ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Hellboy

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Hellboy2 resizeČas od času sa na plátnach kín objaví tak výnimočne nepodarený blockbuster, až sa recenzent a kritik poteší, že môže použiť aj iné, než neustále sa opakujúce frázy ohľadom kvalitných hereckých výkonov, dobrého scenára alebo kamery. Ako dobre vieme, škodoradosť je najlepšia radosť a uťahovať si z tvorcov patrí medzi najzábavnejšie činnosti kritiky.

No a medzi takéto zvlášť nepodarené diela sa najnovšie zaraďuje aj reboot Hellboya, veľkého to superhrdinského sympaťáka prichádzajúceho priamo z pekla. Smutné na celej situácii je však to, že tento fail zrejme spôsobí Hellboy3 resizepochovanie látky na dlhé roky hlboko pod zem, možno až naspäť do samotného pekla. Dva filmy Guillerma Del Tora s dokonalým Ronom Perlmanom v hlavnej úlohe patria medzi najobľúbenejšie komiksové adaptácie z dôb, keď ešte tento subžáner nevládol takým dominantným spôsobom svetovým kinám. Oba sa vyznačovali  celistvou atmosférou, zrozumiteľným dejom, solídnymi akčnými scénami a výborným kastingom. Mexický tvorca si jednoducho v štúdiu presadil to svoje a oba diely môžeme bez váhania označiť za jeho autorské počiny.

Ani jeden zo spomínaných kladov sa však nepodarilo zopakovať tvorcom novej adaptácie komiksovej predlohy z pera a tužky Mikea Mignolu. Za najväčší klad filmu možno označiť kasting, Hellboy4 resizeale zle napísané repliky a kauzalitu rozbíjajúci strih nedovolia nikomu z osadenstva v podstate žiadnym výraznejším spôsobom prejaviť sa. Dej je absolútne zameniteľný a prefabrikovaný. Čarodejnica Nimue bola kedysi zavraždená kráľom Artušom legendárnym mečom Excalibur, je rozštvrtená a časti jej tela sú uložené do truhiel. O mnoho storočí neskôr sa však sily zla opäť prebúdzajú a telo ženy bude možno pred finále filmu zase pohromade, aby mohla Nimue rozpútať v súčasnom Londýne

digitálne peklo. Hellboy a Úrad  paranormálneho výskumu a Hellboy6 resizeobrany však vďaka prasačiemu monštru (nie, vážne!) pochopia, že tento netvor je iba bábkou v rukách znova úradujúcej čarodejnice. Čo znie vzhľadom na fakt, že ich nemá na tele, ako vtipný paradox. K deju sa však ťažko dá niečo konkrétnejšie povedať, keďže jednotlivé sekvencie pôsobia ako každá náhodne vytiahnutá z iného filmu a ich nadväznosť je veľkou záhadou.

To sa však netýka len dejovej štruktúry filmu, ale aj atmosféry. Hellboy pôsobí dojmom, akoby každú dlhšiu sekvenciu nakrútil iný režisér s odlišnou víziou celku. Pričom niektoré z nich sú Hellboy7 resizesolídne nakrútené a majú svojskú atmosféru, tá sa však rozbíja každým prechodom do novej lokácie. Výsledkom je, samozrejme, veľký chaos a postupná strata záujmu o to, čo sa na plátne deje a aké majú postavy motivácie. Medzi tie najvydarenejšie sekvencie môžeme zaradiť hororovú fantasy zastávku u nadržanej (opäť to myslím vážne) Baby Jagy, mimochodom v originály  Baba Yaga, snovú postapokalyptickú víziu hlavného hrdinu, trvajúcu niekoľko sekúnd, alebo záber na Hellboya v plnej paráde s dlhými rohmi a horiacou korunou. Ak by sa Neil Marschall rozhodol koncipovať celý film v tomto duchu ani scenár by nemusel patriť medzi kandidátov na Oscara Hellboy9 resizea bolo by sa na čo pozerať.

Že je Hellboy nakoniec veľkým sklamaním, dokladá absolútne nezvládnuté CGI finále v Londýne. Dychberúce zábery v ňom zaberajú doslova pár sekúnd a zvyšok sa odohráva v interiéri za účasti niekoľkých postáv. Situáciu nezachraňuje ani brutálna akcia čítajúca nespočetné množstvo odtrhnutých končatín a hláv, prípadne ich spätného prišívanie k telu. Jednoducho v tomto smere sú už príliš dlhú dobu hranice posunuté tak ďaleko, že je takmer nemožné otrlého návštevníka kina Hellboy8 resizešokovať. Pokiaľ sa podobný typ záberov neskombinuje so zámerom udržať divákovu pozornosť a strach o postavy na strane dobra, na explicitnosti krvavých scén vôbec nezáleží. Bolo by jednoduché všetko hodiť na hlavy autora scenára  Andrewa Cosbyho a režiséra Marschalla, „veľké veci“ sa museli diať aj v strižni. Je nemilé v tak krátkej dobe vidieť dva filmy, konkrétne ešte Cyntoryn zvieratiek, z ktorých tak okato vytŕča neopodstatnená snaha producentov tak výrazným spôsobom, pomocou strihu, zasahovať do výsledku.

Hellboy resizeHellboy, USA, 2019
Dĺžka: 120 minút
Réžia: Neil Marshall
Scenár: Andrew Cosby (podľa komiksu Mikea Mignolu)
Kamera: Lorenzo Senatore
Strih: Martin Bernfeld
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrajú: David Harbour, Ian McShane, Milla Jovovich, Penelope Mitchell, Sasha Lane, Daniel Dae Kim, Thomas Haden Church, Sophie Okonedo, Kristina Klebe, Brian Gleeson, Ashley Edner, Douglas Tait a ďalší
Distibúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 11. apríla 2019
Foto: Forum Film

Share/Save/Bookmark