Kino Lumière uvedie štyri diela Federica Felliniho

Dolce2020Cinevitaj resizeKino Lumière uvedie ako súčasť prehliadky talianskych filmov Cinevitaj štyri vrcholné diela talianskeho režiséra Federica Felliniho. Zážitok z nich bude o to väčší, že všetky sa premietnu v digitálne reštaurovanej podobe v najväčšej kinosále Kina Lumière.

Prehliadku nazvanú Fellini 100, ktorá pripomína tohtoročné sté výročie narodenia režiséra, otvorí v stredu 15. júla 2020 o 19.30 hod. Sladký život (1960), jeden z najznámejších režisérových filmov. V Kine Lumière bude zároveň inštalovaná výstava Felliniho kresieb Kniha snov. Federico Fellini je jedným z najvplyvnejších filmových tvorcov všetkých čias. Vo svojej tvorbe spája barokové obrazy s pozemskosťou, snový surrealizmus so sociálnou kritikou. Jeho jedinečný filmový štýl je dodnes nenapodobniteľný. Prehliadka Cinevitaj predstaví jeho diela Sladký život (1960), 8 ½ (1963), Giulietta a duchovia (1965) a Amarcord (1973), všetky patria do zlatého fondu svetovej kinematografie. Uvedené budú chronologicky v poradí, ako vznikali.

Ústrednou témou otváracieho filmu Sladký život je stret nového a starého, posvätného a profánneho, večného a sladkyzivot resizepominuteľného, modernity a tradície. Fellini v ňom ponúkol otvorený obraz talianskej spoločnosti, čím vo svojej dobe vyvolal ostrú reakciu konvenčnej spoločnosti a katolíckej cirkvi, na druhej strane mu však film vyniesol Zlatú palmu z MFF v Cannes, Oscara za kostýmy a mnoho ďalších ocenení. Film sa stal jedným z najslávnejších v dejinách modernej kinematografie, preslávil sa najmä vďaka kultovej scéne vo fontáne di Trevi v hlavnej úlohe s Marcellom Mastroiannim a s Anitou Ekberg.

S Mastroiannim pracoval Fellini aj na ďalších filmoch. V autobiografickej snímke 8 ½ (1963) stvárnil režiséra Guida, ktorý zažíva tvorivú a životnú krízu. Fellini vo filme tematizuje prelínanie životného pocitu umelca s jeho dielom a poukazuje na stieranie hraníc medzi subjektívnym prežívaním a objektívnou skutočnosťou. Vo filme sa hľadanie odpovede na otázku o zmysle života stáva jeho naplnením. Aj snímka 8 ½ získala viacero ocenení, medzi nimi dvoch Oscarov za najlepší zahraničný film a najlepšie kostýmy.

Giulietta a duchovia (1965) je prvý farebný film Federica Felliniho, svoju imaginatívnosť v ňom rozvinul v giuliettaaduchovia resizemnohoznačnej kompozícii obrazov. Vo filme práve prostredníctvom obrazov približuje subjektívny svet hlavnej hrdinky, ženy v domácnosti, ktorá prežíva krízu v manželstve. Vo filme s bohatou scénografiou a kostýmami stvárnila hlavnú úlohu Giulietta Masina, Felliniho manželka a múza zároveň. Film popri mnohých ďalších oceneniach získal Zlatý glóbus za najlepší zahraničný film.

Vo filme Amarcord (1973) sa Fellini vracia do detstva. V tejto nostalgicky ladenej snímke Fellini vo voľnom toku spomienok a asociácií približuje mnohé situácie z vlastného života. Film sa odohráva v režisérovom rodnom meste Rimini v 30. rokoch minulého storočia, v centre jeho rozprávania je rodina mladého Titta, ktorý počas štyroch ročných období postupne prežíva všetko, čo k dospievaniu patrí. Vo filme vystupuje celý rad bizarných postáv, dotvárajúcich kolorit malého prímorského mesta. Film získal Oscara za najlepší zahraničný film a Cenu newyorských filmových kritikov.

Súčasťou prehliadky je výstava devätnástich reprodukcií kreslených obrázkov nazvaná Federico Fellini: Kniha snov. knihasnov resizeVystavené kresby vo foyer kina sú z Felliniho denníka, ktorý si na radu psychoanalytika Ernsta Bernharda viedol od 60. do 90. rokov minulého storočia. Počas tohto obdobia dôsledne formou obrázkov, poznámok a skíc dokumentoval svoje sny a nočné mory, ktoré nazýval „čarbanice, náhlivé a nesúrodé poznámky“. „Fellini kreslil ženy, mužov, zvieratá, rôzne objekty, čokoľvek. Bola to jeho zábavka, ktorú obohacoval ďalšími činnosťami, ako boli pridávanie, prekrývanie, škrtanie, spájanie, lepenie a strihanie nožnicami. Túto činnosť nazýval „spotvorovanie“ stránok,“ uvádza sa v bulletine k výstave. „Výstava je ucelenou farebnou prechádzkou v nekonečných krajinách fantázie jedného génia, medzi obrázkami a slovami, ktoré pomáhajú pochopiť aspoň malú časť jeho intenzívnej tvorivej činnosti.“

Výstava Federico Fellini: Kniha snov sa okrem Bratislavy uskutočnila už v 37 mestách po celom svete. V Kine Lumière je inštalovaná od 15. júla do 5. augusta. V rovnakom termíne sa koná aj prehliadka Fellini 100, každý z filmov bude uvedený len na jednej projekcii, vždy v stredu o 19.30 hod. Podujatie pripravuje Taliansky filmový inštitút ako súčasť filmovej prehliadky Cinevitaj, organizovanej v rámci talianskeho festivalu na Slovensku Dolce Vitaj, v spolupráci s Kinom Lumière.