Víťazným filmom online festivalu Jeden svet je Neviditeľná

Jedensvet2020logo resizeOnline verzia festivalu prilákala rekordné množstvo divákov z celého Slovenska. Dokumentárne filmy 21. ročníka Jedného sveta si pozrelo viac ako 14 000 divákov. V Diváckej cene si za víťaza zvolili debut slovenskej režisérky Maie Martiniak - film Neviditeľná. Po rovnakej voľbe siahla aj medzinárodná porota súťažnej sekcie Slovensko a Česko za ľudské práva.

„Online Jeden svet vyvrátil všetky obavy z toho, či si takáto forma filmového festivalu dokáže udržať svojich divákov. Naopak, ich rady sa rozšírili o divákov z iných miest a obcí Slovenska a iné skupiny, akými sú napríklad matky s deťmi, ktoré nám ďakovali za to, že môžu filmy pozerať z domu a v dopoludňajších hodinách. Úspech mali nielen filmy. Diskusie a ďalšie sprievodné podujatia dosiahli takmer 100 000 vzhliadnutí. Veľmi nás teší, že sme v týchto náročných časoch pandémie a vzájomnej izolácie dokázali priniesť našim divákom do ich domácností obsah, ktorý ich na celý týždeň dokázal zaujať, inšpirovať a navzájom spojiť, ” hodnotí tohtoročný festival výkonná riaditeľka Eva Križková.

V súťažnej sekcii Slovensko a Česko za ľudské práva porota vyberala spomedzi piatich českých a piatich slovenských filmov. Medzinárodná MaiaMartiniakRobert Tappert resizeporota bola v zložení: Pavol Pekarčík (slovenský režisér a minuloročný držiteľ Ceny festivalu Jeden svet), Stephanie Fuchs (medzinárodná distributérka z rakúskej spoločnosti Autlook Films) a Ivona Remundová (česká novinárka, dokumentaristka, aktivistka a dula). „Neviditeľná je strhujúci film, ktorý nekončí záverečnými titulkami, ale núti nás zamyslieť sa nad otázkou slobody a rešpektu k rozhodnutiam žien počas pôrodu. V čase, keď v niektorých európskych krajinách musia ženy opäť bojovať za právo rozhodovať o svojom vlastnom tele, film nežne, no naliehavo poukazuje, aká dlhá cesta pred našou spoločnosťou ešte leží, kým sa priblížime snu o rešpekte a láskavosti, ktoré si zaslúži každá žena bez rozdielu. Nenápadne presné zábery, prepracovaná dramaturgia a znamenite vybrané postavy činia z filmu dôležité a nadčasové dielo, ktoré spracováva zásadnú otázku, ktorá sa týka nás všetkých,“ hodnotí film medzinárodná porota.

Neviditeľná divákom prináša príbehy troch žien, prostredníctvom ktorých im približuje pôrodnú realitu na Slovensku. Režisérka Maia Martiniak sa vo filme snažila zviditeľniť neviditeľné a zistiť, VitaznyfilmTappert resizeprečo zlyháva systém na Slovensku. Dokument vznikal sedem rokov. „Veľmi si vážim ocenenie medzinárodnej poroty Jeden svet. Ale táto cena nie je odmenou iba pre mňa a môj štáb. Mám pocit, že je kúskom nádeje pre každú ženu, ktorá si doteraz zažila akýkoľvek nerešpektujúci pôrod a pre každú ženu, ktorú pôrod ešte len čaká. Je odkazom, že spolu to môžeme zmeniť a vrátiť humánnosť do nášho pôrodníctva,” reagovala na ocenenie Maia Martiniak.

Súčasťou ceny pre víťazný film je aj Betteries, fungujúca na báze upcyklovania batérií z elektromobilov. Dokonalo sa hodí na poskytovanie zelenej energie pre dokumentárnu tvorbu. Do roku 2030 chce táto berlínska spoločnosť predísť produkovaniu miliónu ton emisií CO2. Víťazný film si môžu diváci stále pozrieť v rámci festivalu online na stránke www.jedensvet.sk a www.dafilms.sk do nedele 15.11. do 21:00. Vďaka špeciálne upraveným projekciám ho budú môcť vidieť aj zrakovo a sluchovo znevýhodnení diváci.

Okrem hlavnej ceny porota udelila aj špeciálnu cenu režisérke filmu FREM Viere Vitazi resizeČákanyovej. „Zvlášť chceme vyzdvihnúť film FREM a jeho silný vizuálny prístup, odvahu tvorcov pokúsiť sa vykročiť z tradičných „ľudských“ pravidiel filmu a sprostredkovať vnímanie sveta, ktorý čoskoro stratíme a pre ktorý viac nebudeme dôležití. FREM nás stavia do pozície, z akej sa na svet „díva“ umelá inteligencia. Vytvára sa tak priestor na prenikavo slobodné myšlienky a interpretácie, s čím sa v dokumentárnych filmoch často nestretávame.“

Jeden svet tento rok nebol len bratislavským festivalom. „I napriek aktuálnej situácii sa nám podarilo uskutočniť festival aj v regiónoch a to prostredníctvom troch diskusií v Spišskom Hrhove, Liptovskom Mikuláši a Humennom,” dodáva Eva Križková. Počas festivalu sa uskutočnilo 9 online školských projekcií a odborných diskusií, ktorých sa zúčastnilo 2 102 študentov a študentiek z 58 škôl. Vďaka virtuálnemu formátu sa do sledovania školských projekcií zapojilo 32 miest a obcí. Študenti a študentky sa aktívne zapájali do diskusie prostredníctvom interaktívneho online nástroja Sli.do.

Online verzia festivalu Jeden svet prebehla bezproblémovo vďaka skvelej spolupráci s filma.sk, Nová Cvernovka a portálom dafilms.sk, ktorý teraz na svojich stránkach ponúka všetkým návštevníkom festivalu 40 % zľavu na ročné predplatné. Čaká ich vyše 500 domácich a českých titulov a vyše 2000 zahraničných dokumentov.