Drahokam (Uncut Gems)

Snímka resizeKriminálnu drámu Drahokam nakrútili nezávislí americkí tvorcovia bratia Benny a Josh Safdieovci. Hlavnú úlohu, newyorského židovského klenotníka, zverili Adamovi Sandlerovi, ktorý príležitosť naplno využil a hovorí sa, že je to jeho životná rola. Neviem či životná, ale rozhodne doteraz najlepšia. V dráme plnej adrenalínu, bitiek a nečakaných zvratov, možno niet záberu, na ktorom by nebol, je samo o sebe obdivuhodné. Nezísť zo „scény“ 135 minút je poriadna drina.

Howard Ratner (Adam Sandler) obchoduje s drahokamami, nie vždy čestne, podvod sa mu neprotiví a je ešte je aj chorobne závislý na sádzkach. Učaroval mu basketbal a hlavne jedného hráča obdivuje, a to Kevina Garnetta ( hrá sám seba). Howard má šarmantnú manželku Dinah (Idina Menzel), vydarené Drahokam2 resizedeti, ale on miluje krásnu Júliu (Julia Fox). Manželstvo je v troskách, jeho osobný, ale najmä obchodný život, takisto. Je až po uši v dlhoch a jeho gangsterskí kumpáni nemajú s ním zľutovanie. Každopádne sa mu ujde nejeden poriadny výprask. Na čo Howard siahne sú vždy katastrofy a tie sa kopia jedna na druhu. Jeho osud sa vlastne spečatil už pred jeho narodením, lebo o tom, ako všetko so všetkým súvisí, nás poučil už Alajandro González Iñárritu vo filme Babel. Totiž v minulom storočí chudobná židovská komunita v Etiópii našla v baniach čiernu hrudu s mnohými krásnymi opálmi. Nejako to vypátra a dostane sa v roku 2019 k vzácnemu kameňu, ktorý má byť jeho spásou. Úspešný basketbalový hráč Garnett si myslí, že mu čierny kameň prinesie šťastie v hre a toľko otravuje Howarda, kým mu ho nepožičia. Kevin ho nehodlá ukradnúť, len ho chce mať za každú cenu. Veľký kombinátor, ktorý sa skoro vždy prepočíta, mu ho na jeden deň dá a kolotoč okolo návratu a znovu získania kameňa sa môže rozkrútiť. A ten sa rozpúta v plnej sile až do víťazného konca.

Začiatok snímky je tak Drahokam8 resizehektický, že divákovi chvíľu trvá kým sa zorientuje kto je kto. A navyše sa takmer utopí v riave slov, ba až nevyberaných šteklivých dialógoch. Nič pre útlocitných divákov. A napriek tomuto virvaru, ktorý miestami diváka aj hnevá, má film svoje čaro. Vo filme totiž nie je ani jedna vyslovene sympatická postava, lebo ani na samom Howardovi niet čo obdivovať, raz ho odsudzujeme, raz ľutujeme, raz mu prajeme to najhoršie. No napriek tejto dileme mu nakoniec fandíme, nech sa tým ešte väčším vagabundom pomstí. Po dlhom čase je Drahokam plnokrvná kriminálna dráma a gangsterka so všetkým čo k tomu patrí a s vynikajúcim hereckým výkonom Adama Sandlera.

Bratia Josh Safdie a Benny Safdie, ktorí vyrastali v Queense a na Manhattane, často tvoria tandem. Obaja sú navyše scenáristi i herci. Študovali na Bostonskej univerzite, kde založili kreatívny kolektív Drahokam5 resizeRed Bucket Film, spolu s Alexom Kalmanom. K ich najznámejším filmom patria Boh vie čo, Choď pre rozmarín, Čierny balónik, ale najväčší úspech mali s filmom Dobré časy. Safdieovci teda prostredie hektického New Yorku, jeho pozlátku i spodinu dôverne poznajú, vedia, že aj také je ich mesto a tomu podriadili aj tempo snímky - uponáhľané, nervné, ukričané. Nie je to náhoda, ale úmysel, inak by príbeh nedosiahol také grády a tak bravúrne vyústenie. Ako sa im v závere podarí už aj tak ohúreného diváka šokovať, je skutočne neopakovateľné. V druhej polovici sa síce dej akosi upokojí, dovolí trochu sa nadýchnuť, aby potom zasa plnom parou smeroval k prekvapivému finále.

Viac ako inokedy je nutné pristaviť sa pri hereckom výkone Adama Sandlera, ale takisto pri hudbe a kamere, ktoré tvoria triumvirát úspechu filmu. Howard Ratner, židovský klenotník, ktorý je ľahostajný aj k svojmu židovstvu, nie je najsympatickejšia postava – dDrahokam4 resizerobné podvody, podvádzanie, ale najmä vášnivé sádzanie – to sú jeho drogy. Väčšinou nás jeho rozhodnutia hnevajú, ale sem - tam ukáže aj svoje lepšie ja. Po sklamaní v Júlii, ktorú tiež mimoriadne plasticky zahrala talentovaná Julia Fox, sa pokúsi o zblíženie s manželkou a vtedy trochu vytryskne na povrch jeho lepšie ja. Myslí to vážne, v tom momente nič nezakrýva, ale už je neskoro. No aj sekvencia, keď svoju milovanú Júliu vyhodí, lebo ho sklamala, sa ukáže, že to nie je len zhýralec, ale má aj nejakú morálku. Sandler, na ktorého sme zvyknutí hrať väčšinou len v plochých komediálnych postavách, zahral stupnicu sebadeštrukcie, a to v mnohých emocionálne vypätých scénach, tak sugestívne, že je možno pravdivá fáma o jeho životnej úlohe. Zaslúžil by si, aby ho od tohto hereckého výkonu, kde dokázal, že vie hrať, obsadzovali do kvalitnejších filmov. To čo však Klenotníka pozdvihne ešte o stupienok vyššie je elektronický soundtrack Daniela Lopatina. Hudba je neodmysliteľnou a organickou zložkou filmu, je takisto hlasná, rozčuľujúca, rušivá. Dokresľuje atmosféru, konanie postáv a predznamenáva Howardov Drahokam7 resizeosud. Málokedy muzika tak organický splynie s dejom – výborný soundtrack i nápad. A do tretice k tomu prispieva aj roztrasená, hektická a lietavá kamera, majstra kameramana iránsko- francúzskeho pôvodu, Dariusa Khondjiho. Bez týchto dvoch dokonalých zložiek by počiatočný nepokoj, potom eufória a nakoniec kruté prebudenie, nefungovalo.

Drahokam je vo svojom žánri výnimočný film, predovšetkým kvalitným hereckým výkonom Adama Sandlera, ale aj Julie Fox, Kevina Gagnetta, Erica Bogosian, Idiny Menzel a ďalších. Hudba Daniela Lopatina a kamera Dariusa Khondjiho výrazne dotvorili hlavnú myšlienku filmu režisérov i scenáristov bratov Safdieovcov, že ako sa náš život bude vyvíjať vychádza z nášho vnútra, z našich dobrých a zlých rozhodnutí i pokleskov.

Drahokam10 resizeDrahokam (Uncut Gems), USA, 2019
Dĺžka: 135 minút
Réžia: Benny Safdie, Josh Safdie
Scenár: Benny Safdie, Josh Safdie, Ronald Bronstein
Kamera: Darius Khondji
Hudba: Daniel Lopatin
Strih: Ronald Bronstein, Benny Safdie
Zvuk: Tom Fleischman
Scénografia: Sam Lisenco
Kostýmy: Miyako Bellizzi
Producenti: Sebastian Bear-McClard, Oscar Boyson, Scott Rudin
Hrajú: Adam Sandler, Lakeith Stanfield, Idina Menzel, Julia Fox, Kevin Garnett, Keith Williams Richards, Eric Bogosian, Judd Hirsch, Tommy Kominik, Pom Klementieff, Wayne Diamond, The Weeknd, Blaise Corrigan, Larry Sloman, Jake Ryan, Marcia DeBonis, John Amos, Maksud Agadjani, Jonathan Aranbayev, Jacob Igielski, Noa Fisher, Mitchell Wenig, Stuart Wenig, Tilda Swinton, Natasha Lyonne
Distribúcia: Netflix