Volanie divočiny (The Call of the Wild)

Volanie resizePred rokmi bol Jack London obľúbeným autorom mládeže. Dnes sa už sa jeho knihy tak nehltajú ako dakedy, ale pre mnohých majú stále svoje čaro. Kto by si nepamätal jeho diela odohrávajúce sa v období zlatej horúčky na Aljaške, ale najmä príbehy so psami. Neodolal tomu ani americký režisér Chris Sanders a nakrútil hádam jeho najpopulárnejšie dielo Volanie divočiny. Divoká príroda a príbeh psa Bucka, ktorého uniesli zo slnečnej Kalifornie ako záprahového psa do mrazivého a krutého podnebia Klodiku, sa priam núka na sfilmovanie.

Pri hodnotení tohto filmu je nutné niekoľko slov o režisérovi. Chris Sanders, renomovaný režisér animovaných filmov, ilustrátor a scenárista, začínal ako návrhár postáv a výtvarník. Pracoval na animovanom filme Legenda o Mulan a navrhol postavy do filmov Leví kráľ a Kráska a zviera. V roku 2002 nakrútil Volanie2 resizepopulárnu animovanú komédiu Lilo a Stitch. Pretože sem - tam nahovoril aj niektoré animované postavy, v tomto filme požičal svoj hlas hlavnému hrdinovi. Úspech filmu bol tak veľký, že ho nominovali na Oscara. Na Oscara ho nominovali tiež za réžiu animovanej snímky Ako vycvičiť draka (spolu s režisérom Deanom DeBloisom). Jeho posledným animovaným filmom sú Croodsovci, ktorý nakrútil v spolupráci s Kirkom De Micco. Volanie divočiny je však jeho prvý hraný film. S hercami si takisto poradil, hoci nemal veľmi ťažkú úlohu, lebo hlavné postavy hrajú skúsení borci ako Harrison Ford a populárny francúzsky herec Omar Sy.

Prečo bolo nutné trochu podrobnejšie oboznámiť čitateľov s tvorbou Chrisa Sandersa? Lebo ani v hranom filme nezaprel svoju overenú, spoľahlivú a Volanie7 resizenajsilnejšiu stránku – filmové efekty, triky, digitálne animácie. Spoliehal sa na ne až príliš, a tak zemitá surovosť a čaro Londonovho rozprávania dostalo často poriadne zabrať. S pôvabným, ale rozmaznaným psom Buckom sa zoznámime v Kalifornii, kde narobí svojmu pánovi, rodine a celému personálu, nejednu nepríjemnú chvíľu. Za trest neraz musí spať vonku. No raz sa mu to stane osudným. Hľadači psov do snežných záprahov ho ukradnú a milý Buck sa zrazu ocitne v podmienkach, na ktoré nebol zvyknutý. Divočina kanadského Yukonu je krutá, Buck trpí, ale nevzdáva sa. Má svojim spôsobom aj šťastie, je to dobrosrdečný veľký macko, ktorý je síce nedisciplinovaný a nevypočítateľný, ale každému pomôže. Kožu mu zachráni maličká harmonika, ktorú Volanie9 resizeodovzdá Johnovi Thortonovi (Harrison Ford), človeku, ktorého po smrti syna neteší už vôbec nič, zabudnúť mu pomáha len alkohol. Lenže Thorton ide svojou cestou, ale Buck má opäť šťastie, vyhliadne si ho Perrault (Omar Sy) do svojho psieho záprahu. S Françoise (Cara Gee) roznášajú poštu na minútu presne aj v drsných podmienkach. Buck je zo začiatku nešikovný, ale časom sa vypracuje až tak, že sa stane vodcom celej skupiny. Pes pocíti volanie krvi a začína chápať, že kam patrí. Perrault a pes Buck sú spriaznené duše, ale ani toto idylické obdobie netrvá dlho, odvolajú ho, lebo sa už pošta roznášať nebude. Buck so svojou svorkou ostanú osamotení. A potom opäť vstúpi na scénu Thorton, aby až do konca svojich dní bol jeho druhom a chránencom. Pes a Thorton si vzájomne pomáhajú, obohacujú sa a učia sa jeden od druhého, ako zvládať nepriazne osVolanie10 resizeudu.

Londonove príbehy z divočiny sú vždy rozprávky, v ktorých zlo víťazí nad dobrom, a nie je iný ani film Volanie divočiny. Až na to, že tak skúsený scenárista ako je Sanders si mohol dať viac námahy príbeh prepracovať, nedopustiť, aby postava poštára Perraulta (Omar Sy) odohrala svoj part (mimochodom výborne) a potom sa úplne vytratila z deja. Až potom, ako som už spomenula, príde na scénu sympatický, možno aj dobrodruh Thorthon, stelesnený bravúrne ostrieľaným Harrisonom Hordom. Ten je oveľa komplexnejší a komplikovanejší než snežný poštár. Odchádza do divočiny, aby zabudol a hľadá pokoj. Skôr však zmierenie so sebou samým, i keď za smrť syna nemôže. Hlavný hrdina Buck zasa vďaka svojim psím inštinktom vždy vycíti čo má robiť a zrazu pochopí svoju podstatu a tiež kam patrí. Divočina je jeho pravlasť a volanie krvi je silnejšie ako všetko ostatné. Bol by to milý a Volanie3 resizekrásny príbeh keby si bol tvorca odpustil síce vynachádzavo nakrútených, ale digitálnych psov. Nie je nutné vyznať sa, ako sa film realizuje, gejzír prílišnej digitalizácie bil do očí, pôsobil síce efektne, no rušivo. Úplne zničil krásnu surovosť predlohy (román vyšiel v roku 1903), našťastie, vyvážila to krásna príroda a fakt, že sa kamery ujal Janusz Kamiński, ktorý z prostredia vyťažil maximum. Jeho zábery odsunuli pozornosť od digitálnych psov, ba dokonca tak zjemnili, že divák je ochotný aj uveriť, že sú skutoční. A to všetko dokázala účelná a spoľahlivá kamera umelca, ktorému režisér musí byť za veľa vďačný. Takisto si s pochvalou splnili úlohu strihači David Heinz a William Hoy. No a, samozrejme, herci Harrison Ford, ktorému jeho bolesť uveríme a súcitíme s nim a Omar Sy si svojim partom takisto získal mimoriadne sympatie. Zloducha Hala, ktorý ani v tomto príbehu nemôže chýbať, si zahral so cťou Volanie4 resizea dostatočne nesympaticky Dan Stevens.

Volanie divočiny je filmom predovšetkým pre milovníkov psov a tiež divákov, ktorí majú radi romantiku a veria tomu, že zlo vždy musí zvíťaziť nad dobrom. A tiež veria v nepremožiteľnú silu prírody. To nie je málo. Len škoda, že sa tejto témy neujal konzervatívnejší tvorca, ktorý by bol dokázal odolať vábeniu moderných technológii, lebo Londonove príbehy sú krásne a jednoduché rozprávky, a tak by sa mali aj interpretovať. Inak totiž stráca ich výpovedná hodnota cenu.

Divocina resizeVolanie divočiny (The Call of the Wild), USA, 2020
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Chris Sanders
Predloha: Jack London (kniha)
Scenár: Michael Green
Kamera: Janusz Kamiński
Hudba: John Powell
Strih: David Heinz, William Hoy
Scénografia: Stefan Dechant, Danielle Berman (set dekoratér)
Kostýmy: Kate Hawley
Producenti: Erwin Stoff, James Mangold
Hrajú: Harrison Ford, Omar Sy, Dan Stevens, Karen Gillan, Bradley Whitford, Cara Gee, Colin Woodell, Scott MacDonald, Terry Notary, Jean Louisa Kelly, Wes Brown, Preston Bailey, Stephanie Czajkowski, Adam Fergus, Michael Horse, Brad Greenquist, Karl Makinen, Larry Cedar, Anthony Molinari, Micah Fitzgerald, Mac Jarman, Alex Solowitz, Paul Mabon
Distribúcia: HBO GO
Foto. ČSFD cz.