Na Týždni slovenského filmu sa premietne film Punk je hned!

Tyzdenfilmulogo resizePrehliadka Týždeň slovenského filmu pokračuje naživo. Jej filmová časť sa pre pandemickú situáciu a kvôli zatvoreniu kín v októbri presunula do online priestoru, no po uvoľnení opatrení, počas ktorých dostali aj kiná možnosť opäť premietať, sa v termíne od 7. do 11. decembra 2020 uskutočnia jej sprievodné podujatia. V bratislavskom Kine Lumière sú pripravené panelové diskusie venované súčasnej kinematografii, odovzdávanie Ceny Petra Mihálika i špeciálna projekcia Slnkom v sieti oceneného filmu Punk je hned!

„Ešte vo februári tohto roka bol sprievodný program veľmi bohatý. Začínal už o desiatej dopoludnia a končil v noci. V redukovanej podobe sme ponechali aspoň tie klasické podujatia,“ hovorí programový dramaturg Týždňa slovenského filmu Miro Ulman. Už tradične sa uskutočnia štyri panelové diskusie zamerané na hodnotenie slovenskej audiovizuálnej tvorby za uplynulý rok. Zamerané budú na hraný, dokumentárny a animovaný film, súčasťou panelovej diskusie venovanej filmovej vede a kritike bude aj okrúhly stôl na tému Praktická filmová veda: Projekt ABECEDÁR ako otváranie priestorov. Všetky „štyri hodnotiace panely bude moderovať, rovnako ako počas predchádzajúcich rokov, filmová a literárna teoretička a vysokoškolská pedagogička Jelena Paštéková,“ dopĺňa Ulman.

Cena Petra Mihálika pre Martina Slivku in memoriam
martinslivka resizeSúčasťou Týždňa slovenského filmu je pravidelne odovzdávanie Ceny Petra Mihálika za prínos v oblasti filmovej vedy, ktorú tento rok získa Martin Slivka in memoriam. Aj tento rok jej bude predchádzať seminár o ocenenej osobnosti pod názvom Martin Slivka – Muž, ktorý sadil stromy. Počas seminára vystúpia pod vedením filmovej teoretičky a historičky Evy Filovej viacerí rečníci, ktorí zhodnotia tvorbu tohto významného slovenského režiséra, scenáristu, dramaturga, filmového teoretika, priekopníka tzv. etnografickej línie slovenského dokumentarizmu, alebo prispejú so živou spomienkou. Medzi inými aj scenárista Ondrej Šulaj, dokumentaristi Mario Homolka, Tomáš Hučko alebo Marek Kuboš, filmový historik Václav Macek a mnohí ďalší, videopríhovor bude mať Slivkov generačný spolupútnik, kameraman Alexander Strelinger.

Tvorbu Martina Slivku pripomenú dve filmové pásma. V prvom bloku budú uvedené jeho krátke filmy Národný umelec Karol Plicka (1970) a Voda a práca (1963) zo zbierok Slovenského filmového ústavu i dokument Ľudovít Fulla (1972) a tretia časť seriálu Deti vetra s názvom ... spriaznili sa s kovom (1990) z archívu RTVS. Druhý blok ponúkne dokumentárny film Martina Šulíka Martin Slivka – Muž, ktorý sadil stromy (2007), ktorý je nielen spomienkou na Slivku prostredníctvom rozprávania jeho blízkych a spolupracovníkov, ale i pokusom poodhaliť tajomstvo jeho bohatého života a tvorby.

Krst zborníka Rudolf Urc – tvorca a interpret histórie
Počas týždňového podujatia sa uskutoční aj krst zborníka Rudolf Urc – tvorca a interpret histórie, ktorý pozostáva z príspevkov z vlaňajšieho seminára o Urcovi organizovaného pri príležitosti odovzdania Ceny Petra Mihálika. Publikácia je súborom odborných štúdií a spomienkových textov a mapuje Urcov filmársky, dramaturgický, pedagogický, publicistický, teoretický a historiografický prínos v oblasti dokumentárneho a animovaného filmu. Súčasťou knihy je aj rozsiahly rozhovor s Rudolfom Urcom z projektu Oral history a autorská štúdia Rudolfa Urca o jeho stratenom filme Osudné dni. Publikáciu do života uvedú režisér Martin Šulík a filmový historik Václav Macek za osobnej účasti Rudolfa Urca, premietne sa i Šulíkov krátky dokument z cyklu GEN: Rudolf Urc (2011).

Špeciálna projekcia filmu Punk je hned! s hudobným sprievodom Davida Kollara naživo
Punkjehned resizeVyvrcholením celého podujatia Týždeň slovenského filmu bude špeciálna projekcia úspešného debutu Juraja Šlauku Punk je hned!, ktorý získal šesť nominácií na národnú filmovú cenu Slnko v sieti a ocenenie na slávnostnom večere si prevzal David Kollar za najlepšiu filmovú hudbu. Film je inšpirovaný detailne odpozorovaným životom pankáčov prebývajúcich na periférii. Rozpráva príbeh tridsaťročného drogovo závislého Kvička, ktorý svojím impulzívnym správaním bez dôsledkov postupne mení svoj život na voľný pád. „Počas projekcie špeciálnej verzie filmu Punk je hned! bez hudby bude slovenský gitarista a skladateľ David Kollar hrať naživo. Nebude to však úplne totožná hudba, ktorú skomponoval pre film, ale bude obohatená o nový improvizovaný rozmer, ktorým ju nanovo pretvára pri každom jednom živom vystúpení,“ približuje projekciu Miro Ulman.

David Kollar prišiel na nápad hrať hudbu k filmu naživo iným spôsobom pri rozhovore s režisérom Jurajom Šlaukom. „Často debatujeme o gitarách, ladeniach a tak prišla myšlienka hrať do filmu Punk je hned! naživo, ale úplne iným spôsobom. Ukázať ľuďom, ako dokáže hudba v dobrom slova zmysle zmanipulovať pohľad na postavy vo filme a ich činy. Predstaviť ich trochu v intímnejšom svetle. Z hlavnej postavy neurobiť toho veselého hrdinu, ale dostať sa mu viac pod kožu. Nepoužiť žiadne bicie nástroje a všetko zahrať na gitarách naživo. Hrať do hraného filmu nie je jednoduché. Musím veľmi pozorne sledovať dej a nesmiem mojou hrou potlačiť zvukovú stopu filmu. Je to hra s napätím, dynamikou, akustikou v miestnosti a, samozrejme, s časom,“ uzatvára Kollar.

Všetky sprievodné podujatia prehliadky Týždeň slovenského filmu sú otvorené pre verejnosť, panelové diskusie si je možné pozrieť aj online na www.kino-doma.sk. Vstup je voľný, vstupné vo výške 3,00 € / 2,00 € je na projekciu filmu Martin Slivka – Muž, ktorý sadil stromy a 6,00 € / 5,00 € na špeciálnu projekciu Punk je hned! + David Kollar naživo. Na voľný vstup je potrebné vybrať si bezplatné vstupenky v pokladnici Kina Lumière.

Kino Lumière opäť premieta od 20. novembra 2020, pri jeho návšteve je nevyhnutné dodržiavať prísne hygienické a epidemiologické nariadenia. V kinosálach platí šachovnicové sedenie, diváci musia mať prekryté horné dýchacie cesty a používať dezinfekciu rúk. Návšteva kina je bezpečná.

kontakt: Simona Nôtová, tlačová tajomníčka SFÚ, tel.: +421 905 286 524, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.