Operácia Brothers (Red Sea Diving Resort)

Oper resizeSpolu s filmom Operácia Entebbe (2018) je film Operácia Brothers ukážkou operatívnej zdatnosti izraelskej tajnej služby Mossad a všetkého, čo je nielen pre svojich občanov, ale aj Židov vo vzdialených destináciách, schopná podniknúť. Iste nie je náhodou, že sa tieto odvážne akcie ocitli v akčnom, až thrillerovom žánrovom zaradení. Záchrana etiópskych židov, Falášov alebo tiež nazývaných Beta Izrael prebiehala v niekoľkých fázach od 70. do 90. rokov. V roku 1974 končí vláda cisára Haile Selassieho a nastupuje diktatúra prokomunistického Mengistu Haile Mariama, v ktorej sa Faláši dostávajú do veľmi zložitej situácie a žiadajú o pomoc vtedajšieho izraelského premiéra Menachema Begina.

Príbeh filmu sa týka začiatku dramatického presunu, keď agent Mossadu Ari Levinson (Chris Evans) prichádza s divokým plánom, kúpiť od sudánskej vlády opustené letovisko na brehu Červeného mora Arous Holliday Village a využiť ho ako fiktívny turistický rezort, cez ktorý by z utečeneckých táborov dopravovali Oper4 resizena izraelské lode Falášov. Musí najprv presvedčiť šéfa Mossadu Baracka Isaaca (Mark Ivanir) a vedenie, aby celú záležitosť financovali a asistovali v nebezpečnom presune stoviek ľudí. Ďalej nasleduje zostavovanie skupiny, ochotnej zúčastniť sa Operácie Brothers. K otvoreniu pobrežného hotela patrí aj reklama, Ari dá vyrobiť propagačné letáky a akosi nepočíta s tým, že o pobyt bude okamžitý záujem. Pred hotel ešte pred otvorením dorazí autobus s nemeckými turistami, túžiacimi po slnení a potápaní sa v malebných koralových zákutiach Červeného mora. Agenti majú hneď pri prvom nalodení migrantov v pätách plukovníka Abdela Ahmeda (Chris Chalk) a jeho vojenskú čatu. Veliteľ tuší podraz a neľútostne strieľa ľudí v tábore, aby sa dozvedel meno organizátora úteku prvej skupinky. Hra na mačku a myš je nebezpečná a Ari sa v istom momente rozhodne žiadať o pomoc agenta CIA Waltona Bowena (Greg Kinnear). Chce, aby Američania pomohli lietadlom, čo sa po váhavých vyjednávaniach stane a odlet tvorí dramatické finále filmu.Oper5 resize

Za celým projektom stojí režisér, scenárista a producent Izraelčan Gideon Raff, známy zo seriálov V mene vlasti (2011-2020), Agent (2019), so Sachom Baronom Cohenom v roli agenta Mossadu Eli Kohena, alebo Tyran (2014), príbehu Barry Al-Fayeeda, ktorý opustí svoju lekársku prax v Kalifornii, vráti sa na Blízky východ a stáva sa účastníkom dramatického mocenského zápasu. Raff v rozhovore spomína, ako sa dozvedel o kauze falošného hotela v Sudáne, odtajnenej len krátko pred jej sfilmovaním. Je zaujímavé, že Mark Ivanir, izraelský herec ukrajinského pôvodu, sa v roku 1985 zúčastnil ako príslušník izraelskej armády Operácie Joshua, jednej z mnohých, podniknutých na záchranu Falášov. Centrálnu postava Ari Levinsona inšpirovali dvaja zo skutočných veliteľov týchto operácií. Do hereckého ansámblu vstúpil v roli jedného z Ariho šéfov, Ethana Oper8 resizeLevina, aj britský herec Ben Kingsley. Spojitosť s nebezpečnou cestou mali aj herci a herečky etiópskeho pôvodu, Aviva Nagosa, Yossi Vasa alebo Revital Iyov.

Filmu sa nedostalo u kritikov i divákov príliš pozitívne hodnotenie a asi najmenej zvládnutou rovinou je súhra falošnej turistickej idylky s mnohými komickými situáciami, do ktorých sa agenti dostávajú v snahe udržať nič netušiacich turistov v prázdninovej ilúzii a dramatickou hrou o životy ťažko skúšaných Falášov. Na nejaké hlbšie prepracované charaktery niet veľa priestoru a rozprávanie tak skĺzava do jednoduchých stereotypov akčnej naháňačky hrdinov s vznešeným poslaním a zloduchov so samopalmi. Život etiópskych prisťahovalcov sa odráža aj v izraelsko-nemeckom filme Figovník (2018) izraelskej režisérky etiópskeho pôvodu Alam Warque Davidian, alebo v dokumente amerického režiséra Pasažieri (2019).

Neveľmi idylickým dôvetkom etiópskej alijeOper7 resize (označenie príchodu Židov do Izraela z celého sveta), je realita, kontrastujúca s dojímavými autentickými zábermi z príchodu utečencov do vytúženej svätej zeme. Etiópska komunita (asi 150 tisíc členov) má veľký problém s asimiláciou, sú stále na najchudobnejšou časťou izraelskej spoločnosti s najvyššou mierou nezamestnanosti. Protestujú voči diskriminácii a rasizmu. Náboženské kruhy vznášajú pochybnosti o ich plnej príslušnosti k židovskému náboženstvu. Úradne boli rabinátom uznaní za židov až v roku 1973, keď ich hlavný rabín sefardských židov Ovadia uznal za príslušníkov izraelského kmeňa Dan. Výrazom intenzívnej snahy o zlepšenie postavenia komunity je nedávne menovanie prvej členky vlády etiópskeho pôvodu, Pniny Tamano-Shaty, ktorá navrhli do kresla ministerky pre migráciu.

Oper10 resizeOperácia Brothers (The Red Sea Diving Resort), USA, 2019
Dĺžka: 129 minút
Réžia: Gideon Raff
Scenár: Gideon Raff
Kamera: Roberto Schaefer
Hudba: Mychael Danna
Strih: Tim Squyres
Scénografia: Jeff Mann
Masky: Nili Levy
Kostýmy: Neil McClean, Ruth Myers
Producenti: Aaron L. Gilbert, Gideon Raff
Hrajú: Chris Evans, Haley Bennett, Alessandro Nivola, Michael Kenneth Williams, Michiel Huisman, Alex Hassell, Mark Ivanir, Chris Chalk, Greg Kinnear, Ben Kingsley, Danny Keogh, Anthony Oseyemi, Karl Thaning, Daniel Barnett, Mbulelo Grootboom, Adrienne Pierce, Patrick Lyster, Anouar H. Smaine, Brett Williams, Courtney Michael, Schelaine Bennett, Aviva Nagosa, Yosii Vasa, Revital Iyov
Distribúcia: Netflix