Škandál po anglicky (A Very English Scandal)

Skandal resizeV polovici šesťdesiatych rokov sa renomovaný britský politik Jeremy Thorpe zoznamuje na vidieku s mladíkom menom Norman Joseph. Predseda liberálnej strany prepadáva jeho kúzlu a z dvojice sa stáva milenecký pár. Zatiaľ čo dovtedajšie dobrodružstvá s mužmi boli pre Thorpeho iba záležitosťami na jednu noc, sex s Normanom začne prerastať do vážnejšieho citu. Následkom toho utajovaný homosexuál Thorpe bude musieť dômyselnejšie pred verejnosťou ukrývať tajomstvo o vlastnej sexuálnej orientácii. Aj keď sa to zdá takmer ako science fiction, tak v tomto období bola v Britskom kráľovstve homosexualita trestným činom.

Ako to tak chodí, vekový rozdiel, odlišný životný štýl a spoločenské postavenie (ale aj silné egá) budú príčinou rozchodu hlavných hrdinov britskej minisérie Škandál po anglicky. Eufemisticky povedané, Norman a Jeremy sa rozídu nie práve v najlepšom, dôsledkom čoho bude musieť politik riešiť situáciu Skandal2 resizenetradičným spôsobom. A tým bude zosnovanie pokusu o vraždu bývalého milenca. Ako to však vykonať, aby následne nikto nenašiel telo, nikomu mladík nechýbal a aby cestičky vo vyšetrovaní nikdy neviedli tým správnym smerom?

O tomto škandále, ktorý sa dostal na verejnosť až vďaka súdnemu procesu o vyše dekádu neskôr po zoznámení tejto osudovej dvojice, napísal román spisovateľ John Preston. Látky sa chopil slávny britský režisér Stephen Frears (Špina Londýna, Kráľovná, Philomena, Božská Florence) a urobil adaptáciu čítajúcu tri cca hodinové diely. Išlo o veľmi umné rozhodnutie, pretože celovečerný film by zrejme neobsiahol všetko podstatné, čo sa odohralo behom zhruba pätnástich rokov, kedy sa odohráva fabula. Rovnako aj v seriáli sa však skáče v čase, čím vyvstáva otázka, či by nebolo lepšie roztiahnuť dej až na 10 dielov, ako sme zvyknutí pri amerických (ale aj európskSkandal7 resizeych) kriminálnych seriáloch. Pýtať sa, čo by bolo keby, ale nemá príliš zmysel. Občas sa síce presúvame v čase až príliš rýchlo, keď sa však spätne pozeráme na dramaturgiu celej minisérie, Frears so scenáristom Russellom T. Daviesom diváka o nič neuchudobňujú. Skáče sa síce zo žánru do žánru, prekvapivo tento mix drámy, trileru, kriminálky a komédie funguje takmer bez problémov. To možno pričítať aj istej sebareflexii britského snobizmu, ktorý si vyžaduje aj nadhľad a sebazhadzovanie, aspoň do prijateľnej miery. V druhej epizóde, v jej prvej polovici, sledujeme jednu tragédiu za druhou, v druhej sme zase svedkami niekoľkých veľmi vtipných scén. Po jej skončení však divák nemá pocit nesúrodého „bordelu“, ale premyslenej dramaturgickej osnovy tvorcov.

Škandálu po anglicky sa ušla smotana aj na Zlatých Glóboch. Bol nominovaný na najlepšiu minisériu alebo televízny film sezóny, Hugh Grant sa dočkal nominácie za najlepší výkon v minisérii či TV filme a BSkandal8 resizeen Whishaw dokonca cenu za herecký výkon vo vedľajšej úlohe aj získal. Ide síce v porovnaní s Grantovou postavou o postavu vedľajšiu, avšak tu treba poznamenať, že obaja herci sa na plátne producírujú zhruba rovnaký počet minút. Rozdiel je iba v tom, že väčším hýbateľom deja je práve Thorpe, a tak je aj ústredným (anti)hrdinom série. Obaja herci predvádzajú na obrazovke všetko umenie čo je v nich ukryté a o ich už mnohokrát preukázanom talente zrejme nikto nepochybuje. Obaja sú dokonale presvedčiví, inými slovami sú vám občas sympatickí, inokedy sú patrične slizkí, raz držíte palce jednému, raz druhému a niekedy ich oboch nenávidíte rovnako. Je to však dôsledkom skvele napísaného scenára, že sa z nich nikdy nestávajú karikatúry, ale sú ambivalentnými postavami, ktoré reagujú na turbulentné situácie vo svojom živote. Ukazuje sa, že ich morálka nepatrí medzi tie najpevnejšie, zároveň sa divák  však bude pýtať aj samého seba, či by dokázal na podobné problémy reagovať podľa svojho Skandal5 resizenajčistejšieho svedomia.

Škandál po anglicky sa mohol stať prvoplánovou agitkou obhajoby práv homosexuálov v britskej spoločnosti, na to súvšak  jeho tvorcovia príliš skúsení a chytrí a nikdy neskĺzavajú k didaktickosti. Vzhľadom na nie príliš idealizujúce vykreslenie hlavných postáv sa tak udiať ani nemôže. Iste, systém popierajúci základné občianske práva,  dostáva poriadne na frak, situáciu však odľahčuje anglický humor a nadhľad patrný v každej epizóde. Do popredia sa tak nakoniec dostáva rovnako nadčasová otázka, a to vymožiteľnosť práva, kde sú skrátka v spoločnosti jedni rovní a druhí tí rovnejší, na čom sa nemení nič už stáročia a dá sa predpokladať, že sa, bohužiaľ, ani nikdy nič nezmení.

Skandal9 resizeŠkandál po anglicky (A Very English Scandal, TV seriál) Veľká Británia, 2018
Dĺžka: 2 h 50 min. (Minutáž: 56–58 min.)
Réžia: Stephen Frears
Predloha: John Preston (kniha)
Scenár: Russell T. Davies
Kamera: Danny Cohen
Hudba: Murray Gold
Strih: Pia Di Ciaula
Scénografia: Helen Scott
Kostýmy: Suzanne Cave
Producent: Dan Winch
Hrajú: Hugh Grant, Ben Whishaw, Daniel Weyman, Fisayo Akinade, David Bamber, Naomi Bat-trick, Tim Chipping, Michael Culkin, Monica Dolan, Michele Dotrice, Dyfan Dwyfor, Nicola Go-odchild, Chris Grahamson, Blake Harrison, Patricia Hodge, Jonathan Hyde, Alex Jennings, Eve Myles, Anthony O'Donnell, Steffan Rhodri, Adrian Scarborough, Paul Sloss, Jason Watkins, Mor-gan Watkins, Susan Wooldridge, Miroslav Zaruba, Richard Price, Chris Ashby, Nicholas Blane, Ben Moor, Alice Orr-Ewing, Flora Montgomery, Paul Hilton, Patrick Barlow, Nigel Hastings, Pablo Raybould, Patrick Marber, Paul Freeman, John Bett, Caleb Roberts, Daryl McCormack, Charlotte Lucas
Distribúcia: HBO Europe