Americká elégia (Hillbilly Elegy)

Elegia resizeStreamovacia služba Netflix pritiahla pozornosť ďalšieho prestížneho režiséra, čo sa stáva v poslednej dobe čoraz častejšie. Tentokrát ním je Ron Howard, tvorca obľúbených hollywoodskych klasík, ako napríklad Apollo 13, Čistá duša, alebo nedávny Rivali. Ron Howard má vo filmovom priemysle reputáciu skúseného, spoľahlivého a talentovaného remeselníka, ktorý sa nebráni žiadnemu žánru. Od komorných drám, rozoberajúcich životy každodenných ľudí, až po obrovské blockbustery plné akcie a mimozemských svetov, ako napríklad Solo: A Star Wars Story. Režisér takmer zakaždým doručí kvalitný produkt, ktorý spĺňa to, čo sa od neho očakáva.

Výnimkou nie je ani jeho najnovší projekt Americká elégia, v ktorej sa po preskúmaní sveta Hviezdnych vojen pustil do výraznejšie komornejšieho príbehu. Snímka je adaptáciou rovnomennej autobiografickej knihy, ktorá zachytáva pozoruhodný životný osud J. D. Vanca, ktorý sa musí pred vstupom do svetlej a Elegia2 resizeúspešnej budúcnosti, vyrovnať s temnou minulosťou. Musí sa vrátiť do svojho rodného mesta, aby konfrontoval svoju drogovo závislú matku. Práve ich komplikovaný vzťah je predmetom celého filmu. Kniha o horkosladkom americkom sne sa stala v dobe vydania okamžitým bestsellerom. Tento silný príbeh bol jednoducho od začiatku jasným adeptom na ďalšiu koncoročnú „oscarovku“ - a s najväčšou pravdepodobnosťou o tieto ceny aj skutočne zabojuje.

Ako sa dalo pri pohľade na filmografiu Rona Howarda očakávať, aj Americká elégia je remeselne bezchybne spracovaným filmom, plným výborných hereckých výkonov a silných emócií. Herecké výkony sú v tomto prípade tým najväčším lákadlom. Film si pre seba ukradli Amy Adams v roli drogovo závislej matky a Glenn Close ako svojská a drsná stará mama. Už len kvôli nim sa oplatí film vidieť. Postava Amy Adams je v roli matky Bev, ako časovaná bomba. Je nepredvídateľná a v každej scéne len v napätí Elegia3 resizečakáme, kedy vybuchne. Glenn Close ako stará mama začne spočiatku nenápadne, avšak v druhej polovici filmu dostane oveľa viac priestoru a konkuruje kolegyni Adams o najlepší herecký výkon vo filme. Nie že by za nimi zvyšok hereckého ansámblu zaostával, ale ich postavy sú už v scenári zaujímavejšie a ponúkajú rozsiahlejšie a divácky atraktívnejšie spektrum charakterových vlastností a výborných scén.

Scenár Vanessy Taylor sa hravo prelína medzi prítomnosťou a minulosťou. S každým ďalším „flashbackom“ sa dozvedáme stále viac o tejto nefunkčnej rodine. Od radostných momentov, až po hádky a pálenie do nemoty opitých mužov na Štedrý večer. Prechody medzi prítomnosťou a minulosťou sú plynulé a dobre vyvážené, čo je zásluhou aj dobrého strihu Jamesa Wilcoxa a skúsenej réžie Rona Howarda. Celkové spracovanie filmu je veľmi kvalitné, aj keď možno až príliš sa prispôsobujúce sa Elegia4 resizenenáročnému divákovi. Profesionálnu audiovizuálnu stránku, na Howarda nečakaným formálnymi hrami (mohlo ich byť viac), dopĺňa chytľavý soundtrack velikána filmovej hudby Hansa Zimmera. Veľa scén je nakrútených a nasvietených možno až príliš čisto a konvenčne, čo tomuto námetu trochu škodí.

Vo svojej podstate ide o realistickú sociálnu drámu, ktorej hollywoodska pozlátka až tak veľmi nesedí. Film vo svojom závere emocionálne stále funguje, ale možno v rukách nezávislého tvorcu, by mohol byť trochu niečím viac. Úprimne som prekvapený, že sa tento príbeh stal v Amerike takým fenoménom, pretože aj keď je silný, neprišiel mi až tak výnimočný. Ale aj napriek tomu priniesol Ron Howard ďalší dobrý film, ktorý si rozhodne nezaslúži zdrvujúcu kritiku, akej sa mu dostalo v zámorí.

Elegia5 resizeAmerická elégia (Hillbilly Elegy), USA, 2020
Dĺžka: 115 minút
Réžia: Ron Howard
Scenár: Vanessa Taylor
Kamera: Maryse Alberti
Hudba: David Fleming, Hans Zimmer
Strih: James Wilcox
Scénografia: Molly Hughes, Merissa Lombardo (set dekoratér)
Kostýmy: Virginia Johnson
Producenti: Brian Grazer, Ron Howard, Erica Huggins, Karen Lunder
Hrajú: Amy Adams, Glenn Close, Gabriel Basso, Haley Bennett, Freida Pinto, Owen Asztalos, Sunny Mabrey, Bo Hopkins, Lucy Capri, William Mark McCullough, Jesse C. Boyd, Stephen Kunken, Keong Sim, Tierney Smith, Jason Davis, Deja Dee, Ed Amatrudo, Amy Parrish, Kinsley Isla Dillon, Sarah Hudson, Ethan Suess, Carrie Anne Hunt, Ted Huckabee, Joshua Brady, Zac Pullam, Zele Avradopoulos, Morgan Gao
Distribúcia: Netflix