Temné lesy (W głębi lasu /The Woods, TV seriál)

Temne3 resizeMiesto je v detektívnych príbehoch významným prvkom. Vytvára kulisu, do ktorej je potrebné vpísať okolnosti vraždy a prikryť ich tajomstvom, rozpletaným na etapy, pri stupňovaní napätia. Ak je takým miestom príroda, dodáva tajomnosti potrebnú dózu nepredvídateľnosti, lebo v tomto priestore sa dá predpokladať, že ľudia sa chovajú inak, reagujú na vzniknuté situácie s väčšou mierou živočíšnosti, ročné obdobie i zmeny počasia  sú vďačným atmosferotvorným činiteľom.

Hranica reálneho a ireálneho je tu pohyblivá a stupeň pravdepodobnosti výrazne flexibilnejší. Úspešne s týmto arzenálom dokážu pracovať Škandinávci a snažia sa o to so striedavým úspechom i Poliaci. Lesy a bažiny sú obľúbeným artiklom detektívok a ak sa ich chopia scenáristi, so schopnosťou preniknúť hlbšie do  ich  významovej  výbavy, výsledok môže byť pôsobivý. Podobne ako v seriáli Bažina (2018-19), sa do Temných lesov včleňuje i Temne2 resizeminulosť, ponúkajúca štruktúre príbehu široké možnosti obratov a prekvapivých poínt .

Tvorcovia Temných lesov si na zvolenej platforme počínajú síce profesionálne, plnia všetky požadované úrovne žánru, ale výsledok rozhodne oslňujúci nie je. Prvým diskvalifikačným momentom je románová predloha Američana Harlana Cobena. Celý seriálový príbehový komplex tak stráca veľkú časť „racia“ prostredia, charakterov i doby, hlavne tej minulej. V tomto prípade je situovaná do začiatku 90. rokov, mládežníckeho tábora kdesi na severe Poľska. Pracuje tu matka jedného z vedúcich Pavla Kopińského, je tu jeho sestra Kamila, organizátor tábora, riaditeľ lýcea, Goldstein a jeho dcéra Laura, Artur, Daniel, Monika a  ďalší študenti školy. Pavel a Laura k sebe majú blízko a v snahe nájsť miesto pre svoje intímne dôvernosti, odoberú sa v noci do lesa. Vyruší ich zúfalý krik a nasleduje panický útek späť do tábora. Ráno sa všetci dozvedia, že došlo k vražde, nájde sa telo jednej z dievčat a traja táborníci sa bez stopy stratili, medzi  Temne4 resizenimi i Pavlova sestra Kamila. Jej zmiznutie rozloží už tak krehkú rodinnú jednotu. Od otca pijana odíde matka, ktorá sa záhadne stratí. Čo sa vlastne v temnom lese vtedy stalo sa nik nedozvedel a vraždu dievčaťa prišili vrahovi, ktorý toho mal na rováši viac.

Ústrednou postavou seriálu je Pawel Kopiński (Grzegorz Damiecki), prokurátor, muž s úspešnou kariérou, ale zraňujúcim súkromím. Jeho žena umiera na rakovinu a on ostáva sám s dcérkou. Minulosť sa vracia v momente, keď Pawel identifikuje v márnici mŕtveho muža ako svojho spolužiaka Artura. Práve toho, ktorý sa stratil v lese. K Arturovi sa nehlásia ani jeho rodičia, ale Pawel ho pozná podľa jazvy na ruke. Matka tvrdí, že Artur mal jazvu na ľavej a nie pravej ruke a odmieta sa s Pawlom baviť. Ten freneticky hľadá dôkazy, verí že ak je živý Artur, môže byť živá aj jeho sestra Kamila. Nájde i Lauru (Agnieszka Grochowska) a spolu hľadajú kľúč k záhade. Do tejto línie sa vpletá aj Pawlova Temne5 resizeaktuálna právnická kauza, jeho klientkou je znásilnené dievča. Označí vinníkov, ale ich vplyvní rodičia sa snažia Pawla vydierať. Jeden z nich, televízny reportér Krzystof Dunaj-Szafrański (Cezary Pazura), obviní Pawlovu švagrinú Malgorzatu Tatarczuk (Magdalena Czerwinska), sestru jeho nebohej ženy, ktorá po nej prevzala vedenie charitatívneho fondu, zo sprenevery značnej sumy peňazí. Manželia si ju požičali na súkromné účely.

Častejšie než by bolo vhodné a vzhľadom na kvalitu efektívne, siahajú Poliaci po zahraničných predlohách. Takto vznikol napríklad seriál Zločin (Zbrodnia, 2014) podľa románu švédskej spisovateľky Vivecy Sten. Ten, kto na jednom z  českých programov sledoval švédsky seriál Vraždy v Sandhamme (2010-2018), nakrútený podľa tej istej predlohy mal smolu, dostalo sa mu nedokonalej kópie čohosi, čo sa kvalitou k švédskej variante nepriblížilo ani náhodou.  Ďalším počinom bol Temne6 resizeseriál 1983, nakrútený podľa americkej predlohy Joshua Longa. Rovnako bol, napriek skvelému režijnému nasadeniu, akosi od veci. Reputáciu tomuto pragmatickému postupu napravil len seriál Ultraviolet, kde sa predloha, opäť americkej autorky Deborah Halber, akosi dala ospravedlniť. Príčinou je, pravdepodobne, snaha dostať poľské televízne seriály na obchodovateľnú a konkurencie schopnú úroveň. Od amerických autorov si producenti zrejme sľubujú väčšiu profesionalitu a kvalitu. Skvelý seriál Bažina z pera poľských scenáristov tieto praktiky s prehľadom vyvracia.

Temné lesy potvrdzujú fakt, že cudzie predlohy sa  neosvedčujú a platí to najmä v spojení s autormi, ktorí nemajú žiadnu skúsenosť s komunistickými režimami ani s jeho post-komunistickými variantami. Nakoniec ani tieto režimy v sovietskych satelitoch neboli rovnaké. Nuance rozdielov a rovnako aj celý dobový kontext týmto autorom dokonale uniká. Scenára sa ujmú mladí režiséri, rovnako bez aktuálnej Temne7 resizeskúsenosti a výsledok najčastejšie kríva na jednu i obe nohy.

Absencia poľských reálií  je citeľná na mnohých miestach seriálu, pri vyšetrovaní znásilnenia tu niet ani stopy po nejakých lokálnych alúziách na katolicizmus a kontext, v ktorom sa takéto mediálne prepierané kauzy pohybujú, rovnako to platí napríklad i pre atmosféru začiatku 90. rokov v mládežníckom tábore. Nič nenasvedčuje tomu, že došlo k nejakej spoločenskej zmene, nikto nikoho neobviňuje, nikto nikomu nič nevyčíta a nik sa z ničoho neteší. Možno to bolo v Poľsku inak ako u nás, ale čosi by sme predsa len dokázali identifikovať. Odkaz na „temné lesy“ signalizuje snahu uchopiť čosi mysteriózne, mystické a nadčasové. Detektívku sa však nevypláca zamieňať za kultúrne bezpríznakový žáner fantasy. Ak, samozrejme, nevzniká len preto, aby vyplnila dieru v televíznom programe.

Temne resizeTemné lesy (W głębi lasu/ The Woods, TV seriál), Poľsko, 2020
Dĺžka: 5 h 9 min. (Minutáž: 47–55 min.)
Réžia: Leszek Dawid, Bartosz Konopka
Predloha: Harlan Coben (kniha)
Scenár: Agata Malesińska, Wojciech Miłoszewski
Kamera: Paweł Flis
Hudba: Łukasz Targosz
Strih: Maciej Pawliński, Andrzej Dąbrowski
Zvuk: Maciej Pawłowski, Monika Krzanowska
Scénografia: Daria Dwornik (scénografie, set dekoratér), Natalia… (více)
Masky: Katarzyna Wilk
Hrajú: Grzegorz Damięcki, Agnieszka Grochowska, Wiktoria Filus, Hubert Miłkowski, Adam Ferency, Jacek Koman, Ewa Skibińska, Arkadiusz Jakubik, Magdalena Czerwińska, Przemysław Bluszcz, Dorota Kolak, Izabela Dąbrowska, Piotr Głowacki, Cezary Pazura, Adam Wietrzyński, Jakub Gola, Martyna Byczkowska, Kinga Jasik, Krzysztof Zarzecki, Anna Kraszewska, Maciej Marczewski, Sandra Drzymalska, Magdalena Smalara, Roman Gancarczyk, Anna Moskal, Maciej Wierzbicki, Piotr Łukawski, Jakub Wróblewski, Maciej Konopiński, Krzysztof Stelmaszyk, Paweł Tomaszewski, Wojciech Chorąży, Mayu Gralińska Sakai, Andrzej Luter, Magdalena Kuta, Joanna Gryga, Bartosz Picher, Magdalena Kumorek, Antoni Sałaj, Marta Ścisłowicz, Szymon Kukla, Bartłomiej Firlet, Jan Marczewski, Miłogost Reczek, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik
Distribúcia: Netflix