Otvárací aj záverečný film uvedie Febiofest v jediný deň

Febio2logo resizeVčerajšia prezentácia nových opatrení v boji s korona vírusom platných od 1. októbra 2020 zakazuje konanie akýchkoľvek hromadných podujatí. Medzinárodný filmový festival Febiofest sa mal uskutočniť od 30. septembra do 4. októbra 2020.

„Ak sme si interpretovali slová, ktoré padli vo včerajšom vyhlásení správne, idú sa od 1. októbra zatvárať en block aj kultúrne domy, divadlá a kiná. V takom prípade sa naše projekcie, samozrejme, uskutočniť nemôžu,“ hovorí výkonná riaditeľka Medzinárodného filmového festivalu Febiofestr Ľubica Orechovská. Podoba odloženej edície z marca, ktorú dva dni pred štartom zastavilo uzatvorenie všetkého verejného života, na nový jesenný termín, sa výrazne zúžila a zmenila. Jesenný Febiofest mal byť prehliadkou filmov v dvoch menších kinách s využitím len 50-percentnej kapacity pre vydezinfikovaných a zarúškovaných divákov. S niekoľkými málo domácimi tvorcami a hosťami z Čiech, ktorí boli ochotní spraviť si povinný test na COVID19 a uviesť svoje dlho odkladané premiéry. Bez akýchkoľvek sprievodných podujatí, posedení, občerstvenia. Nové opatrenia však zastavili aj takúto podobu jesenného Febiofestu.

Organizátori sa však napriek tomu rozhodli zajtra 30. septembra 2020, keď sa mal festival slávnostne začať, odpremietať výber desiatich výnimočných filmov Modelar resizez programu Febiofestu v bratislavských kinách Lumière a Mladosť. Pozýva tak divákov na kvalitné filmy v posledný deň, keď ešte kultúra a umenie budú môcť „naživo“ osloviť publikum. Organizátori vybrali filmové tituly, ktoré hoci nepriamo, veľmi trefne reflektujú či komentujú aj to, čo sa deje v dnešnej slovenskej spoločnosti a politike.

V deň, kedy sa mal Febiofest slávnostne otvoriť, tak bratislavské Kino Lumière premietne súčasne otvárací aj záverečný film. V premiére sa predstaví nový česko-slovenský film obľúbeného režiséra Petra Zelenku Modelár o dvoch kamarátoch, ktorí prevádzkujú požičovňu dronov. „Záver“ bude patriť poľskému oscarovému nominantovi, snímke, ktorá tematizuje pokrytectvo katolíckej cirkvi - cez príbeh mladého delikventa, ktorý sa zhodou okolností stane kňazom vo filme Corpus Christi.

Vo výbere nechýba ani dokumentárna udalosť uplynulej sezóny Pre Samu – silný príbehCorpusChristi resize sýrskeho manželského páru, ktorý z domova vyženú až opakované smrteľné bombardovania ich nemocnice a túžba po lepšom živote pre ich novonarodenú dcéru Samu, adaptácia poviedky H.P. Lovecrafta v hlavnej úlohe s Nicolasom Cageom vo filme Farba z vesmíru, politický triler Kráľovstvo, ktorý je šokujúcou správou o korupcii rozožierajúcej svet politiky či dystopickú snímku Eden o Eve, ktorá trpí alergiou na znečistený vzduch, rádiové vlny a elektrické polia a musí žiť v úplnej izolácii. Film otvára aj otázku, či ešte má ľudstvo kam utiecť pred sebou samým.

„Nijako nechceme zľahčovať vážnosť situácie v boji s epidémiou a potrebu zavedenia nových opatrení. Považujeme však za neakceptovateľné, ak sú tieto opatrenia neprimerané a celoplošné, uvádzané do praxe bez dostatočného upresnenia a zdôvodnenia. Namiesto hľadania mnohých odtieňov slova „podujatia“ a „hromadné podujatie“ (kultúrne, športové, spoločenské) ich radšej všetky zrušíme. Nejde teraz vôbec o Febiofest, jeho filmy sa k svojim fanúšikom niekedy a v nejakej podobe dostanú. Veríme, že keď čakali od marca, ešte chvíľu nám priazeň zachovajú. Ide o celú oblasť fungovania kultúrneho sektora, ktorému nebolo od marca dovolené fungovať v normálnom režime,“ dodala Ľubica Orechovská.

Organizátori počas zajtrajších projekcií dodržia všetky hygienické a protiepidemické opatrenia v súlade s aktuálne platnými predpismi Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. Cinepassy zakúpené či už v jarnom alebo jesennom termíne (vrátane víkendových) ostanú v platnosti až do marca 2021. V prípade, ak si ich diváci ešte nestihli vymeniť, bude to možné v Kine Lumière (aj po oficiálnom termíne festivalu). Cinepassy budú následne platiť na všetky projekcie v Kine Lumière a Kine Mladosť, ktoré budú označené pod hlavičkou Febiofest uvádza. Avšak je potrebné si na pokladni vyzdvihnúť nulové lístky (rezervácia online nie je pre držiteľov Cinepassov na tieto projekcie možná, keďže projekcie budú súčasťou rezervačných systémov jednotlivých kín).

Na projekcie počas 30. septembra je možné zakúpiť jednorazové lístky alebo urobiť si rezervácie ešte priamo cez rezervačný systém www.cinepass.sk/febiofest.