V Bologni budú Slovensko reprezentovať dokumenty

Slovdokilm60 resizeNa prestížnom festivale klasických filmov Il Cinema Ritrovato v Bologni bude v súťaži o najlepšie blu-ray a DVD vydanie reprezentovať Slovensko 2-DVD Slovenský dokumentárny film 60. Kolekcia krátkych dokumentárnych filmov z historicky najzaujímavejšej dekády slovenskej kinematografie sa bude o cenu uchádzať medzi viac ako tromi desiatkami blu-ray a DVD nosičov z celého sveta.

Európsky festival klasického filmu Il Cinema Ritrovato v talianskej Bologni každoročne vyhlasuje súťaž o najlepšie blu-ray a DVD vydania klasických filmov starších ako tridsať rokov s cieľom zviditeľniť vydávanie dôležitých klasických diel na DVD a blu-ray nosičoch. Ceny udeľuje v piatich kategóriách, konkrétne najlepšie DVD, respektíve blu-ray vydanie – Cena Petra Von Bagha, najlepšie samostatné vydanie filmu, najlepší bonusový materiál, najlepší objav zabudnutého filmu a najlepšia kolekcia. Uchádzať sa o cenu na tomto podujatí je prestížnou udalosťou.

„Každý rok sa do súťaže Il Cinema Ritrovato DVD Awards prihlási množstvo blu-ray a DVD edícií z celého sveta. Svoje kolekcie tam pravidelne prihlasujú také prestížne vydavateľstvá ako The Criterion Collection, Kino Lorber, Carlotta Films, Second Run či British Film Institute,“ hovorí Rastislav Steranka, riaditeľ Národného kinematografického centra SFÚ. „Tento rok sa do súťaže celkovo prihlásilo 70 blu-ray a DVD kolekcií z celého sveta, do finálneho výberu sa dostala iba polovica. Popri overených veľkých vydavateľstvách, ktoré vydávajú diela velikánov svetovej kinematografie, akými sú Derek Jarman, Yasujirō Ozu, Federico Fellini či Francis Ford Coppola, sa do finále vždy pretlačí aj zopár kolekcií autorov a ich diel vo svete takmer neznámych. V tom je jedna zo základných funkcií tejto súťaže – upozorniť na neznáme diela svetovej kinematografie. Poukázať na audiovizuálne dedičstvo malých národných kinematografií, presne takých, ako je tá naša.“

2-DVD Slovenský dokumentárny film 60 obsahuje na dvoch nosičoch 21 filmov z obdobia rokov 1960 – 1970, zostavili ho filmový režisér, dramaturg a publicista Rudolf Urc a filmový publicista a kritik Pavel Branko. Výber filmov je rôznorodý, niektoré majú reportážny charakter, iné reflektujú závažné spoločenské udalosti, zastúpené sú v ňom významné mená slovenskej dokumentaristiky ako Ladislav Kudelka, Jaroslav Pogran, Martin Slivka, Štefan Kamenický, Vlado Kubenko, Dušan Hanák, Dušan Trančík, Rudolf Urc, Peter Mihálik a Milan Černák. Prvé DVD nesie názov sídla dokumentárneho a populárno-vedeckého filmu Chlapi z Mostovej ulice, druhé je nazvané Zakliate v trezore. Súčasťou DVD je aj dvojjazyčný zborník textov Trezorové filmy.

„DVD sme v minulom roku prezentovali hneď na niekoľkých medzinárodných filmových festivaloch doma i v zahraničí. S takouto kolekciou sa pracuje veľmi dobre. Obsahuje skvelý, eklektický výber krátkych dokumentárnych filmov vyrobených počas ´zlatej éry slovenského filmu´. Krátke slovenské dokumentárne filmy z tohto obdobia neboli doposiaľ v takomto ucelenom výbere k dispozícii nikde vo svete,“ dopĺňa Steranka.

Slovenský filmový ústav sa súťaže o najlepšie blu-ray a DVD vydanie klasických filmov na festivale Il Cinema Ritrovato zúčastňuje už po tretíkrát. V roku 2018 bola do finálneho výberu zaradená blu-ray kolekcia Best of Viktor Kubal obsahujúca dva celovečerné filmy Viktora Kubala Zbojník Jurko (1976) a Krvavá pani (1980) a ďalších trinásť jeho krátkometrážnych snímok. Vlani sa o cenu uchádzalo blu-ray vydanie filmu Prípad Barnabáš Kos (1964) Petra Solana, ktoré získalo Zvláštne uznanie jedného z členov poroty.

DVD nosič Slovenský dokumentárny film 60 zabojuje na 34. ročníku festivalu o prvenstvo napríklad s nosičmi, ktoré vydal Britský filmový inštitút (kolekcia filmov Iana Fordyca z rokov 1967 až 1968 a Dereka Jarmana z rokov 1987 až 1994), český Národný filmový archív (kolekcia filmov Jana Kříženeckého z rokov 1898 až 1911), maďarský Národný filmový inštitút (výber z maďarskej animovanej tvorby z rokov 1960 až 1989), ale aj vydavateľstvá ako Second Run (Lásky jedné plavovlásky Miloša Formana z roku 1965, Případ pro začínajícího kata Pavla Juráčka z roku 1969), Powerhouse Films (film Třicet jedna ve stínu Jiřího Weissa z roku 1965, ktorý vznikol v koprodukcii Československa a Spojeného kráľovstva) a LʼAtelier dʼimages (Ragtime Miloša Formana). Víťaza vyhlásia počas festivalu Il Cinema Ritrovato v Bologni, ktorý sa tento rok uskutoční  v termíne od 25. do 31. augusta.