je záhadno-autentický. Celý dej oplýva tajomstvom. Zo začiatku nevieme, čo sa deje, ani prečo sa to deje. Vieme, že niečo ešte bude, že príde nejaké odtajnenie. A pritom tu plynie akési bezčasie. Všetko trvá zvláštne dlho, no na druhej strane, v pozadí vždy počujeme naliehavý beat srdca predznamenavajúci fakt, že sa každú chvíľu niečo stane, alebo príde vytúžený zvrat v deji.

Najdôležitejšou časťou tejto snímky je, okrem iného, samotný Astra8 resizeBrat Pitt v postave neemotívneho astronauta. Vždy  na ňom vidieť sebaovládanie a potláčajúcu túžbu povedať čosi iné, než vysloviť myšlienky, ktoré v hlave naozaj má. Ide tak o určitý ponor do mysle hlavného hrdinu. O kontemplatívnu úvahu či filozofickú esej, z ktorej po dlhej púti za vesmírnym poznaním a hľadaním osobného zmierenia, vyplýva aj to, prečo pokračovať v záchrane života na Zemi a prečo sa ďalej snažiť.

Astra11 resizeAd Astra, USA, Brazília, 2019
Dĺžka: 123 minút
Scenár a réžia: James Gray
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Strih: John Axelrad, Lee Haugen
Hudba: Max Richter
Hrajú: Brad Pitt, Liv Tyler, Ruth Negga, Tommy Lee Jones, Donald Sutherland, Anne McDaniels, John Ortiz, Kimberly Elise, Greg Bryk, Loren Dean, Halszka Kuza, John Finn a ďalší
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 19. septembra 2019
Foto: CinemArt SK

Share/Save/Bookmark