ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Daphne

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Dafne resizeDva roky po britskej premiére festivalovej drámy Daphne sa slovenský distribútor rozhodol uviesť túto snímku aj do našich kín. Zhodou okolností ide však nakoniec o celkom šťastný ťah.

Hlavná predstaviteľka úlohy Emily Beecham získala na tohtoročnom festivale v Cannes cenu za najlepšiu herečku v sci-fi dráme Little Joe Jessicy Hausner (Lurdy, Láska šialená). Herečka sa navyše stala medzičasom omnoho

známejšou aj vďaka úspešnému seriálu Into the Badlands. Pre úplnosť ešte pripomeňme, že za úlohu Daphne v Dafne10 resizerovnomennom filme bola v roku 2017 nominovaná na British Independent Film Awards, zatiaľ ale ostalo iba pri nominácii. Prejdime však k samotnej snímke, kde Emily Beecham stvárňuje fešnú tridsiatničku ocitajúcu sa na akomsi, na prvý pohľad nie príliš viditeľnom životnom rázcestí.

Daphne pracuje ako kuchárka v miestnej reštaurácii a jej zamestnanie ju viac menej ubíja, respektíve ešte viac prehlbuje jej momentálnu životnú krízu. Pomerne mladá žena nemá stáleho partnera, v živote by určite chcela dosiahnuť viac, než tráviť dni medzi prácou a životným štýlom charakteristickým skôr pre bezstarostných dvadsiatnikov. Cestu von z bludného Dafne4 resizekruhu hľadá v nezáväznom sexe s náhodnými mužmi, šňupaním koksu alebo popíjaním po miestnych baroch začmudených cigaretovým dychom a plných rôznych stroskotancov, medzi ktorých Daphne stále viac a viac zapadá. Vzhľadom na fakt, že je veľmi vzhľadná, nemá núdzu o nápadníkov, vrátane slušných a dobrosrdečných mužov. Žena napriek tomu možnosť prežiť skutočnú lásku odmieta. Podľa všetkého sa zdá, že si najskôr bude musieť upratať vo svojom vnútre predtým, ako bude schopná plnohodnotného vzťahu, respektíve plnohodnotného single života.

Daphne nie je popravde príliš sympatická postava. Scenár Nica Mensingu ponúka ťažšie uchopiteľnú ústrednú postavu a Dafne3 resizepripravuje diváka na oveľa ťažšiu cestu k pochopeniu jej myšlienkových pochodov. Je to, samozrejme, úctyhodný ťah, nejsť raz za čas vyšliapanými scenáristickými chodníčkami, kde si divák ihneď zaradí postavy do vopred vymedzených kategórií. Na druhej strane tak však mnohých divákov môže film už niekde v polovici odradiť od neustálej snahy pochopiť zdanlivo nelogické reakcie Daphne na prejavovanú náklonnosť niektorých ľudí z jej okolia. Film ponúka zadosťučinenie za divácku snahu o empatiu až v samotnom závere. Ten sa potom dá chápať ako šanca na nový začiatok, ako to skutočné nakopnutie k vysporiadaniu sa s vlastnými démonmi. Stáva sa tak paradoxne na základe veľmi negatívnej skúsenosti, ktorá sa odohrá v prvej tretine snímky.

Dafne2 resizeZákladom úspechu je okrem scenára a slušnej remeselnej stránky réžie Petra Mackieho Burnsa výkon Emily Beecham v úlohe Daphne. Tá dokáže disponovať sexappealom aj v ošúchaných rifliach a s pohárikom v ruke. Na jednej strane to znamená, že stretáva chlapov s rovnakými existenciálnymi problémami, záujem však prejavujú aj slušnejší muži, čo môže pripadať niektorým divákom ako trochu zjednodušujúca scenáristická barlička. Účel však svedčí prostriedky, na to, aký vo vás film zanechá celkový dojem, si skutočne treba vyčkať až do samotného záveru ponúkajúceho istú formu akejsi zámerne utlmenej katarzie. Až v týchto momentoch zistíte, či ste boli schopní sa do pocitov a momentálnej životnej situácie Daphne skutočne vcítiť a film nebol pre vás iba stratou času.

Dafne8 resizeDaphne nie je typická sociálna dráma, i keď zaradenie do tejto škatuľky sa vzhľadom na prostredie a neučesaný vizuál ponúka ako prvé. Ide o snahu o uveriteľné psychologické zachytenie trochu pasívneho boja jednej zdanlivo stratenej duše o vlastnú záchranu, zároveň však možno badať aj záujem tvorcov o širšie zachytenie celospoločenského problému súčasných osamelých a bezdetných tridsiatnikov a ich zúfalej snahy pri hľadaní zmyslu vlastného života, čo je často sprevádzané rezignáciou a pasivitou. Daphne neponúka silný dramatický príbeh, sústreďuje sa viac menej iba na jednu postavu, pričom tie vedľajšie sú iba jednorozmernými figúrkami slúžiacimi hlavnej postave k ceste za matným cieľom, čo ale v tomto prípade nie je na škodu, keďže skromná stopáž by toho viac neuniesla.

Dafne7 resizeDaphne, Veľká Británia, 2017
Dĺžka: 88 minút
Réžia: Peter Mackie Burns
Scenár: Nico Mensinga
Kamera: Adam Scarth
Strih: Nick Emerson
Hudba: Sam Beste
Hrajú: Emily Beecham, Geraldine James, Tom Vaughan-Lawlor, Mathaniel Martello-Wihte, Osy Ikhile, Sinead Matthews, Ryan McParland, Ritu Arya, Ruth Bradley a ďalší
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 12. septembra 2019
Foto: Film Europe

Share/Save/Bookmark