V Banskej Štiavnici sa začína Letný filmový festival 4 živly

Zivlylogo resizeFilmy v kinosálach aj pod holým nebom, zaujímaví hostia a množstvo sprievodných podujatí. V Banskej Štiavnici sa dnes (6.augusta) začína 22. ročník Letného filmového festivalu 4 živly, ktorý potrvá do nedele (9. augusta) a ktorého ústrednou témou sa stane Exit.

4 živly na vybranú tému nazerajú z viacerých uhlov pohľadu, čomu zodpovedá výber filmov, líšiacich sa žánrovým zaradením, ale aj rokom vzniku či krajinou produkcie. Viaceré z divácky mimoriadne atraktívnych titulov premietnu na 4zivlydiskusia resizebanskoštiavnickom amfiteátri s výhľadom na celé mesto – medzi nimi aj slovenský film Punk je hned!, ktorý uvedie režisér Juraj Šlauka. Hudobník a skladateľ David Kollar, ktorý je za hudbu k filmu nominovaný na národnú filmovú cenu Slnko v sieti, doplní hudobný sprievod naživo priamo k premietaniu.

Film Hej, Slováci! nakrútil režisér Robert Kirchhoff pred 18 rokmi, mrazivo aktuálnou však jeho snímka o vyrovnávaní sa Slovenskej republiky s kapitalizmom zostáva aj dnes. Festivalovú projekciu režisér osobne uvedie a po nej bude diskutovať s divákmi a diváčkami.

V slovenskej premiére premietnu 4 živly český dokumentárny 4zivlyamfiteater resizefilm Kiruna – prekrásny nový svet. Režisérka Greta Stocklassa, ktorá sa publiku prihovorí prostredníctvom videokomentára, v ňom sleduje osud švédskeho mesta, ktorého časť sa prepadá do zeme kvôli ťažbe železnej rudy. Ohrození obyvatelia sú nútení presťahovať sa a snímka vďaka tomu nápadito otvára témy presídľovania, tradície a vzťahu k určitému miestu.

V rámci sprievodného programu sa môžu návštevníci a návštevníčky 4 živlov tešiť na diskusiu o fenoméne eskapizmu, ktorý rozoberie dvojica rakúskych umelcov – Jasmin Hagendorfer a Johannes Grenzfurthner. Slovenskí literáti – prozaik Agda Bavi Pain a poet Ľuboš Bendzák – porozprávajú o svojom umení v rámci diskusie Literárneho 4zivlynoc resizeklubu. Unikátny projekt Potulnej galérie navštívi Banskú Štiavnicu so svojou aktuálnou výstavou a koncertom s podtitulom Blokáda extrémizmu. Hudobný program bude tvoriť koncert pesničkára známeho ako Archívny chlapec, ktorý zahrá spolu s českou speváčkou Pruni, ale aj koncerty a tzv. „jam sessions“ partnerského jazzového festivalu Voicingers: On Tour.

Pestrý program pre najmladšie publikum ponúknu Detské 4 živly. Tvoriť ho budú filmové premietania, ale aj dvojica tvorivých dielní či bábkové divadelné predstavenie O čertovi Kolofónovi.