ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Kto je ďalší? (Who´s Next)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Kto2 resizePerfektné fotografie. Párty život. Nepretržité šťastie. Bronzové opálenie. Exotické dovolenky. Sociálne média sú miestom, kde dennodenne prezentujeme náš dokonalo pôsobiaci svet a nepretržité aktualizácie o našich životoch. Čo by sa v rámci tejto idey o bezchybnom svete mohlo pokaziť?  Režisér Miro Drobný toho v poviedkovom filme Kto je ďalší? ponúka celkom dosť.

Napriek tomu, že depresívnych filmov je v slovenskej kinematografii viac ako dosť, žiaden nereflektoval problematiku kyberšikanovania (a šikanovania vôbec) až do takej hĺbky, ako to v tejto snímke robí Miro Drobný. Sú témy, o Kto6 resizektorých je potrebné rozprávať. Aj celospoločenské problémy, na ktoré je priam nutné dennodenne poukazovať a pripomínať si ich dôležitosť. Jedným z takých je práve šikana. Kto je ďalší? tak ponúka tri odlišné príbehy mladých ľudí, ktorí sa v dôsledku kyberšikanovania doslova ocitli na hranici medzi životom a smrťou. Miro Drobný nám ponúka pohľad na tento globálny problém v jej troch extrémnych formách. Aj keď sú tieto príbehy značne rozdielne, nevyhnutne ich zväzuje práve motív smrti, a to, či už v zmysle dokonanom alebo nie.

Prvá časť tohto jedinečného filmu s názvom Povstanie je Kto7 resizejasným dôkazom toho, že kyberšikanovanie je obrovským problémom najmä dospievajúcej generácie. Pretože spoločenská akceptácia je u adolescentov mimoriadne dôležitou súčasťou dospievania. Vedeli ste, že až osemdesiatsedem percent dospievajúcich detí je počas svojho dospievania svedkom určitej formy šikanovania? A až tridsaťštyri percent bolo skutočnými obeťami kyberšikany, podobne ako raperka Aless. Jej životný príbeh bol inšpiráciou pre napísanie prvého z príbehov o tom, ako šikana negatívne vplýva nielen na psychiku mladého dospievajúceho človeka, ale aj o jej fatálnych dôsledkoch na život mladého Kto8 resizečloveka. Depresia. Stavy úzkosti. Samovražda.

Aless je, podobne ako hlavné postavy nasledujúcich dvoch príbehov, protagonistkou par pro toto. Predstavuje časť za celok, teda osemdesiatsedem percent všetkých mladistvých, tridsaťštyri percent obetí šikany a tridsať percent detí, ktoré majú v dôsledku verbálneho alebo emocionálneho zneužívania samovražedné myšlienky. Jej skutočný príbeh je naozajstným povstaním. Voči jej utláčateľom, depresívnym a samovražedným myšlienkam, aj voči sebe samej, pretože žije, aj keď po tom netúžila.

Kto5 resizeKto by nechcel niekoľko miliónov followerov na Instagrame? Alebo niekoľko miliónov lajkov na dokonalej fotke. Či niekoľko sto tisícok vzhliadnutí vašej story? Najmä vtedy, ak vám prinášajú nevídaný profit predstavujúci zárobok na živobytie? Profit reflektuje príbeh influencerov, ktorí neváhajú vyliezť aj na najvyššiu budovu sveta len, aby v extrémnych podmienkach nafotili zopár adrenalínových fotografií. Avšak, stojí im táto popularita za to, aby takto riskovali? Dominantnou zložkou tejto epizódy je jej rytmus a výborná práca s napätím. Po celý čas tušíme, ako asi tento príbeh končí, no tvorcovia nám Kto4 resizevyvrcholenie deja odďaľujú a dovtedy, kým je to možné.

Najextrémnejšia časť zo série príbehov Nemlč reflektuje dva najšokujúcejšie globálne problémy – zneužívanie detí kňazmi a kyberpedofília. Túto časť by som opísala ako filmovo najpedantnejšie spracovanú. Avšak, je nutné dodať, že tento pocit do značnej miery súvisí s angličtinou, ktorá znie „filmovejšie“ a v našich ušiach znie viac cool. Aj keď epizóde Nemlč chýba pomerne veľa z autentickosti druhej časti Profit, je aj najdojemnejšia s obrovským pocitom bezútešnosti. Nemlč je, podobne ako predchádzajúce dve časti, apelom nielen na Kto10 resizesamotných tínedžerov, ale aj ich rodičov, ktorí častokrát ani len netušia, čo ich deti robia na internete, aké majú problémy, čo ich trápi. Miesto toho, aby sa o deti zaujímali, nechávajú ich uzatvorené vo virtuálnom svete dokonalosti. Na tomto príbehu Drobný dokonale zobrazuje gigantickú generačnú dieru a absencia komunikácie rodičov s ich deťmi. Je zaujímavé, ako sa režisérovi podarilo do každého príbehu vtesnať a rozpracovať také dôležité témy, ktoré sa nevyhnutne a intenzívne dotýkajú dnešného sveta.

Všetci dobre vieme, že „dokument znesie veľa“, no hodina a pol uši píliaceho zvuku je predsa len priveľa aj na laické ucho Kto9 resizediváka. Miro Drobný sa nevyhol, pravdepodobne ani nechcel vyhnúť ani prebytočnému pátosu, nadužívaným klišé, preexponovanému tlačeniu na emócie diváka, ktorými nás doslova bičuje. Aj keď nepopieram, že po dramaturgickej stránke má snímka až nevídane a pedantne prepracovanú dynamiku deja, ktorá je nedostatkom mnohých slovenských filmov. Kto je ďalší? je po obsahovej stránke vskutku výnimočný a na slovenské pomery nevídaný filmový počin. Avšak, jeho spracovanie má od dokonalosti naozaj ďaleko.


Kto resizeKto je ďalší? (Whoo´s Next), SR, 2018
Dĺžka: 90 minút
Scenár a réžia. Miro Drobný
Kamera: Richard Žolko
Strih: Miroslav Gerbel, Dominik Reisel
Hudba: Šimon Tomáš
Hrajú: Alessia Caparelli, Brian Caspe, Angela Nikolau, Anita Sonnberger, Peter Brajerčík, Stanislav Staško, Vitaliy Raskalov, Vadim Makhorova ďalší
Distribúcia: Bomtonfilm
Premiéra v SR: 22. augusta 2019
Foto: Bontonfilm

Share/Save/Bookmark